Olenko narsistin kanssa naimisissa ja mitä teen?!
Mies on aina ollut "vahva", aina oikeassa, kumonnut "vastapuolen" huutamalla niin että hänellä on aina viimeinen sana. Viimeiset kaksi vuotta olen kuullut olevani sairas, kipeä, kykenemätön huolehtimaan mistään, huono äiti, kaikella tavalla ihan p**ka. Mies jäi kesällä kiinni toistamiseen viestittelystä vieraan naisen kanssa minulle. Tämän jälkeen minusta tuli vainoharhainen kyttääjä hänen sanojensa mukaan, sairas asioiden suurentelija. Jutussa ei ollut kuulemma mitään, puhdasta kaveruutta ja keskustelua muuten vaan, josta minä "kilahdin" syyttä suotta ja olen sairas.
Pidän puhtaasta ja siististä kodista, pyykkään likaiset vaatteet pois ja sitähän riittää kolmen lapsen perheessä, käyn päiittäin suihkussa ja pesen kätenii likaisten töiden jälkeen ja muutenkin kuten normaalisti toimitaan samoin kotiin ulkoa tullessa jne. Tästä on tullut miehelle lyömäase, olen ylihygieenikko, neuroottinen ja sairas ihminen ja kun riitaa tulee niin mies alkaa jossain vaiheessa huutamaan ja ivaamaan pitäiskö mennä pesemään kädet ja pesemään sitä ja tätä.... Ottaa oikein ivallisen ilmeen kasvoilleen ja huutaa ja toistaa asiaa useaan otteeseen. Samoin itseäni puolustaessa milloin missäkin tilanteessa alkaa mies pyörittelemään silmiään, nauramaan äänekästä ivallista naurua ja hokemaan kuinka sairas ja kipeä ihminen sinä oletkaan...
Viime yönä sain herätä siihen, että mies tuli päissään keskellä yötä jalkapohjaani raapaisten herättämään minut ja huutamaan, että täällä kaverisi lapsi valvoo klo 3 yöllä. Pojat ovat teinejä ja heille oli annettu lupa uuden vuoden yönä valvoa klo 3 asti, mies itse tosin oli luvannut aiemmin poikien valvoa niin pitkään kuin haluavat. Minut joka tapauksessa herätettiin tuohon aikaan ja alettiin huutamaan asiasta, kulki sängyn vieressä edes takaisin ja haukkui ensin tästä ja sitten alkoi tulla ryöpyllä paljon muutakin ja lopuksi ivallista "menetkö nyt pesemään itsesi"?!-juttua. Pojat olivat toki hereillä ja kuulivat yläkertaan kaiken :( Koitin käydä poikien kanssa keskustelemassa asiasta ja toivottamassa hyvät yöt ja kehoittamaan laittamaan nukkumaan. Mutta on aivan hirveän paha mieli, ettei tänne uskalla ottaa enää yökyläkavereitakaan, koska miehen käytös on niin arvaamatonta.
Minusta alkaa todella tuntua, että olen sairas ja kipeä. Jospa se olenkin minä, joka toimii erikoisesti...? Mitä tässä pitäisi tehdä? Onko miehen käytös ok?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Narsismi ja alkoholismi ovat samasta lähteestä. Tuollainen ei parane, vaan huononee. Miten lapset suhtautuisivat eroon? Miehesi ei ole hyvä miehen malli, kun näkevät että naista voi kohdella huonosti. Ei hyvä.
Parisuhteessa naristin kanssa -niminen kirja antaa sulle selvät vastaukset. Vaikka onhan kertomasi perusteella asia selvä että persoonallisuus häiriö on vahva.
Valitettavasti narsisti voi parantua vain jos hän tajuaa itse aiheuttavansa etenkin itselleen eniten kärsimystä narsistisella käytöskellään. Siitäkin hän ajautuu ilmeisesti syvään masennukseen helposti, joten fiksun ja omaa elämäänsä rakastavan(sekä oman perheensä) ihmisen valinta on ero tuollaisesta parisuhteesta.
Usein tosin helpommin sanottu kuin tehty. Tai no oikeastaanvain päätöksen tekeminen on vaikeaa. Loppu onkin sitten sen toteuttamista, joka alkaa nopeasti toteuttaa itse itseään vaikka narsisti siinä kohtaa onkin välillä mielin kielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh.... Kai siitä miehestäkin löytyisi jotain pikku pikku juttuja, joista huomauttaa???
Rupee nainen ottamaan b- vitamiinia ja pidä itsesi vireänä, jotta pystyt antamaan takaisin.
Älä ole tuollainen nynny.
Sanavalmis pitää olla, kai sinäkin osaat olla ivallinen???
Sinustako parisuhde on jokin nyrkkeilykehä, jossa väistellään osumia ja suunnitellaan vastahyökkäystä?
No se on erona sinussa ja minussa. Ei mun tarvi suunnitella ja keksiä vastausta seuraavaan päivään, kun annan heti takaisin. Ennenkuin syyttää toista narsistiksi ( muotia) voisi koittaa joskus napauttaa takaisin, ja mielummin vähän näppärämmin. Saattaisi suunsoittajalta mennä turpa tukkoon.
Liian moni emäntä kuuntelee päätään aukovaa ukkoa antamatta ikinä takaisin. Sitten niistä tulee äijälle sitä viihdettä, kun voi kiusata ja toinen kuuntelee kiltisti.
No onpa tässä 16 vuoden aikana ehditty takaisinkin sanoa, mutta jos parisuhde perustuu loppuviimein tämmöiselle "sanaleikille" niin epä taida jaksaa. Ehkä kun tämmöisen ilmiön sisällä elää tarpeeksi kauan, sitä itsekin sokeutuu sille mikä on totta ja mikä ei. Ja olette täysin oikeassa siinä mitä itsekin olen miettinyt, että ero on oikea ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
"Onko miehen käytös ok?"
Kyllä on. Parisuhteessa tärkeintä ei ole sinä itse, vaan parisuhde ja se, että sinulla on paha ja riittämätön mieli. Riittämättömyyden tunne kuuluu hyvään parisuhteeseen ja tärkeintä on, että se vahvempi osapuoli sanelee miten asiat menevät. On absurdia ajatella, että parisuhteessa tuntisi olevansa tasavertainen ja varustettu hyvällä itsetunnolla. Nämä ovat naisille työnnettyjä Sinkkuelämää -faktoja eivätkä ollenkaan verrattavissa oikeaan elämään.
Paras parisuhde syntyy siten, että toinen ottaa kasvattajan roolin. Esimerkiksi mies voi kokea olevansa naisen isällinen hahmo, joka kasvattaa, ohjaa ja opastaa last..vaimoaan parisuhteen läpi. Näin nainen oppii pois neurooseistaan, pihtauksistaan, huonosti tehdyistä kotitöistä tai jopa uskomattomista vaatimuksista siitä, että myös miehen pitäisi tehdä kotitöitä tai osallistua naisen rinnalla lasten kasvattamiseen.
Kunnon isä ja aviomies kyllä näyttää lapsille kenellä on auktoriteetti ja päättäväisesti vie sitä jatkuvasti vaimoltaan pois. Jos näin ei tehdä, on mies miehetön ja nainen lähtee jonkun toisen matkaan tai alkaa pihtaamaan. Tämä vaatii mieheltä hieman lisää työtä nöyryyttää, kouluttaa ja opastaa naista paremmaksi naiseksi, jos tähän pisteeseen on päästy. Miehen on mahdollista saada miehisyys takaisin, viimekädessä esimerkiksi pahoinpitelemällä naisen.
Eli vastaus kysymykseesi lyhykäisyydessään on, että miehesi toimii esimerkillisesti! Jos koet jatkuvasti huonoa oloa ja joudut kysymään toimiiko miehesi oikein, on mies onnistunut parisuhteen symbioosin muodostamisessa. Onneksi olkoon, miehesi on harvinainen helmi, älä vaan laske hänestä irti! Voit itse korostaa asemaasi katsomalla miehen ohi tai jalkoihin, kun mies puhuttelee sinulle. Nosta hartioitasi ylös ja risti kätesi rinnallesi. Puhu hiljaa ja epäselväsi, muista usein pyydellä anteeksi!
Sinä kirjoittaja olet sairas naistenvihaaja. Suomessa ei miehen tehtävä ole olla mikään kasvattaja naiselle, uuvatti!
En mene sanomaan mikä tuo ukko on mutta aika vahvasti uskon että elämä olisi parempaa kun tuollaisen kanssa ei tarvitsisi olla tekemisissä tai ainakaan asua yhdessä. Kannustaisin eroamaan.
Nro 19 on samanlainen sekopää kuin aloittajan mies.
Tuollainen käytös tuhoaa lapsienkin itsetunnot. Äkkiä pois!!!!
Eihän tuon miehen käytös ole ok. Diagnoosiaan en tiedä, mutta sen tiedän että kohtelee sua ilmiselvästi kuin kuraa. Ei sun kuule tarvitse sietää tuollaista paskaa. Rakasta sen verran itseäsi, että jätä se, jo vain henkisesti helpottaa. Ajattele, että "kun sen teen, on loppuelämä ilman lasinsirpaleilla kävelyä. "
Tsemppiä sulle!
N46v
Kiitos ihanat ihmiset suurimmaksi osaksi asiallisista vastauksista <3 Kommentoida saa edelleen, mutta helpottaa, kun kuulee jostain "ulkopuoleltakin" ettei tämmöistä todella tarvi katsella ja kestää!
No se on erona sinussa ja minussa. Ei mun tarvi suunnitella ja keksiä vastausta seuraavaan päivään, kun annan heti takaisin. Ennenkuin syyttää toista narsistiksi ( muotia) voisi koittaa joskus napauttaa takaisin, ja mielummin vähän näppärämmin. Saattaisi suunsoittajalta mennä turpa tukkoon.
Liian moni emäntä kuuntelee päätään aukovaa ukkoa antamatta ikinä takaisin. Sitten niistä tulee äijälle sitä viihdettä, kun voi kiusata ja toinen kuuntelee kiltisti.