Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vetää masentunut takaisin elämään?

Vierailija
30.12.2016 |

Kuinka voi houkutella masentuneen ihmisen takaisin elävien kirjoihin? Ymmärrän toki että masentaa mutta mielestäni on surullista jättää elämää elämättä jatkuvan masentavien asioiden hautomisen vuoksi. Ei voi enää tavata, käydä yhdessä missään eikä edes puhua puhelimessa.

En ole ollut ikinä masentunut mutta olen ollut allapäin eli en tiedä varmaan miltä masentuneesta tuntuu. Voiko masennuksesta päästä eroon?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä olisi saada ystäväsi hoidon piiriin. Onko ystävälläsi terapeuttia? Jos ystäväsi on vielä siinä kunnossa, ettei pysty tällaisia käytännön asioita hoitamaan, niin voisitko auttaa häntä siinä? Eli ihan konkreettisesti tilaat lääkäriajan ja menet hänen kanssaan sinne. Kun hän saa hoitokontaktin ja kontaktin sosiaalityöntekijään, joka auttaa muissa käytännön asioissa, sekä hyvän terapeutin, voit sinä siirtyä takavasemmalle näissä jutuissa ja keskittyä kaverisi tapaamisiin kunhan hänen kuntonsa hieman kohenee. Alussa masentunutta voi olla vaikea saada mihinkään, koska hän on liian sairas siihen. Kuvittele, että hän on kokovartalokipsissä ja kuumeessa ja todella heikossa fyysisessä kunnossa. Pystyisikö tällainen ihminen menemään kahville tai ulos reippailemaan? Ei pystyisi. Sinun on tärkeää hyväksyä tämä. Eli auta ystäväsi lääkärin luo, kuten auttaisit muitakin sairastuneita lähimmäisiä, jos he eivät siihen itse kuntonsa vuoksi pysty. Kun hoitokontakti saadaan kuntoon, lähtevät asiat etenemään. Kaverisi itse ei välttämättä apua kehtaa pyytää tai ei halua myöntää, että ulkopuolista apua tarvitsee. Sinä ystävänä voit auttaa häntä ymmärtämään, että hän ansaitsee apua aivan kuten muutkin sairastuneet ihmiset ja siinä ei ole mitään hävettävää.

Vierailija
2/3 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just noin kuin yllä oleva kirjoittaa. Miten vaan saat ystäväsi lääkäriin kertomaan ajatuksistaan, ahdistuksestaan, aloitekyvyttömyydestään, niin se on parasta. Sieltä lähete terapiaan parin käynnin jälkeen ja sitten autat häntä hakemaan itselleen terapeutin. Kohtalainenkin riittää alkuun, kunhan ystävälläsi synkkaa terapeutin kanssa sen verran että hän uskaltaa kertoa terapeutille ajatuksensa.

Mene ystäväsi kanssa lääkäriin. Kun ystäväsi mieli on yhtä sairas kuin ihmisen keho jolla on kuumetta, oksennustauti ja RS-virus yhtäaikaa, ei kukaan pääse itse lääkäriin. Tärkeintä on saada hänelle hoitoa.

Nykyisin masennus osataan parantaa hyvin ja jopa 90% paranee niistä kohtuullisessa ajassa. Monella vaan on vanhan kansan perua oleva pelko mielenterveysongelmiin. Ihan kun joskus oli vaikka rokkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle että hän on sinulle tärkeä. Se jo on masentuneelle iso buusti kohti lääkäriin menoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi