Sisäleikkipuistoista luunmurtumia ja muita vammoja
Olen nyt sattunut juttelemaan kahden eri sairaalassa työskentelevän ihmisen kanssa ja molemmat ovat kertoneet työssänsä näkevän päivittäin useita luunmurtumia, joita lapset ovat saaneet sisäleikkipuistoissa käydessään. En ole itse käynyt esim. HopLopissa, ovatko nuo paikat oikeasti niin vaarallisia?
Kommentit (17)
Käytiin lasten kanssa monesti Huimalassa, joka on iso sisäleikkipuisto. Lapset leikkivät tunteja siellä. Ei koskaan mitään sattunut. Enkä lähipiiristä ole myöskään kuullut mistään luunmurtumisista.
Oikeasti ne ei ole vaarallisia, mutta harva vanhempi kertoo lapselleen sääntöjä. Siellä kun joku hyppää täysillä lapsesi päälle väittäen, että haluaan vain leikkiä, niin voi olla avomurtuman kanssa naurussa pitelemistä. Pomppulinnassa hypitää toisen pään päällä "kun ei huomattu, että se on siinä" ja tarkoituksella kaadetaan muita. Olen pariin kertaan ollut kiipeilypaikassa, jossa pyritään potkimaan viereistä /alempana olevaa kiipeilijää sormille, jotta tämä putoaisi.
Tuskin nyt päivittäin... Mutta kyllähän lapsille paljon tapaturmia sattuu vapaa-ajalla, yhtä hyvin omalla kotipihalla kuin jossain tuollaisessa massaliikuntapaikassa.
Ulkoleikit vasta vaarallisia on. Puut ja kävyt pois metsistä!
Ainakin Seinäjoella tullut Duudson parkista raajoja kipsattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne ei ole vaarallisia, mutta harva vanhempi kertoo lapselleen sääntöjä. Siellä kun joku hyppää täysillä lapsesi päälle väittäen, että haluaan vain leikkiä, niin voi olla avomurtuman kanssa naurussa pitelemistä. Pomppulinnassa hypitää toisen pään päällä "kun ei huomattu, että se on siinä" ja tarkoituksella kaadetaan muita. Olen pariin kertaan ollut kiipeilypaikassa, jossa pyritään potkimaan viereistä /alempana olevaa kiipeilijää sormille, jotta tämä putoaisi.
Jep. Henkilökunnan pitäisi myös paljon enemmän ohjata vanhempia valvomaan lapsiaan. Kylpylöissä ja vastaavissa valvojat aika hyvin vanhemmille huomauttavat jos lapset valvomatta, mutta sisäleikkipuistoissa en tähän ole törmännyt.
Tässä viitataan varmaan noihin ns. isompien lasten paikkoihin, kuten Superpark ja muut vastaavat. Tramppa-alueilla pojat temppuilevat taitavasti mutta vaarallisesti, ja jääpusseja joudutaan jatkuvasti hakemaan kaapista. Ei ihme, jos luitakin välillä murtuu. Itse en kolmen pojan äitinä pysy katsomaan koko touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Henkilökunnan pitäisi myös paljon enemmän ohjata vanhempia valvomaan lapsiaan. Kylpylöissä ja vastaavissa valvojat aika hyvin vanhemmille huomauttavat jos lapset valvomatta, mutta sisäleikkipuistoissa en tähän ole törmännyt.
Minusta siellä pitäisi olla ns. valvontamaksu eli joko vastaat itse lapsestasi ja olet lapsen mukana tai sitten maksat 20 e/h siitä, että lapsella on valvoja firman puolesta. Ja siihen lisäksi ukaasi, että jos ei kerrasta tottele, siirretään jäähylle eli istumaan erilliseen tilaan penkille, tietty sen valvojan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä viitataan varmaan noihin ns. isompien lasten paikkoihin, kuten Superpark ja muut vastaavat. Tramppa-alueilla pojat temppuilevat taitavasti mutta vaarallisesti, ja jääpusseja joudutaan jatkuvasti hakemaan kaapista. Ei ihme, jos luitakin välillä murtuu. Itse en kolmen pojan äitinä pysy katsomaan koko touhua.
Ihan tavallinen Hoplop, siellä 6v pullea jässikkä pomppulinnassa hyppii 2v:n vieressä, saa tämän kaadettua ja sitten koko painollaan hyppää päälle. Vain ihme pelasti sen pienen, murtui vain solisluu.
Oma 4-vuotiaani kompastui omiin jalkoihinsa kotipihassa ja mursi sääriluunsa. Että varmasti sisäleikkipuistoissa voi sattua kaikenlaisia tapaturmia ja missä tahansa muuallakin, mut ei silti kannata linnoittautua sisään :-)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt lasteni kanssa sekä Superparkissa että Hoplopissa. Hoplopissa näkyy näitä 4-8-vuotiaita sähläreitä itsekseen, jotka eivät osaa tai halua varoa toisia lapsia, eivätkä vanhemmat katso perään tai ole opettaneet huomioimaan muita leikkijöitä. Ei oikeastaan yllätä, että ne huonoiten käyttäytyvät ovat niitä joiden perään ei muutenkaan katsota, ne taas joiden perään katsotaan eivät niinkään tunnu perään katsomista ja komentamista tarvitsevan.
Superparkissa uskoisin, että todennäköisemmin lapset satuttavat itse itsensä, kuin että joku muu teloo. Toki lapset ovat isompia, ja vauhti kovempi, joten jos törmäyksiä tulee, todennäköisemmin myös sattuu jotain. Muuten kiinnitin huomioita siihen kuinka hyvin kouluikäiset lapset osasivat ottaa vuoroja, varoa toisiaan ja katsoa minne voi hypätä, ettei ole riskiä osua toiseen. Esim. vaahtomuovikuutioaltaan molemmista päistä hypittiin, mutta kun joku lapsi tiesi hyppäävänsä pidemmälle varoitti toista päätä, ettei sieltä tule ketään muuta. Ja pysäytti vauhtinsa ennen hyppyä useampaan otteeseen, kun huomasi, että toisella puolella pienemmät eivät tajunneet odottaa. Erityisesti Superparkissa toivoisin, että vanhemmat kävisivät isompienkin lasten kanssa mukana ainakin alussa ja aina toisinaan, jotta osaavat opastaa lapsia toimimaan oikein ja varomaan toisiaan.
Hoplopissa ja muissa vastaavissa henkilökunta voisi aivan hyvin huomauttaa naama läppärissä/puhelimessa olevalle huoltajalle että menes vahtimaan lapsiasi. Huom, aikuiset SAA osallistua. Säälittää ne penskat jotka tuodaan sinne yksinään hyppimään ja vanhemman perä ei penkistä nouse kun lapsi hakee leikkiin.
Huimalassa pitäisi olla portti alueella, jossa pienet voivat leikkiä. Lähtevät nyt helposti juoksemaan muualle ja jäävät isojen lasten alle.
Ps. Miksi pikkulasten vanhempien pitää maksaa lippu, kun koko aika menee kuitenkin lapsen vahtimiseen.
Kömmittiin lapsen kanssa hoplopin putkessa, meni edellä siis. Yhtäkkiä hirveä huuto, oli onnistunut telomaan käteensä hiusmurtuman. Mun valvovan silmän alla. Että se siitä vahtimisen hyödystä. Taaperoiden kohdalla ehkä järkeäkin katsoa perään muiden viipeltäjien vuoksi
Tästäkin syystä meillä käydään ohjatussa telinevoimisteluharrastuksessa, jossa valvonta ja turvallisuus ovat paremmalla tolalla. Helsingissä esim. STVK:n temppuklubi on mainio päiväkoti-ikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Kömmittiin lapsen kanssa hoplopin putkessa, meni edellä siis. Yhtäkkiä hirveä huuto, oli onnistunut telomaan käteensä hiusmurtuman. Mun valvovan silmän alla. Että se siitä vahtimisen hyödystä. Taaperoiden kohdalla ehkä järkeäkin katsoa perään muiden viipeltäjien vuoksi
Voimisteluseuroissa valmentajat osaavat ohjata lapset tekemään heille sopivia liikkeitä, jotka sitten vähitellen vaikeutuvat. Ei yksittäinen vanhempi näistä jutuista ymmärrä mitään.
Missä vaan voi varmaan teloa itsensä. Hoplopissa ym vanhempien tulisi valvoa lapsiaan, mutta valtaosa ei viitsi.