Miksi toimintaterapeuttien palkat on noin kehnoja?
Mietin tässä opiskelukuvioita ja ajattelin, että toimintaterapia voisi olla hyvä vaihtoehto. Töitä riittäisi varmasti tulevaisuudessa, työ mielenkiintoista ja monipuolista. Mutta sitten katsoin palkkavertailua ja palkat lähtevät 2200 eurosta ja huippu tulee jo ennen 3000 euroa. Voiko tienata yhtään paremmin, jos toimii yksityisenä? Onko täällä toimintaterapeutteja paikalla?
Kommentit (56)
Toimintaterapeuteista on ylitarjontaa nykyisin. Meidän 2015 valmistuneista on kaksi työllistynyt toimintaterapeuteiksi, loput tekevät töitä ohjaajan nimikkeellä ja palkalla (yksi taitaa olla lastenhoitajana päiväkodissa)....
Minä työskentelen toimintaterapeuttina yksityisessä firmassa työntekijänä. Bruttopalkka vaihtelee kuukausittain tehdyn asiakasmäärän mukaan n. 2700-3000e välillä, siihen päälle vielä päivärahat ja kilometrikorvaukset. Julkisella puolella brutto oli 2300 ilman lisiä. Ei tässä työssä pääse mitenkään rikastumaan, mutta pärjää kuitenkin taloudellisesti ihan mukavasti.
Ei tämä helppoa hommaa ole, kun on vastuussa toisen ihmisen kuntoutuksesta. Välillä surettaa, kun ala on niin aliarvostettu kuten täälläkin muutamien kommenteista huomaa. Sairaaloissa ym lääkärit kuitenkin arvostavat toimintaterapeutteja ja meidän tekemää työtä. Päivät on pitkiä ja kirjalliset hommat venyy usein illoille. Silti en vaihtaisi mihinkään muuhunkaan työhön, tää on mun juttu.
Olen itse puheterapeutti ja olen miettinyt tätä meikäläisten ja toimintaterapeuttien palkkaeroa. Koulutustaso on tietusti eri, siitähän se tulee, mutta tässä perusduunissa teemme ihan samantasoisia työtä vähän eri näkökulmasta. Sääli, että toimintaterapeuttien arvostus ei näy palkassa.
Tällä hetkellä pk-seudulla toimintaterapeuteista on ylitarjontaa (myös yksityisistä), mutta muualla Suomessa tilanne on varmaan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos terapeutti on yrittäjä, joka hoitaa kelan terapia-asiakkaita, voi laskutus olla 40€/h. Ja koska terapeutilla ei verojen lisäksi juuri ole kuluja, on yrittäjäterapeutin palkka melkoisen hyvä.
Kyllä toimintaterapeuteilla on kuluja. Pitää olla vastaanottotila, jossa pidetään terapiaa, pitää olla erilaisia välineitä terapian toteuttamiseen. Jos käy pitämässä terapiaa koululla / päiväkodissa, niin sielläkin joutuu maksamaan tilan käytöstä nykyisin esim. 5-10eur/h. Sitten kaikki muut lakisääteiset kulut. Arvostan todella paljon toimintaterapeutteja. Omalla lapsellani on toiminnanohjauksessa paljon vaikeuksia ja on hyötynyt toimintaterapiasta todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos terapeutti on yrittäjä, joka hoitaa kelan terapia-asiakkaita, voi laskutus olla 40€/h. Ja koska terapeutilla ei verojen lisäksi juuri ole kuluja, on yrittäjäterapeutin palkka melkoisen hyvä.
40€? Kelalta laskutetaan satasen pintaan vähintään, josta kaikkien verojen ja yrittäjmaksujen jälkeen jää puolet käteen. Siitä maksetaan oman palkan lisäksi mm. kaikki materiaali- ja työtilakulut. Realistinen asiakasmäärä on 4-5 päivässä.
No eihän se koulutuskaan alalle kovin kummoinen ole.
Toimintaterapeutit on turhia, ihan kuin psykologitkin, no okei ei ihan niin turhia.
Vierailija kirjoitti:
Toimintaterapeutit on turhia, ihan kuin psykologitkin, no okei ei ihan niin turhia.
Toimintaterapeuteista on iso hyöty esim. erityislasten kuntoutuksessa ja jopa diagnosoimisessa. Ainakin, kun oma lapsi sai dg:n, niin tutkimukset lasten neurologisella poliklinikalla tekivät toiminta- ja puheterapeutit, neurologi tapasi lapsen vain nopeasti ja antoi dg:n terapeuttien tutkimusten ja lausuntojen perusteella. Käsittämätöntä, että täällä puhutaan toimintaterapeuteista, kuin olisivat verrattavissa henkiparantajiin tms!
Vierailija kirjoitti:
40€/tunti on aika alimitoitettu veloitus Kelan hyväksymälle terapeutille. Lähempänä satasta on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tärkein motivaatio on palkka, ei ihmisten auttaminen ole sulle sopiva ala. Häpeäisit.
Tärkein motivaatio ei ole palkka, vaan mieleisen työn ja palkan yhdistelmä. Jos bruttopalkka on 2200, niin eihän siitä jää käteen kuin 1600 ja ollaan samassa taloudellisessa tilanteessa, kuin esim. Työtön yhden lapsen yh. Kyllä mun mielestä ammattia valitessa pitää miettiä myös, miten palkalla elättää itsensä ja mahdollinen jälkikasvu.
Joku sanoi, että 3000 on hyvä palkka ja siihen itsekin olisin tyytyväinen, mutta kun noita palkkoja katsoi, niin se palkkahuippu oli n. 2800 euroa.
Johan pomppasi tuo "työtön yh" 1600e/kk. Mistähän senkin repäisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40€/tunti on aika alimitoitettu veloitus Kelan hyväksymälle terapeutille. Lähempänä satasta on totuus.
Meidän pojalla kävi 25 kertaa yksityisen firman toimintaterapeutti päiväkodilla. Terapeutilla oli noin 40 kilsaa suunta kilometrit. Maksusitoumuksesta tuli meille kopio. Hintaa tuolle 25 käynnille tuli 5500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tärkein motivaatio on palkka, ei ihmisten auttaminen ole sulle sopiva ala. Häpeäisit.
Tärkein motivaatio ei ole palkka, vaan mieleisen työn ja palkan yhdistelmä. Jos bruttopalkka on 2200, niin eihän siitä jää käteen kuin 1600 ja ollaan samassa taloudellisessa tilanteessa, kuin esim. Työtön yhden lapsen yh. Kyllä mun mielestä ammattia valitessa pitää miettiä myös, miten palkalla elättää itsensä ja mahdollinen jälkikasvu.
Joku sanoi, että 3000 on hyvä palkka ja siihen itsekin olisin tyytyväinen, mutta kun noita palkkoja katsoi, niin se palkkahuippu oli n. 2800 euroa.
Johan pomppasi tuo "työtön yh" 1600e/kk. Mistähän senkin repäisit?
Aika lähellä totuutta tuo summa, siinä mukana tietysti työttömyyskorvaus, yleinen asumistuki, lapsilisä, mahdollisesti jopa toimeentulotuki ja sitten tuohon vielä elarit. Pointtina se, että kyllä sitä toivoo työstä ansaitsevan enemmän, kuin työttömänä. Voin vain kuvitella, kuinka pyllystä on olla pienituloinen palkansaaja.
Täällä kuitenkin joku yksityisellä työskentelevä sanoi saavansa 2700-3000 euroa kuussa ja siinä on palkkataso, johon tyytyisin mielekkäässä päivätyössä. Se on kuitenkin jo ihan eri summa kuin tuo 2200. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojalla kävi 25 kertaa yksityisen firman toimintaterapeutti päiväkodilla. Terapeutilla oli noin 40 kilsaa suunta kilometrit. Maksusitoumuksesta tuli meille kopio. Hintaa tuolle 25 käynnille tuli 5500 euroa.
Eli 220 euroa käynniltä? Maksettiin ilmeisesti kilometrikorvauksia yms? Oliko siinä sitoumuksessa mitään erittelyjä?
Työttömäksi valmistuu. Noittekin tarve niin vähäinen ja vähenee koko ajan. Tunne monia toimintaterapeutteja jotka eivät tee koulutustaan vastaavaa työtä. Turhautunutta porukkaa.
Nostelen ketjua sillä itselläni myös mietinnässä alan vaihto ja toimintaterapia kiinnostaisi. Onko pääkaupunkiseudulla millaiset työnäkymät tällä hetkellä/tulevaisuudessa?
Tällä hetkellä toimintaterapeuttien työtilanne on hyvä ja tulevaisuudessa varmasti yhä vain parempi. Tällä hetkellä esim. pohjois-suomessa huutava pula toimintaterapeuteista.
Toimintaterapiassa asiakkaan tilannetta tarkastellaan aina kokonaisvaltaisesti, joka nykypäivän sote-kuvioissa on ensiarvoisen tärkeää. Useat "tipahtavat" hoidon tai kuntoutuksen piiristä kun joutuvat pompoteltavaksi monelle eri lääkärille ja taholle. Saattaa käydä niin, että kukaan asiantuntijoista ei ota vastuuta potilaan/asiakkaan tilanteesta vaan laittavat aina vain seuraavalle menemään tai määräävät lääkitystä ja kotiin. Tällaisissa tilanteissa toimintaterapeutin asiantuntijuus ja ammattitaito nousevat todella tärkeäksi. Itse olen alanvaihtaja ja nyt tehnyt puolisen vuotta toimintaterapeutin työtä. Kaikki minun tietämäni ovat heti työllistyneet, jo ennen valmistumistaan (kuten itsekin :)
Työ on haastavaa ja vaatii todella monenlaista osaamista mm. eri ikäkausista, kehitysvaiheista, sairauksista, käytöshäiriöistä ja mielenterveyden ongelmista. Joillekin toimintaterapeutti saattaa olla merkittävin ihminen heidän elämässään, joku joka oikeasti pysähtyy kuuntelemaan. Uskon, että tulevaisuudessa etenkin lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ja käytöshäiriöt tulevat kasvamaan, joissa toimintaterapeutin osaaminen yhtenä moniammatillisen tiimin jäsenenä tulee nousemaan yhä suurempaan arvoon. Lasten kuntoutuksessa, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö ja perhekuntoutus tulevat olemaan tulevaisuudessa yhä isommassa roolissa.
Myös aivoverenkierronhäirin saaneet ovat toimintaterapeuttien iso asiakaskunta.
Toimintaterapia alana on vielä tuntematon Suomessa. Siksi täälläkin näitä ihme kommentteja ja ala-arvostusta.
Minulla kuukausipalkka on n. 3000 euroa, työkokemusta kyseisestä ammatista 6,5 vuotta. Aikaisempi koulutus ja työkokemus sosiaali - ja terveysalalta. Olen käynyt oman alan lisäkoulutusta ja työskentelen julkisella sektorilla. Työni on haastavaa ja vaatii perhetymistä kyseiseen asiakasryhmään. Jatkokoulutus mahdollisuuksia on, terveystieteiden maisteriksi voi jatkaa saaden reilusti hyötyä aiemmista opinnoista.
Tienaa saman verran kuin moni ekonomi tai insinööri.
Mä mietin alanvaihtoa ja ajattelin, että toimintaterapia voisi olla kivaa. Katsoin palkkavertailua ja hain insinööriksi...
Liiankin hyvä palkka, sopisi olla alempi. Koulutukseen kyllä riittää väkeä jos työllisyys on ok tasolla.