Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka tiedätte sisaruksia, joilla yli 10 v. ikäeroa

Vierailija
30.12.2016 |

Siis samojen vanhempien lapsia, jotka ovat syntyneet noin isolla aikavälillä.
Kummat ovat terveempiä ja paremmin elämässä pärjänneitä? Nuoremmat vai vanhemmat?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on 14v. nuorempi. Mulla menee paremmin työelämässä ja mun terveys on mennyttä. On kroonisia kipuja. Sisko on perusterve ja työtön.

Vierailija
2/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika millainen kysymys.

Molemmat ovat pärjänneet ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat. Itsellä tosin ikäeroa 15 vuotta, olen vasta 28 joten en ole ehtinyt edetä vielä uralla samalla tavalla kun sisko ja veli. Sama juttu parin kaverin kanssa.

Isäni on sisaruksistaan vanhin, hänellä paras koulutus, mutta palkka ehkä aika sama nuorimman kanssa, jolla gradu edelleen tekemättä.

Vierailija
4/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vanhempiin sisaruksiin toistakymmentä vuotta ikäeroa. Itse kyllä koen, että minulla on tällä hetkellä elämässä asiat paremmin kuin näillä kahdella. Vaikutan paljon itsenäisemmältä ja oman arvoni tuntevammalta. Toinen on ollut aiemmin narsistisen aviomiehen armoilla ja nykyään avopuolison armoilla. Toinen taas ihan vaimon tossun alla, ei tiedä rahatilanteesta mitään, vaimo ostelee miehen rahoilla ja maksattaa kulutusluotot ym. miehen (mun veljen) rahoilla. Ei pidetä jostain syystä enää oikeastaan lainkaan yhteyttä veljen kanssa.

Vierailija
5/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni perheessä, vanhemmilla lapsilla paremmat tilanteet.

Vierailija
6/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni samanlainen ikäero sisaruksen kanssa, ja erot selittyvät pitkälle sillä, että olemme täysin eri sukupolvea. Ennen lamaa työpaikkoja riitti jokaiselle, ja oli helppoa kartuttaa työkokemusta.

Vierailija
7/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tietää vielä. Sisko on lukiossa ja minä työskentelen esimiestehtävissä. Ikäeroa meillä on 13 vuotta. Mulla on atopia ja siskolla skolioosi. Mutta kyllä minä varmasti olin harjoitusakappale! Ajatkin olivat erilaiset, silloin, kun minä olin pikkukoululainen, oli ihan ok olla pari tuntia yksin kotona, mutta siskon aikana taas ei. Minä olen liikunnallisempi ja teininä viipotin kavereiden kanssa ulkona. Siskon ikäpolvi on enemmän sisällä ja viettävät aikaa somessa. Toki siis myös minun iläluokkani someilee, mutta itse teininä ihan hengasin ja näin kavereita IRL enemmän.

Vierailija
8/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 11 sisarusta. Vanhimman ja nuorimman ikäero 22 vuotta. Aika tasapaksusti ollaan menestytty. Yksi epäonnistuja, yhteiskunnan kelkasta putoaja löytyy. Hän on yksi nuorimmista. Ihan kyllä omilla valinnoillaan on tilanteensa saanut aikaan.

Vierailija
9/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin vanhempani perheessä oli noin. Terveydessä ei näytä olevan ratkaisevaa eroa. Pärjääminen vähän sitten miten se määritellään - isäni sisaruksista vanhemmat ovat pärjänneet taloudellisesti paremmin. Äitini sisaruksista päinvastoin, mutta se on osin sukupolvikysymys: maalla tuli tavaksi kouluttaa lapsia pidempään vasta nuorimpien sisarusten aikaan (ja tuohon aikaan koulutus takasi työpaikan). 

Vierailija
10/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea vielä verrata, kun nuorimmat on vielä lukiossa, mutta me vanhemmat pärjättiin koulussa nuorempia paremmin.

Vierailija
11/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisko löytyy mut eipä olla oltu tekemisissä oikeen ikinä. Itsekäs paska. Aina arvostelemassa muita.

Vierailija
12/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat pärjänneet hyvin. Vanhempi menestynyt työelämässä paremmin, mutta selittynee puhtaasti sillä, että hänen aikanaan työpaikkoja oli paljon, koulun penkiltä pääsi suoraan töihin, eri alat olivat nosteessa jne. Nuoremman aikana ovat ajat ihan toisenlaiset.

Vierailija
13/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on mua 11v. nuorempi. Ollaan aika nuoria, joten elämässä pärjäämisestä vielä vaikea sanoa. Veli jonkun verran parempi koulussa ja pärjää myös urheilussa mua paremmin. Hänellä on sydänvika ja taipumusta migreenii, joten terveydestä pisteet mulle.

Vierailija
14/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanhin sisko 10 v vanhempi. Mutta ollaan hyvin eri luonteisia. Hän halusi nuorena pois kotoa jostain kumman syystä ;). Iso ero meillä on työnteossa. Minä olen aktiivinen tiiminvetäjätyyppi mutta kotona voisin vain lojua riippumatossa. Sisko taas on töissä vaan tekemässä mitä pomo käskee, mutta kotona harrastaa ja säätää koko ajan.

Vierailija
15/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat pärjää yhtä hyvin.

Vierailija
16/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat sisarukseni ovat vasta ala-asteikäisiä, joten uralla etenemisestä yms. ei ole vielä hetkeen puhettakaan nuorempien kohdalla. Nuorempia sisaruksiani kuitenkin kasvatetaan mielestäni hieman "paremmin", itse totuin köyhyydestä huolimatta lapsena saamaan tahtomani, koska isä antoi minulle kaiken periksi. Nuorempien lasten kohdalla tätä ei onneksi ole tapahtunut, ja esimerkiksi rahankäyttöä, sen ansaitsemista yms. opetetaan siasurksilleni huomattavasti paremmin. Uskoisin, että vanhemmiten nuoremmat sisasrukseni tulevat pärjäämään elämässään minua paremmin.

Vierailija
17/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 11 sisarusta. Vanhimman ja nuorimman ikäero 22 vuotta. Aika tasapaksusti ollaan menestytty. Yksi epäonnistuja, yhteiskunnan kelkasta putoaja löytyy. Hän on yksi nuorimmista. Ihan kyllä omilla valinnoillaan on tilanteensa saanut aikaan.

Tarkoitatko että tämä yksi nuorimmista on siis hylännyt uskon ja perheensä? Oikea Juudas. Ehkä saisitte hänet tulemaan suviseuroille ensi kesänä.

Tsemppiä ja Jumalan terve.

Vierailija
18/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhimmalla veljellä ja nuorimmalla siskolla on 11v ikäeroa, mutta enpä kyllä todellakaan osaa vastata kysymykseen. Molemmat ovat enimmäkseen terveitä, molemmilla kylläkin ollut aikanaan vaikeita nukahtamisvaikeuksia ja siskolla migreeniä.

Veljellä on vaimo, kolme hämmentävän omatoimista ja fiksua lasta, omakotitalo ja vakiduuni, näyttää pärjäävän elämässä ihan jees. Vähän on sellaista touhottajan vikaa, ei malta pysähtyä, korjaa omansa lisäksi koko naapuruston autot vaikkei ehkä olisi aikaa jne. Eli en olisi shokissa jos jossain elämänsä vaiheessa hankkisi burn outin, mutta nyt pyyhkii hyvin. Muuten sietää ehkä painetta siskoani paremmin. Elintavoissa riskitekijöitä mutta "normaalissa määrin", satunnainen runsaampi alkoholinkäyttö ja kännitupakointi, mutta nämä ei tosiaan ole arkea.

Sisko opiskelee oikeustieteellisessä ja asuu avomiehensä kanssa, enpä tiedä heidänkään elämästään mitään merkittävää hankaluutta. Sisko on siinä mielessä uutta vuosikertaa että hänen "nuoruudessaan" oli tämä raittiiden nuorten trendiliike jo olemassa, eli sisko ei ole tupakoinut tai ryypännyt tai juossut baareissa koskaan. Ehkä voisi ajatella että hänen elämänsätapansa on kokonaisuudessaan terveellisemmät? Mutta niin on minunkin, ja meillä veljen kanssa on ikäeroa vain 3v. Siskon migreeni on stressireagoiva eli hän kestää psyykkistä painetta heikohkosti, mutta on järjestänyt elämänsä sen mukaan - pariskunta on esimerkiksi vapaaehtoisesti lapseton ja valintaansa tyytyväinen.

Jaa, emmää osaa sanoa kumpi noista on terveempi tai menestyneempi :D

Vierailija
19/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 11v vanhempi nuorempaa siskoani. Minulla myös minua vuotta vanhempi veli. Olemme syntyneet -81,-82 ja -93. Minä ja veli olemme perheellisiä ja hyvin töissä menestyneitä. Sisko asuu edelleen kotona ja on työtön vanhemmat maksaa kaiken.

Minulla ja veljellä oli paljon tiukemmat säännöt ja rahaa käytössä tosi vähän. Kun sisko syntyi oli vanhempien taloustilanne paljon parempi ja oli muutenkin vanhemmilta kaikki tiukat säännöt unohtuneet. Ei tarvinnut tehdä kotitöitä tms.

Vierailija
20/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että tämä yksi nuorimmista on siis hylännyt uskon ja perheensä? Oikea Juudas. Ehkä saisitte hänet tulemaan suviseuroille ensi kesänä.

Tsemppiä ja Jumalan terve.

Öh... Ei olla lestadiolaisia, tai ylipäätään uskonnollisia. Oletko itse?