melartin ja hänen sinfonioidensa metafyysisestä merkityksestä
melartin on suvereenisti merkittävämpi ja emotionaalisesti vaikuttavampi sinfonikko ja säveltäjä kuin sibelius jonka frigidi ja staattinen nousevien ja laskevien kolmisävelaiheiden mosaiikki stimuloi tahdon tajunnasta ulos tungetuksi tulemisen tiedoitsemisen puhtaan subjektin puhtaan mielteen alueelle heijastuneita tahdonliikkeitä älyn mukaisia tahdonliikkeiden vastineita kiihdyttäen, tahdonliikusta itseään, siis todellista mielihyvää tai tuskaa, kiihdyttämättä.
Kommentit (6)
schopenhauer kirjoitti:
melartin on suvereenisti merkittävämpi ja emotionaalisesti vaikuttavampi sinfonikko ja säveltäjä kuin sibelius jonka frigidi ja staattinen nousevien ja laskevien kolmisävelaiheiden mosaiikki stimuloi tahdon tajunnasta ulos tungetuksi tulemisen tiedoitsemisen puhtaan subjektin puhtaan mielteen alueelle heijastuneita tahdonliikkeitä älyn mukaisia tahdonliikkeiden vastineita kiihdyttäen, tahdonliikusta itseään, siis todellista mielihyvää tai tuskaa, kiihdyttämättä.
tarkoitin juuri päinvastoin vaikka neron älyn ylimäärällä maailmasta syntyy tarkoituksetta puhdas, selvä ja objektiivinen kuva joka on tahdon tarkoitusperille vieras, juuri melartin's taide produsoi tahdon tajunnasta ulos tungetuksi tulemisen pakahduttavan hurmioituneita emotionaalisia kokemuksia tiedoitsemisen puhtaan subjektin puhtaan mielteen alueelle heijastuneiden objektivoitujen tahdonliikkeiden älyn mukaisia tahdonliikkeiden vastineita kiihdyttäen maailman tahtona kadotessa kokonaan tajunnasta ollessamme kauttaaltaan puhtaasti tiedoitsevia.
Samaa mieltä ja kuitenkin täysin päinvastoin.
Miksi pitää verrata? Vaikka Melartin herättääkin sinussa tuollaista subjektiivista tajunnan laajenemista ja muuta, se ei tarkoita sitä etteikö Sibelius olisi ansioitunut ja pidetty säveltäjä.
Sibelius on yliarvostettu säveltäjä jonka musiikissa ei ole emotionaalista syvyyttä eikä se vaikuta kohottavasti tunteisiin tai saa pakahtumaan
tarkoitin juuri päinvastoin vaikka neron älyn ylimäärällä maailmasta syntyy tarkoituksetta puhdas, selvä ja objektiivinen kuva joka on tahdon tarkoitusperille vieras, juuri melartin's taide produsoi tahdon tajunnasta ulos tungetuksi tulemisen pakahduttavan hurmioituneita emotionaalisia kokemuksia tiedoitsemisen puhtaan subjektin puhtaan mielteen alueelle heijastuneiden objektivoitujen tahdonliikkeiden älyn mukaisia tahdonliikkeiden vastineita kiihdyttäen maailman tahtona kadotessa kokonaan tajunnasta ollessamme kauttaaltaan puhtaasti tiedoitsevia.