Suomalaisten pahin ongelma on kateus
Eli olemme yrittäjäperhe ja mies on saanut yrityksensä kukoistamaan. Elämme vaatimattomasti koska se on meidän tyyli. Emmekä sitä muuta. Ja mies on vielä erittäin tarkka taloudenhoitaja.
Mutta kolikon toinen puoli on kaikenlainen puolituttujen vinoilu, josta nähtävästi jokainen menestynyt joutuu kärsimään.
Kommentteja tulee aikuisilta ja varsinkin akateemisilta uraohjuksilta. Monesti heillä nähtävästi on joku ongelma, sillä he eivät voi käsittää, että joku vain onnistuu yrittäjänä. Mieheni on kyllä myös akateeminen.
Lähtekää ihmeessä yrittäjiksi ja pistäkää itsenne likoon. Tehkää 12-14 h työpäiviä niin ette ehdi kadehtia.
Mies työllistää 30-40 ihmistä - mutta mitäpä tuosta. Siinä saa aika moni leivän pöytään.
Mutta kadehtikaa vaan rauhassa ja vinoilkaa rauhassa, jos ette muuhun pysty.
Kommentit (34)
"Yrittäjäperhe" "mies on saanut, mies työllistää, mies maksanut veroja"
Oliskohan kuitenkin syynä se että olet saanut kaiken ilmaiseksi.
Ei ne sun miehelle ja menestykselle ole kateellisia vaan sinun vapaamatkustustaidoille :)
Yrittäjien ainaista ininää.
Ensinnäkin lähestulkoon maasta riippumatta ihmiset kokevat omanmaalaisensa erityisen kateelliseksi kansaksi. Se harvioin pitää paikaansa.
Toiseksi: minun ei tarvitse ryhtyä yrittäjäksi tehdäkseni 14 tuntisia työpäiviä. Teen niitä nytkin palkollisena aina silloin tällöin rykäyksissä.
Kolmanneksi, jos yrittäjän yritys ei tuota, se on hoidettu huonosti tai yritysidea ei kanna. Tämä ei ole "kateellisen kansan" vika.
Neljänneksi: jos menestyvällä yrittäjällä nousee kusi päähän, kun häntä ei koko suku ja puoli valtakuntaa pidä Messiaana, niin se on ihan vain yrittäjän oma häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa tuttavapiiriä. Myös minä kuulun Suomen suurituloisiin, mutta koskaan ei ole kukaan kuittaillut tuloistani. Enemmän on ihmetelty, miten jaksan tehdä pitkää päivää töissä.
Kiitos vinkistä - varmaan ollaan niin tavishömöjä, että ihmiset ihmettelee, että noi voi menestyä.
Jos he ajattelisivat noin, tuskin he olisivat älynneet hakea teidän nimeänne iltapäivälehtien kerran vuodessa julkaisemien suurituloisimpien listalta. Paitsi jos olette julkisuuden henkilöitä, joiden nimi on kissan kokoisin kirjaimin lööpissä. Vain tosi uteliaat etsivät siltä listalta jokaisen tuntemansa ihmisen nimeä ja sellaiset tosi uteliaat kannattaa tipauttaa tuttavapiiristä pois. Jos kyse on sukulaisista, niin ottaa etäisyyttä heihin ja tavata vain "pakollisissa" tilanteissa kuten läheisten häissä ja hautajaisissa.
Jotenkin toi eka lause on jo ristiriitainen. Montako yritystä on ja onko sun omasi sitten retuperällä? Kerro nyt vähän tarkemmin tosta kateudesta.
Olen ikävikseni huomannut saman. En halunnut aiemmin tätä uskoa, mutta silmät on auenneet asian suhteen. Me ollaan miehen kanssa mukavia, tavisihmisiä ja kohdellaan muita hyvin. Se on meille kunnia-asia. Silti nykyään kun asiat on paremmin kuin köyhinä opiskeluaikoina (vaikka elämme todella vaatimatonta elämää) niin ihmiset kuvittelee, että ne voi möläytellä mitä vaan ja meiltä suurinpiirteiden odotellaan jotain anteeksipyyntöjä tästä tilanteesta. Ja jopa vahingoniloa jos jotain käy et "onhan teilläkin jotain ongelmia" aiemmin olin kiltti, mutta nyt olen valmis asettamaan rajat ja poistamaan tuollaiset ikävät ihmiset elämästäni. Ei me ansaita tuollaista käytöstä ja johonki rajat on vedettvä
Vaihda tuttavapiiriä ja lopeta toi helvetin itkeminen. Joku itsekunnioitus pitää olla.
Sama ku laihoille saa kuittailla ja haukkua mitä vaan, sama koskee talodellisesti hyvin toimeentulevia. Niin se on. Ne, joilla menee paremmin on yhteistä pilkkariistaa...
Kateuden lisäksi minua harmittaa niin kovin kilpailuhenkiset ihmiset, joiden aina pitää yrittää pistää paremmaksi, vaikkei rahkeet välttämättä siihen riitä. Ollaan myös varakas yrittäjäperhe, muttei sitä kovaan ääneen huudella. Joissakin tilanteissa kuitenkin haluamme panostaa laatuun ja sekös saa ihmisten kilpailuvietin päälle. Toivottavasti heillä on siihen varaa, koska välillä koen huonoa omaatuntoa siitä, jos joku tälle tielle lähdettyään velkaantuu yli varojensa.
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäjäperhe" "mies on saanut, mies työllistää, mies maksanut veroja"
Oliskohan kuitenkin syynä se että olet saanut kaiken ilmaiseksi.
Ei ne sun miehelle ja menestykselle ole kateellisia vaan sinun vapaamatkustustaidoille :)
Kuka väitti että en ole itse töissä? Osaan kyllä elättää itseni eikä autoni ole Porsche
Joku ajaa velkamersulla vaikka ei ole rahaa!
Vapaamatkustajat ovat köyhiä. Ei nykypäivänä kukaan jää kotia makoilemaan vaikka olisi varaa!
Ja nöyrästi tätä vittuilua joutuu kuuntelemaan ... jos näin ei tee, niin sitten helvetti repeää.
Tämä tavishömö ja menestyvä ajateeminen miesyrittäjä voi olla parina sellainen, että kettuilu liittyy jotenkin tohon. Hyvä mies on ottanut ensimmäisen vastaantulevan hömötiaisen, joka ehkä on ennemminkin kotirouva, kuin perheyrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Kateuden lisäksi minua harmittaa niin kovin kilpailuhenkiset ihmiset, joiden aina pitää yrittää pistää paremmaksi, vaikkei rahkeet välttämättä siihen riitä. Ollaan myös varakas yrittäjäperhe, muttei sitä kovaan ääneen huudella. Joissakin tilanteissa kuitenkin haluamme panostaa laatuun ja sekös saa ihmisten kilpailuvietin päälle. Toivottavasti heillä on siihen varaa, koska välillä koen huonoa omaatuntoa siitä, jos joku tälle tielle lähdettyään velkaantuu yli varojensa.
Ap. Just näin meilläkin. Yksi tuttu osti valkamersun työttömänä. Ympäristö sekoaa.
Vierailija kirjoitti:
Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Kateus on ihan vain tunne muiden joukossa, kaikki tuntevat kateutta, kyllä, myös sinä, joka väität ettet tuntisi.
Kateus ei ole aina pahasta, joskus tulee pirunsarvet päähän ja haluaa jotenin vahingoittaa kateuden kohdetta, koska tämä saa tuntemaan kateellisen huonommaksi kuin onkaan. Oletko sanonut niille mielestäsi kateellisille, että eivät vitsailisi niistä asioista, koska se tuntuu sinusta oikeasti pahalta? Voihan olla, että vain leikkimielisesti heittävät läppää, eivätkä tajua että se saa sinut ahdistumaan.
Ei kaikki tunne kateutta. Kateus on egon haavoittuneisuuden tunteita, kun ei ole ehjä tai tyytyväinen muutenkaan. Ihan kuten mustasukkaisuus. Kyllä meitä on monia, jotka eivät ole kateellisia koskaan.
Passiivis-aggressiivisten hymiöiden kera tämä keissi kuulostaa kyllä niin selkeältä omien tunteiden projektoimiselta muihin.