17v opiskelijalle oma asunto, kotona ahdistaa
Moi! Tosiaan, kuten otsikossa lukee - olen 17 vuotias tyttö PK-seudulta. Olen nyt toista vuotta lukiossa, ja sen ohella tein töitä huhtikuusta lokakuuhun. Olisin voinut jatkaakin, mutta kyseessä oli kausityö. Nyt en tunnu millään saavan töitä ikäni takia, ja puhelinmyynnillä ei vuokria paljoo maksella.
En usko että saisin opintotukeakaan, kun pelkästään isän tulot ylittävät sen jonkun rajan.
Kotona jokapäiväistä huutosta ja henkistä väkivaltaa sekä väkivallalla uhkailua. Puhuttu perheterapeuttien ja koulussa ryhmänohjaajan ja kuraattorin kanssa, mutta mikään ei oikein etene. Oikeasti siis ahidistaa tosi paljon, alkaa olla jo sietämätöntä.
'Kasva vähän', 'käy lukio loppuun', 'hae töitä' ei ole vastauksia mitkä auttaa asiaan. Mitä kautta voisin saada apua asunnon saamiseen, netistä en saa kunnolla selkoa, että minne pitää soittaa. Saanko edes tukia sen verran, että voisin asua omillani? Solukämppäkin siis kelpaa, periaatteessa mikä tahansa muu kuin laitos tmv., kunhan pääsen pois.
T . epätoivoinen
Kommentit (6)
Lastensuojelusta voisi saada apua. Mulla oli vähän sama tilanne, mutta olin vasta 16-vuotias. Kotona väkivaltaa, jatkuvaa ryyppäämistä ja rahaa ei ollut muuttaa. Lupaa muuttoon en myöskään saanut, vaan kun kysyin, isä hajotti suurimman osan tavaroistani. Kävin töissä, mutta monesti rahat varastettiin minulta. Lopulta tein itsestäni ls-ilmon ja sitä kautta sain asunnon ja toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelusta voisi saada apua. Mulla oli vähän sama tilanne, mutta olin vasta 16-vuotias. Kotona väkivaltaa, jatkuvaa ryyppäämistä ja rahaa ei ollut muuttaa. Lupaa muuttoon en myöskään saanut, vaan kun kysyin, isä hajotti suurimman osan tavaroistani. Kävin töissä, mutta monesti rahat varastettiin minulta. Lopulta tein itsestäni ls-ilmon ja sitä kautta sain asunnon ja toimeentulotukea.
Lupa on muuttaa, mutta en vain tiedä, että meneekö tää lastensuojelun piikkiin.. Oon huomannu, ettei aikuiset ota tätä oikein tarpeeksi vakavissaan.
lanalive kirjoitti:
Milloin täytät 18-vuotta? Onko mahdoton ajatus odottaa siihen asti?
Täytin joulukuun alussa vasta 17, eli on aika mahdoton. Tässä jo aika pitkään kituuteltu, nyt tilanne pahenee päivä päivältä.
pikku_neiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lupa on muuttaa, mutta en vain tiedä, että meneekö tää lastensuojelun piikkiin.. Oon huomannu, ettei aikuiset ota tätä oikein tarpeeksi vakavissaan.
Suosittelen tekemään itsestäsi lastensuojeluilmoituksen. Siellä voivat ehkä auttaa. Kaikki ilmoitukset eivät kuitenkaan johda toimenpiteisiin, mutta ammattilaisilla on velvollisuus tarkistaa kaikki ilmoitukset.
HOASilta saa kyllä varmasti tähän aikaan vuodesta soluasunnon opiskelijakämpästä, mutta raha on ongelma. Äänitä isäsi uhkailua salaa kännykällä ja soita se niille aikuisille, joiden kanssa olet tekemisissä. Tarvittaessa ota yhteyttä lastensuojeluun. Mutta jos sinulla on uhkailua äänitettynä, aikuiset saavat paljon paremman kuvan siitä, miten asiat ovat oikeasti.
Milloin täytät 18-vuotta? Onko mahdoton ajatus odottaa siihen asti?