Anoppi ilmoitti minut "joululahjaksi" Marttojen kotitalouskurssille
Mitäköhän tästäkin pitäisi ajatella? Aattona en viitsinyt nostaa asiasta meteliä, mutta kaipa tuo nyt täytyy perua kuitenkin.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Aika paha :D Mut hei sä voit ilmoittaa miehesi itsesi sijaan, sikäli mikäli hänelä on taidoissa puutteita.
Marttojen ansiosta, siellä on myös Martit ja Marttien ruokakurssit ovat aina täynnä. Halukkaita on enemmän, mitä kurssille mahtuu. Joka ei mielestäni ole mikään paha.
Riippuu tosiaan sekä anopista, itsestäsi ja teidän väleistänne, onko lahja annettu hyvästä sydämestä vai kuittailuna. Itse ilahtuisin, jos saisin samanlaisen lahjan omalta anopiltani, koska pidän kotitöistä ja erityisesti leipomisesta, mutta en toisaalta uskaltaisi antaa tällaista lahjakorttia omille miniöilleni.
Vierailija kirjoitti:
Anopista riippuen tuo on joko suoraa kettuilua,tai sitten vain on sen alan ihmisiä.
Miten ihmeellä tuo voi olla anopilta kettuilua?
Martta-järjestö ajaa naisen hyvinvointia ja perheen tasa-arvoa ja arjesta selviytymistä.
"Jos koulutat naisen/tytön, koulutat koko kylän". Martta-järjestöllä on ollut ja tulee olemaan hyvin merkittävä rooli suomalaisen naisen yhteiskunnanlisessa asemassa.
Kommentista päätellen monet mieltävät Martta toiminnan naisen paikan olevan nyrkin ja hellan välissä. Näin ei ole koskaan ollut.
Antoiko myös laminoidun bmi-taulukon?
Riippuu nyt siitä onko se oikeasti näitä uusavuttomuus-kursseja joissa opetellaan lakanoiden vaihtoa yms. vai joku vähän edistyneempi. Itsekin olen ollut marttojen kasvisruokakurssilla, oli oikein hyödyllinen kun en oikein kasvisruokia osannut tehdä. Joku alkeiskurssi taas on lähinnä yläasteen kotitalousasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopista riippuen tuo on joko suoraa kettuilua,tai sitten vain on sen alan ihmisiä.
Martta-järjestö ajaa naisen hyvinvointia ja perheen tasa-arvoa ja arjesta selviytymistä.
"Jos koulutat naisen/tytön, koulutat koko kylän". Martta-järjestöllä on ollut ja tulee olemaan hyvin merkittävä rooli suomalaisen naisen yhteiskunnanlisessa asemassa.
Kommentista päätellen monet mieltävät Martta toiminnan naisen paikan olevan nyrkin ja hellan välissä. Näin ei ole koskaan ollut.
Pätee ehkä paremmin oikeaan koulutukseen, ammattiin kuin siihen että osaako keittää perunat oikein ja mankeloida lakanoita. Ne kun ovat kautta aikojen olleet naisten vastuulla, joko hyvällä tai pahalla.
Juuri tuollaisella, naiselle suunnattussa, kurssissa vahvistetaan stereotypiaa siitä että on naisen homma hoitaa kotityöt. Anoppi olisi hyvin voinut osoittaa lahjan sekä ap:lle että tämän miehelle.
Omalta anopiltani tuo lahja olisi ollut silkkaa veetuilua. Hän on usein jaksanut marmattaa kuin sekaisin asuntomme on. Olen aina todennut että jos hän olisi opettanut poikansa paremmin, täällä olisi siistimpää. Se yleensä tukkii hetkeksi hänen suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Selvää vittuilua! Varmaan poikansa valittanut, miten paska talousihminen olet!
Eiköhän suurin osa Martoista ole yhteiskunnallisesti valveutuneita, kuin hyviä talousihmisiä.
Jo Marttojen perustaja edustaa yhteiskunnallista valveutumusta eli oli ensimmäinen naiskansanedustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätee ehkä paremmin oikeaan koulutukseen, ammattiin kuin siihen että osaako keittää perunat oikein ja mankeloida lakanoita. Ne kun ovat kautta aikojen olleet naisten vastuulla, joko hyvällä tai pahalla.
Juuri tuollaisella, naiselle suunnattussa, kurssissa vahvistetaan stereotypiaa siitä että on naisen homma hoitaa kotityöt. Anoppi olisi hyvin voinut osoittaa lahjan sekä ap:lle että tämän miehelle.
Omalta anopiltani tuo lahja olisi ollut silkkaa veetuilua. Hän on usein jaksanut marmattaa kuin sekaisin asuntomme on. Olen aina todennut että jos hän olisi opettanut poikansa paremmin, täällä olisi siistimpää. Se yleensä tukkii hetkeksi hänen suunsa.
Ei ehkä kannattaisi takertua lakanoiden mankeloimiseen tai perunoiden keittämiseen, sillä suomalaisen naisen vahvuus on ollut verkostoituminen ja sitä kautta yhteiskunnallinen vaikuttaminen, jota ihaillaan edelleen maamme rajojen ulkopuolella ja Martat tästä on ollut ja on edelleen hyvä esimerkki, kuinka se on edistänyt tasa-arvoa ja yhteiskunnallista vaikuttamista.
Ja monet heistä toimii tälläkin hetkellä ministerinä ja kansanedustajana.
Vierailija kirjoitti:
Olet paska ja kelvoton vaimo pojalleni. T. Anoppi
Mutta pienellä koulutuksella sinusta saa ihan kelpo Martta-vaimon.
Minä olisin ihastunut tuosta lahjasta, miksi kukaan ei antunut minulle tuollaista! Harrastan ruoanlaittoa ja leipomista, mutta tuollaisella kurssilla olisi varmasti hauskaa ja oppisi jotain uutta.481
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää, mene ihmeessä. Oikeastikin opit siellä varmasti jotain. Minäkin, viisikymppinen, ruuanlaittoa erittäin aktiivisesti harrastava menisin ihan mielelläni, jos en muuta niin ollakseni opettajan kanssa eri mieltä.... joo ei oikeasti. Jokaisella meistä on jotakin opittavaa, esim. itse osaan tehdä hyvinkin monimutkaisia juttuja etnokeittiötyyliin, mutta leipomista en ole juurikaan harrastanut, joten....
Ja mieti, miten voit sitten arvovaltaisesti arvostella kovaan ääneen anopin kokkauksia tyyliin "meillä martoissa sanottiin, että pitää sen sijaan ..."
;-)
Joo, tää on hyvä. Tekisin itse näin.
Minäkin tekisin :D Kurssi kestää kuitenkin vain lyhyen aikaa, mutta siitä hyvästä saisin kuittailla anopille koko loppuelämän. Ja voin kuvitella sen anopissa pihisevän vihan "että pitikin mennä antamaan se kurssi lahjaksi". Eikä muuten varmasti lahjottais uusia kursseja enää tulevaisuudessa :D
itse tykkäisin vaikka en mikään kotitalousihminen olekkaan. Uutta on mukava oppia. En kuitenkaan usko että siellä on samanlaista kuin yläkoulun köksäntunnilla.