Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä äitejä jotka sairastaa colitis ulcerosaa?

14.03.2006 |

Miten meni odotus? Mikä on lääkitys ja saiko sen kanssa imettää? Onko vauva terve (siis jos on jo syntynyt)?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keskivaikea kokosuolen coliitti, mutta lääkityksenä tällä hetkellä vain Asacol. Azamunia olen lykännyt raskaustoiveen vuoksi ja lääkärit ovat sen hyväksyneet. Synnytyksistä ym en vielä tiedä mittään, kun viikkoja on vasta 10+4. Tuolta http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi löytyy sekä synnyttäneitä, että odottavia coliitti ja crohn - äitejä. Kannattaa käydä kyselemässä siellä.

Siellä on esim. eräs, jolta suoli poistettiin kesken raskauden, ja silti synnytti täysin terveen tyttölapsen, ja monta, jotka ovat olleet solusalpaajilla koko raskauden ja imetyksen, mutta ilman murheita lapselle, eli kokemusta lähes mistä tahansa löytyy. Suosittelen!

Vierailija
2/7 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista lastani odotan..ja ekassa raskaudessakin kaikki meni tosi hyvin. Asacol 4-6 tabl./pvä. on mullakin lääkityksenä ja kortisonitabletteja vaan jos alkaa pahemmin oireilemaan. Ekassa raskaudessa tuli ' vaihe' jossa suoli alkoi oireilla ja jouduin ottamaan kortisonikuurin, mutta lapsi oli/on täysin terve! Johtui stressistä mikä mulla oli sillon.. Kuitenkin ihan rauhassa voit ottaa tabletteja..ei vaikuttanu mitenkään lapseen! Onnea..

Hanna* RV 27+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös raskaus on vasta alussa (10+1) eli suunnilleen samoissa mennään kuin Töhnö. Suosittelen tutustumaan Töhnön mainitsemiin crohn ja colitis ry:n nettisivuihin, jos eivät ole sulle ennestään tutut. Peruslääkityksistä ei pitäisi olla haittaa raskaudelle. Mulla suoli on ollut rauhallinen ja lääkityksenä on vain 2,5 mg kortisonia ja sekin on enemmän raskauden tukilääkitys kuin suolen takia.

Onnellista ja hyvinvoivaa raskausaikaa toivotellen!

Vierailija
4/7 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan colitis ulcerosaa...peruslääkityksenä Azamun 3* 50mg/vrk. Suoli on ollut kuin unelma. yleensä raskauden aikana onkin paremmassa kunnossa kuin muuten. (Näin lääkäri kertoi minulle.) En ole joutunut käyttämään kortisonia. Raskaus sujunut normaalisti.

Mayday rv. 29+2

Vierailija
5/7 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä meitä on ;)

Tosin lopullista diagnoosia en ole vielä saanut, koska tutkimukset jouduttiin aloittamaan raskauden aikana, mutta näin se lääkäri epäili. Siihen asti oltiin pompoteltu terveyskeskuksessa vain normaali mahavaivaisena.

Lääkityksenä Pentasa 1mg/pv puikkoina, eli tosi lievä eikä aiheuta minkäänlaista haittaa vauvelille. Raskaus edennyt hyvin. Nyt tosin antibioottikuuri pahensi jonkun verran tilannetta, kortisonia en kuitenkaan vielä ole joutunut syömään. Kaikin puolin terve vauva pitäisi olla tulossa ;)

Tsemppiä! Lääkäreihin vain reippaasti yhteyttä jos jokin asia mieltä askarruttaa. Ainakin minä olen apua saanut. Ylimääräisiä harmaita hiuksia tämä sairaus voi aiheuttaa, mutta vaivansa kullakkin ;)

Marty 34+6

Vierailija
6/7 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yksi mun kaveri sairastaa colitista ja hänellä ainakin raskausaika ja synnytys menivät ok ja terve lapsi syntyi. Imetti muutaman kuukauden, kunnes joutui aloittamaan uuden lääkityksen, jonka alkaessa lääkäri ihan varmuuden vuoksi kielsi imetyksen. Myöhemmin kävi ilmi, ettei lääkitys olisi ollut mikään este imetykselle. Tämä varmuuden vuoksi kieltäminen on kuulema aika tavallista, eli jos haluaa panostaa imetykseen, kannattaa kysyä muualtakin kuin vain yhdeltä lääkäriltä. Imetystukilistalla suositeltiin aina sellaista kuin Teratologinen tietopalvelu, jossa tiedetään hyvin, miten mikäkin lääke vaikuttaa raskauden ja imetyksen aikana. Löytyy varmaan esim. googlettamalla.

Njoammil

Vierailija
7/7 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan täällä Asacol ilman reseptiä ja ei ole ollut ongelmia.