Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

###MAALIKSET 05 tiistaipinoon###

14.03.2006 |

Laitetaanpa pino alulle.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinoutuu, vaikka vielähän tätä päivää on jäljellä vaikka kuinka. ;)

Kiitokset MARJU73:lle sympatioista. Monen muun kirjoituksista tulikin sellainen olo, että on kohan nyt yli-sensitiivinen/raskaus-herkkis, kun niin petyin siitä, että anoppi&appi ei tule 1v.synttäreille eikä miehen sisaruksistakaan kukaan. Mutta toisaalta, kyllä tästä jo äitienpäivänä 2005 puhuttiin, että 19.3. su juhlitaan. Mun porukat siis keskeyttää lomailun Lapissa 2 vrk aiemmin ja ajaa jo la Hesaan, vaikka ovat joka vuosi olleet vielä seuraavankin viikon puoliväliin Lapinreissulla. Eniten siis Anopissa ärsyttää se, että eka lupaa että kaikki ovat tulossa ja ovat 2 yötä ja mä sitten täällä laitan vierashuonetta hikihatussa koko viime la kuntoon ja sitten sunnuntaina teen ruokia ja leivonnaisia pakkaseen valmiiksi. Sitten yhtäkkiä su illalla ilmoittavat, etteivät ensi su tule, kun joku työkaveri oli tarjonnut lippuja sinne mieskuoron konserttiin. Ei sitten oltu kutsuttu ketään kavereitä, kun he olis ollut niin isopurukka, ettei mun rahkeet ois riittänyt heidän lisäksi enää kuin kummeihin. Pitäis kai soittaa omille porukoille, etteivät turhaan aja tänne miehen vanhempia tapaamaan, että luvassa ainoastaan pojun synttärit. Eniten pisti vihaksi, että anoppi oli nyt ilmoittanut miehelle että tulevat torstaina viikon päästä. On sillä otsaa. En rupea keske työviikon sitä passaamaan, kun on muutenkin tekemistä hoitaa poju kotona ja tehdä lisäksi täys työviikko. Paras vaihtaa aihetta, niin ei verenpaineet nouse. ;)

RUOKATEMPPUILUA on meillä onneks hyvin harvoin. Tosin välillä päristellään ruokasuussa ja sitä saa sitten äiti vaihtaa vaatteet puhtaisiin. Ollaan yritetty eitä, pöydästä poistamista ja itse paikalta poistumista. Eivät tepsi. Täytyy yrittää vielä jotain.

MAIDON MENEKISTÄ: meillä menee heti herättyä (5:30) 200ml, sitten n. klo 10 200ml (päikkäreille mennessä) ja sitten illalla vielä iltapuuron jälkeen 200ml, joskus vielä iltapäivällä pikkuhuikka. Ravitsemusterapeutin mukaan min. ½l ois meille ok, kun ruokavalio on sopimattomien raaka-aineiden selvittelyn (altistuskokeet) takia suppea. Tulee siten ainakin kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet. Parin viikon sisään on sitten ravitsemusterapeutin ja allergialekurin kanssa yhteispalaveri, jossa noita ruokavalio-asioita käydään tarkemmin läpi. Sitten ehkä jo äitikin on taas viisaampi.

1v-NEUVOLASSA käytiin tänään. pituus 79cm, paino 10.660kg ja pipo 47.6cm eli suppeasta ruokavaliosta huolimatta hyvin kasvetaan. Tosin pituudesta saattoi jäädä vähän " mittaamatta" kun iski kamala vastustelu päälle. NEuvolantäti siinä sitten ääneen mumisi 79.5 ja ehkä 80, eikun 79 mitatessa ja korttiin siitten kirjoitti 79. Ei sitten ainakaan mennä takapakkia kun on parin kk sisällä pituus&painokontrolli noiden ravitsemusasioiden takia. Taidoista keskityttiin sanoihin, kävelyyn, ja esineiden tunnistamiseen (missä lamppu, omena, peili, jne). Tuo passiivisen sanavaraston määrä tuntuukin kasvavan lähes päivittäin. Laskeskelin, että n. 20 " helppoa" tunnistettavaa sanaa on jo hallussa ja sitten n. 10-15 sellaista, jotka yleensä löydetään vieraissa paikoissa hieman " oudon" näköisinäkin, mutta ei aina. Yksi vaikeimmista taitaa olla " missä on äiti?" Varsinkin jos itse kysyn. ;)

Nyt iltateelle miehen ja pojun seuraksi. Jos se mies vaikka jo tänään bongais masu-kipinän liikkeet, kun ne mulle tuntuu jo niin selvästi. Huomenna sitten rakenneultraan *kivaa!*

-eliisa rv 19+ ja oliver 19.3.

Vierailija
2/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkalleen vuosi sitten Jenna oli jo 13 minuuttia vanha. Kylläpä on nostalgiset fiilikset, kun muistelee tuota aikaa sairaalassa. Kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä.

Meillä kävi eilen lisää synttärivieraita. Ja tänään tai huomenna tulee vielä yksi perhe käymään. Sen jälkeen nämä synttärit ovat kenties juhlittu. Mutta kyllä niitä onkin juhlittu.

Eilisessä pinossa joku (olikos Pippandii, anteeksi jos meni väärin) kirjoitti siitä kuinka Anoppi ja Appi eivät tulekaan yksivuotissynttäreille. Mielstäni aiheesta olet loukkaantunut! Onko mahdollista, että sanoisit suoraan Anopille & Apelle, että sinua loukkaa heidän tapansa toimia? Eikö sitä mieskuoroa pääse todellakaan kuuntelemaan mikään toinen päivä? Höh!

Jenna heräsi, menen siis aamutoimille.

Aurinkoista päivää!

Marju ja Jennukka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärinhän se nikki meni. Eihän se Pippandii ollut, kuin Elisaku, jonka Appivanhemmat kenkuttaa. Sorry sorry.

Vierailija
4/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

RUOKA-aiheesta heti kättelyyn. Meillä on aina syöty aika yksinkertaisia ruokia(laatikoita,kastikkeita,riisiä/pastaa) kumpikaan ei oikein tykkää tuosta ruuanlaitosta.Mummo tekee sitten meille ne hyvät ja vaivalloisemmat ruuat ;)

Mimmi tosiaan syö niin ruokansa sormin,että kaikki on erikseen paloiteltu lautaselle. Mitään keittoja ei nyt voikaan kuvitella syöttävänsä kun ei häntä saa kertakaikkiaan syöttää. Peruna, herneet ja maissi jää lautaselle.Mistä noin pieni voi tietää, etten noita syö?!! Ihmettelen kyllä. Kastikeet menee myös sormin, mutta tiettty sitä on johonkin pitänyt muussata. Meilläkin ruoka maustetaan omalle lautaselle sitten enempi, mutta kyllä Mimmin ruokiin laitan vähän esim. mustapippiria.

PALJON TEILLÄ MENEE NYT TUTTELIA/NANNIA? Eilen mittasin, niin meidän maito määrä nannia oli 3.5dl, lisäksi piimää, jogurttia meni yhteensä 4dl. Mimmi juo ruokajuomana piimää ja tykkää siitä valtavasti. Tavallista maitoa ei olla vielä maisteltu.

Muutoksia mein elämään tein eilen myös. Tutti jätettiin nyt ihan kokonaan unikäyttöön(jos kauhea mielipaha tulee niin sitten harkitsen antamista), ilta- ja aamumaito juodaan vain pullosta.Muut juomat sitten nokkamukista ja nyt alettiin pottailemaan, joka ruuan ja unen jälkeen.Tähän menessä vähän laiskanlaisesti vain pari kertaa päivässä.

Myös vaunut laitoin nyt totaalisesti rattaiksi. Otin siis lämpöpussin pois, kun ei tyttö enää ole siellä nukkunut. Saa nähdä osaanko kasata pussia enään kantokopaksi..

Mimmi rynkyttää keittiön ovessa olevaa porttia.Pitää mennä katsomaan ja taitaa olla vaipassa kakkakin. Kohta puoliin lähtään ulkoilemaan ja käyttämään koirat. Kiva kun ei ole niin kovin kylmää,viitsii mennä hakemaan lehden tuolta vähän matkan päästä, iltapäivällä sitten uudestaan hakemaan posti.

Tuulia+co

Vierailija
5/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko paistaa ja kevättä rinnassa! Tsirp tsirp :))

Joo-o...noista anopeista ja apeista. Eipä tulleet meillekään 1v synttäreille vaikka asuvat n. 200 metrin päässä! Heillä oli kaupungin vuokra-asunnosta muutto (remontti) joka oli lauantaihin mennessä kestänyt viikon. Ukkokultanikin oli auttelemassa ke ja to heitä siellä. Su piti olla asunto tyhjä. Sanoin että tuleevat ihan vaan kahville la, täytyyhän heidän syödäkin. Mutta eivät tulleet :( Ukon mummo kyllä tuli vaikka oli muuttamassa. Tuli tänne verkkarit jalassa ja tukka pystyssä :-D Mut pääasia että edes kävi. Näin anoppia eilen ja selitteli että kun ei ole edes ruokaa ehtinyt tekemään....seli seli. Miten joillain voi kestää muutto nuin kauan? Toissa kesänä kun ostettiin siskolta tää ok-talo, muutettiin ensin heidät uuteen kotiin ja meidät tähän, saman päivän aikana! Ois nyt luullu että kahvikupin verran on aikaa mut ei. No se siitä.

Neiti oli tänään ihan känis koko aamun. Heräs klo 6.10 ja meni klo 9 jo päikkäreille. Nukahti samantien. Rassu.

Kummityttöni oli viime yötä täs meillä ja on ensikin yön. On tossa vieressä koululla työharjoittelussa joten tästä meiltä pääsee näppärästi. Oli kiva kun tyttö eilen autteli. Itse pääsin jumppaan ja loppuillan likka sit leikki tytsän kanssa. Miehen kanssa saatiin vaan katella telkkua :)

Joops, päätin tossa että lähdetään pääsiäisenä reissuun omalla autolla eikä junalla. Pääsee hiukkasen kätsymmin. Pieni ongelma on vaan miun ajokammo! Siis oikeesti kammoksun autoilua, varsinkin talvella. Mutta nyt otan härkää sarvista ja ajelen meiltä Hämeenlinnaan, semmonen 300 kilsaa. Siellä on sit 4 lapsiperhettä :) Makuuhuoneita valmistuu nyt lisää ja niitä on pääsiäisenä 5. Joten hyvin mahdutaan :) Ukko jää kotiin ja kummityttöni mukaan. Ja likka tietysti. Saa ukkoni olla rauhassa kotosalla 3 päivää. Tekee hyvää hällekin välillä nukkua kunnolla.

Joo, romaania meinaan kirjottaa taas. Lopetan siis. MOI!

Vierailija
6/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eilen kyselin seuraavaa (kopsaan sen tähän, josko joku vielä vastailisi. Tuulialle kiitos, kun jo kertoilit teidän käytännöstä!):

Sellainen asia tuli tuossa mieleeni, että kun osa maaliskuisten taaperoista syö jo samaa ruokaa kuin vanhempansa, että millaisia ruokia pääosin syötte? Vai syövätkö lapset IHAN samaa kuin te? Vai teettekö jotenkin " simppelimpiä" ruokia itsellennekin? Tuulia ainakin sanoi tyttönsä syövän nakkeja ja lihapullia, niin paloitteletko ne ja kuinka pieniksi paloiksi? Ovatko ruoka-aineet erillään vai mössättynä sekaisin tyylliin herneet omassa keossa, perunat omassa, kastike erikseen tai perunat ja kastike mössättynä? Minä kun en näe vielä niin pitkälle, että voisin kuvitella Helmin syömässä ihan samaa kuin me. Esim. keitettyjä perunoita ja jauhelihakastiketta kera jonkun raasteen. Keittiö tulvehtisi oksennuksesta ja tyttö varmaan tekisi täydellisen syömälakon. miten ikinä saan hänet tottumaan muihin kuin mössöihin??? Vai pitääkö meidänkin alkaa syödä vain risottoa, italianpataa ja sosekeittoja?

Niin siis syödäänhän mekin juu aika yksinkertaista ruokaa, eikä todellakaan mitään pihvejä tai ossobuccoo päivittäin. Äskenkin tein kanakeittoa, ja siitä meinaan Helmille ottaa sivuun, josko maistuisi. Suikaleet olivat kyllä marinoituja, joten suolaa on, mutta kokonaismääränä varmaan ei kovin paljoa, kun en vielä siihen lisännyt. Sitten vasta, kun itse syödään. Mutta siis se keitto on kyllä sössättävä aika sileeksi, että Helmi sitä suostuu syömään. ja niin olisi asia ihan minkä vaan ruoan kanssa. Melko nestemmäsitä muutenkin pitää olla eli esim ohan joku kuiva perunan pala tms. ei uppoa ollenkaan. Seassa pitää olla desi kastiketta. Noh, mutta ehkä tämä tästä. Söi tuo taas eilen kuitenkin jo melkein koko lautasellisen kaupan kanapataa. Eli parempaan suuntaan ollaan menossa. Kauheeta houkuttelua saa vaan taas harrastaa. Siitä jo päästiin eroon, mutta taas saa laulaa ja ilveillä, että ruoka uppoaisi.

Nyt ei muuta. Miehellä on vapaapäivää ja hän on parhaillaan salilla. Helmi on nukkumassa ja mun pitäis laittaa itteeni vähän kuntoon, kun lähen käymään pikasesti Itiksessä mihen kotiin tultua. Mutta täällähän mä taas koneella roikun! :D

Synttärionnittelut kaikille sankareille!

lehtovi ja Helmi 28.3., joten vielä ei supistele

Vierailija
7/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään melkolailla samaa ruokaa koko perhe. Siirrän ruuasta osan syrjään ennen " kiellettyjen mausteiden" tai maitotuotteiden lisäystä. Jos ruoka on kovin kuivaa, teen vielä erikseen maizenamössön siihen kastikkeeksi. Maustan pippurilla, yrteillä, paprikalla tms. Aika voimakkaasti, koska me syömme melko maustettua ruokaa.

Kaisa herää, juttu jää siis kesken. Palataan myöhemmin. moi

kua ja Kaisa 25.3

Vierailija
8/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapi olla nyt eka kerta, kun kirjoittelen taaperopuolelle, vaikka lähes päivittäin olen kyllä käynyt lukemassa maalisten jutut täällä. Laiskuus repii, kun ei jaksa itse kirjoittaa ;)

ONNEA kaikille jo synttäreitä viettäneille taaperoille! Meillä on juhlat torstaina ja silloin myöskin pidetään " bileet" . Tosin viikonloppunakin tulee sitten vielä anoppi ja appiukko, kun eivät pääse arkipäivänä 200km:n päästä. Minun vanhemmat on ottaneet sen päivän vapaaksi ja siskokin on koulusta pois torstain, että pääsevät Aatua juhlimaan :) Hekin siis tulevat tuolta Kainuusta, joten matkaa vähän kertyy. Ei meillä nyt paljoa vieraita edes tule, pikaisen laskun mukaan korkeintaan 15 vierasta käy. Tänään pitää vääntää valmiiksi kakkupohja, teen semmoisen nallekakun, äitini tuo voileipäkakun ja pullaa, minä kun en ole mikään jauhopeukalo ;) Mies aikoi tehdä huomenna pizzaa ja sitten teen vielä jonkun salaatin.

Ihana keväinen sää täälläkin, pitää jossain välissä kyllä ehtiä ulkoilemaankin, nyt Aatu nukkuu parvekkeella. Eilinen päivä meni pojan kanssa kaupungilla synttärirekvisiittaa ostellessa ja juhlavaatteita poitsulle etsiessä. H&M:lta löysin lopulta kivat vaatteet. Valokuvaus on ensiviikolla.

Tänään pitäisi ehtiä siivoamaankin, mutta pelkäänpä, että huomenna joutuu vielä siivoilemaan uudelleen vielä pikkusiivouksen, kun koiralla on karva irti ja oksentelee, hyi hitto! :( Yksi matto jo oottaa pesua, hohhoijaa...

Eilen oli puhetta, että kuinka tuo syömis-homma (tai lähinnä ruokapöydässä venkoilu) ottaa päähän. Allekirjoitan täysin, en nyt muista kuka siitä puhui. Aatulla alkaa monesti se naaman hierominen ja vääntelehtimen samantien, kun otan ruuan esille. Voi, että osaa ottaa päähän! Sitten hirveä huuto ja pahimmassa tapauksessa läsäytetään nyrkki siihen lusikkaan ja ruoka on ties missä muualla, paitsi suussa ja silloin äeteellä palaa käämit kyllä totaalisesti! Monesti on meilläkin lähdetty syöttötuolista melko vikkelään pesulle ja huutamaan lattialle. Onneksi tuota ei nyt nykyään hirveän usein tapahdu, tai siis pientä venkoilua lähes aina, mutta saa kuitenkin huijattua syömään yleensä kaiken, kun antaa jotain mielenkiintoisia juttuja tutkittavaksi.

Tuttelin määrästä oli puhetta muistaakseni myös. Meillä juodaan melko lailla jo tavallista rasvatonta maitoa, ei ole tullut mitään vaivoja siitä. En kyllä tarkkaan ole laskenut, paljonko juo maitoa päivässä.

Muistelin just, että vuosi sitten tänä aamuna meni lapsivesi klo 8 ja nyt olin jo osastolla oottelemassa supistuksia, kun eivät enää päästäneet kotia, lopultahan sitten käynnisteltiin tabletilla. Nostalgista :) Valitsin eilen 1-vuotis korttia Aatulle kaupassa, niin oli itku päästä...

Ei, nyt on pakko käydä käsiksi hommiin, ei auta mikään. Kaunista kevätpäivää kaikille ja mukavia juhlia juhliville! :)

Neiti+Aatu 16.3

Vierailija
9/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heti ensiksi onnea Jennukalle ja muille synttärisankareille!

Eilinen ilta ei tuonut muutosta parempaan. Jatkui siis yhtä huonona kuin koko päivä. Itkun vääntämiseksi meni... Huomasin nimittäin illalla, että Saanalta on lähtenyt etuhampaasta iso pala pois! Luulen, että tapaturma on käynyt eilen hoidossa, kun neiti oli syönyt ruisleipää ja ruvennut yhtäkkiä itkemään. Hampaat kun eivät vielä näy suusta ulos, ellei kurkista tietystä kulmasta, ei hoitajakaan tietysti ollut mitään huomannut. Enkä minäkään olisi varmaan havainnut, ellen olisi vaihtanut vaippaa ja neiti siinä jotain väänteli suutaan. Sitten pitikin kurkkia kunnolla, ja neiti piti hirveän huudon... Soitin tietysti hädissäni päivystävään hammaslääkäriin, mutta siellä vaan todettiin, että ei niille maitohampaille mitään tehdä... No, koetan saada kuitenkin ajan kunnalliselle puolelle, jospa edes katsoisivat, kannattaako hioa tms. No, varma en voi olla, että tapaturma kävi eilen, mutta se oli se luonnollisin selitys - luulisi, että jos olisi kaatunut niin, että hammas menee rikki, sitten olisi jo huulessakin reikä. Mutta en tiedä. Tuntuu vain ihan kauhealta, kun meidän pienen neidin helmihammas on mennyt rikki... Haittahan tietysti on lähinnä esteettinen, mutta silti. En tiedä, olisiko osasyynä hampaiden jatkuva narskuttelu, jota Saana harrastaa, ts. olisiko se jotenkin kuluttanut hampaita ja sitten se ruisleipä vienyt... No, turha tietysti jossitella, mutta teenpä niin kuitenkin...

No, se siitä. Ja asiaan...

RUOISTA: Tunnustan, meillä Saana on melkein vielä purkkiruuilla. Syynä on hänen ruokailurytminsä. Meillä muu perhe syö vasta siinä klo 19 maissa, S taas jo klo 17.30, ja sitten 19.30 puuron. Ajattelin kysyä neuvolasta, voisiko neitiä siirtää meidän muiden rytmiin, jotta saisi samaa ruokaa tarjottua. Lounasta neiti syö myös muita aikaisemmin (viikonloppuna), ja yleensä meillä viikonloppulounaat ovat jotain vanhoja jämiä pakasteesta, einestä tms., joten ei niistä Saanalle olisi kuitenkaan. Mutta hoidossa syö ihan tavallista kotiruokaa (siis samaa kuin muutkin lapset), ja se maistuu ihan hyvin.

TUTTELISTA: Meillä menee hoidossa n. 3 dl ja kotona varmaan saman verran, ehkä enemmänkin.

Ja vielä SYNTTÄREISTÄ: Mä en ole vieläkään varma synttärijuhlien päivästä, huhtikuulle menee joka tapauksessa... Meillä appiukko vaimoineen ei tule, asuvat niin kaukana, ettemme ole velvoittaneet. Samoin Saanan kummit tuskin tulevat, mutta heillä me itse käymme Saanan synttäripäivänä matkallamme Lappiin, joten juhlimme silloin. Muuten minun sisarukseni, anoppi miehineen, miehen toinen veli ja minun vanhempani tulevat. Ja ehkä vielä pari kaveriperhettä. Mutta en ole noita pitkämatkalaisia velvoittanut tulemaan (=jos matkaa on yli 400 km) yhtä päivää varten, kun eivät nuo lapset vielä kuitenkaan niin tajua, jos joku heidän juhlistaan puuttuu.

Jeps. Toivottavasti tämä päivä on parempi kuin eilinen...

Terhi&Saana, s. 24.3., ja mulla ei kyllä supistellut kuin vasta 23.3...

Vierailija
10/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista ruoka-asioista piti tulla kirjoittamaan. Olen ihan yhtä pihalla kuin Lehtovikin. Meillä tyttö syö enimmäkseen kaupan valmiita purkkiruokia. Omatekemät maistuis paremmin, mutta kun en minä osaa tehdä mitään terveellistä (tai ainakin siltä musta tuntuu!), jos annettais ihan samaa mitä itsekin syötäis, niin se ruoka olis kyllä aika mausteista ja ehkä yksipuolistakin..Eilen tein lasagnen, ja ajattelin sitä kyllä tänään tytölle antaa. Siinä on ihan normaalisti mausteita, jopa suolaa. Mä en ymmärrä sitä suolankäyttöjuttuakaan - vieläkö tämän ikäiselle pitäis ihan suolatonta antaa vai miten..Tästäkin ollaan vissiin eri mieltä..Toiset sanoo, että siitä vaan antakaa samaa ruokaa kuin itse syötte ja toiset taas on sitä mieltä, että ei saa antaa mitään missä on suolaa. Siis häh. Sama juttu on esim. sokeripitoisten ruokien kanssa. Olen antanut mm. viiliksiä, ja niistäkin joku sanoi, että ei pitäis vielä antaa. No mitä sitten, maustamatonta jogurttiako? Onhan se melko pahaa..

No juu. Mua ahistaa nää ruoka-asiat suunnattomasti. Meillä tyttö on tosi nirso muutenkin ja sitten vielä tuntuu, että olen huono äiti kun en osaa lapselleni laittaa hyvää ja terveellistä ruokaa.

pahis

Vierailija
11/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun on syöty lihakastiketta, perunoita ja raejuustoa yhdeksi mössöksi sotkettuna.

Ei meilläkään syödä omatekoista ruokaa läheskään joka päivä. Mutta koitan lisätä sitä koko ajan, kun kuitenkin teen ruokaa lähes päivittäin. Mä itse syön nimittäin 2 lämmintä ateriaa päivässä, se tuntuu olevan ainoa keino pitää paino kurissa. Muuten mussutan koko päivän kaikenlaista.

Viikonloppuna tein broilerimureketta ja riisiä, sitä sai myös Kaisa. Tein meille erilaisen kastikkeen ja Kaisalle omansa. Paistoin myös osan jauhelihasta ja tein pakastimeen siitä kastiketta. Syödään siitä sitten molemmat lounasta tällä viikolla. Omaan annokseeni tosin lisään soijaa ja tuorejuustoa, tulee vähän makua.. Sunnuntaina syötiin lihakastiketta ja perunoita, otin Kaisan osuuden erikseen ennen kuin lisäsin soijaa ja kermaa. Niin ja suhautin vähän sauvasekoittimella lihanpaloja pienemmäksi.

Mä olen koittanut pitää ruuan suht suolattomana, kun se on niin helppo lisätä ruokaan jälkeen päin. Tavallista maitoa ei olla vielä annettu, mutta sitten kun lisätään se Kaisan ruokavalioon, niin taidetaan siirtyä kokonaan samaan ruokaan. Ja luultavasti Kaisa saa vastaisuudessakin ruokansa purkista, silloin kun kaapissa ei ole itsetehtyä tai perheen ruoka ei vaan muuten sovi tulisuutensa tms. vuoksi. Pelkästään Kaisalle en jaksa kokata, muutenkin sitä saa seisoa hellan vieressä ihan tarpeeksi. Niin ja syö meillä muukin perhe eineksiä toisinaan. Ja sit kun palaan töihin, taatusti yhä enemmän...

kua ja Kaisa

Vierailija
12/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsau taas!

Eikös se suolan kanssa mennyt niin, että alle 1-vuotiaalle ei suositella? Eli kyllä mun mielestä nyt voi jo varovasti alkaa antaa suolaakin silloin tällöin. Tosin meillä neiti on syönyt esim. leipää jo pitkään, mutta kun syö kuitenkin niin vähän (=suurin osa murustetaan lattialle ja sieltä päätyy koiran suuhun), niin olen uskaltanut antaa.

Kokeilin muuten tavallista maitoa ihan vähän Tuttelin seassa viikonloppuna. Veti mahan kyllä löysälle, mutta ei mitään vihreätä kakkaa tms. Sunnuntaina annoin myös ihan vähän, ja silloin ei enää ollut edes maha löysällä. Eilen en antanut kyllä yhtään (unohtui siinä hammasjärkytyksessä...), mutta tänään voisi jatkaa maidon kokeilua.

Semmottis.

Terhitaas

Vierailija
13/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen antanut joko maustamattomia hapanmaitotuotteita hedelmä/marjasoseiden kanssa ja nyt parina päivänä ihan tavallista maustettua jukurttia.

Kai niitten sokereitten kanssa koitetaan vaan, että lapsi oppisi pienestä pitäen syömään vähemmän sokerisia juttuja, kun tätä ylipainosta kansaa on niin kamalasti. Ja kun lapset liikkuu entistä vähemmän ja lihoavat enemmän ja enemmän.

Kohtuus kaikessa, niin puolesta kuin vastaankin.

Vierailija
14/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä ruuista vielä, että meillä kyllä Mimmi syö esim.lasangea, mikä on tehty valmiista aineista.Myös liha, kana yms on ollut valmiiksi marinoitua. Maitotuotteista hän on syönyt ihan tavallista jogurttia,rahkaa,jäätelöä,viiliä..Itse olen kuitenkin suosinut vähä rasvaisia/rasvattomia.Onhan niissä sokeria ja ruuissa suolaa, mutta minä oon mennyt maalaisjärjellä ja neuvolan luvalla näin.

Itse kun joudun kyttäämään niitä hiilareita, niin me syödään Mimmin kanssa ihan samoja tuotteita. Kaupan soseita ei mene tosiaan edes hedelmäsoseet..Laitoinkin purkit kaappiin odottamaan sykerön kiinteiden aloittelua =)

Tuo paino nyt onkin joka päivä mielessä, kun se neuvola on viikon päästä. Näissä samoissa mitoissa pitäis olla ;) mielellään muutama sata grammaa vois laskea.

NIISTÄ TURVAJUTUISTA..onko kukaan ostanut hellaan sitä ritilää? Mistä ja paljon maksoi? Meille kun ollaan koko ajan nappuloita kääntelemässä. Portin laitoinkin tilaukseen Mimmin kummille.On niin kätevä käsistään..

Jopas ulkona tuulee.Ei taideta tänäänkään päästä jäälle kävelemään.No, käydään joku muu lenkki. Kurjasti vaan vatsaa alkaa nippailemaan ja tuntuu että vanne kiristää tuosta navan kohtaan, vaikka kuinka hiljaa kävelee. :/ Sykerö on taas vauhdissaan. En muista että Mimmi ois ollut näin liikkuvainen masussa. Tämä vauveli jytää kyllä minkä kerkiää yöt ja päivät.. =)

Tuulia

Vierailija
15/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pääsette näyttämään hammaslääkärille, jos tosiaan joutuu vaikka vähän hiomaan reunaa. Kaikkea sitä sattuu ja tapahtuukin..

T

Vierailija
16/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennukalle oikein hauskaa synttäripäivää!!!

Kaverini oli kyläilemässä aamupäivän 8kk:n poikansa kanssa ja voi että Hanna tykkäsi kun oli seuraa. Ihana seurata noita pieniä, kun ne löytävät veroisensa, katselevat toisiaan ja " vaihtelevat kuulumisia" , aika hauskan näköistä. Jännää myös huomata, että se lelu mikä on toisen kädessä on aivan pakko saada, olkoon lelu mikä hyvänsä.

Hanna on päikkäreillä, muutaman kerran jouduin käymään kallistamassa tytön takaisin makuu asentoon, kun pomppi pystyyn, mutta hyvin nukahti. Tuossa oli noin kuukauden verran sellaista, että unille mentäessä piti pitää tytteliä paikoillaan, muuten ei rauhoittunut millään nukkumaan, nyt vajaan viikon on taas menty näin, että pari kertaa käydään " kaatamassa" neiti takaisin makulleen.

Sillloin, kun meillä on sellaista ruokaa mitä Hanna voi syödä, niin hän syö samaa kuin me muut, mutta kun esim. on pizzaa, lasagnea, pihvejä...niin niitä en ole antanut. perunamuussi, kana, lihakastikkeet, jauheliha ruoat, keitot...kaikki menee hyvin alas.

Tavallisesta maidosta ei ole tullut mitään, viilejä Hanna tykkää syödä välipalaksi ja nyt olen aamuisin tehnyt puuron minuutti vellijauheesta ja voi että kun se on hyvää!

Tuulia, eikös ne sano, että kun masuasukki on oikein vilkas, niin poika sieltä olisi tulossa...? Oletkos kuullut tämmöisestä?

Anoppi soitteli äsken, ja kyseli tarvitsisiko Hanna kenkiä? Sovittiin että, kun Hanna herää, niin hän tulee hakemaan meidät ja lähdetään kenkä ostoksille, hän ostaa kengät Hannalle synttärilahjaksi.

Nyt tämä äippä lähtee vähäksi aikaa pötköttelemään...

Hanneliini & Hanna, huomenna 1v!

Vierailija
17/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...palveluhalukkuutta. Tilasin Saanalle sitä hammaslääkäriä, ja ajattelin, että voisi ottaa Nuutille samalla tarkastusajan, kun on pitänyt sekin tehdä jo pari kuukautta. No, aikoja ei ollut peräkkäin, jolloin minä sanoin, että ei sen väliä, tullaan kaksi kertaa. Mutta virkailija sanoi, että " no, katsotaas nyt vielä, jos vähän järjestellään" , ja niinhän hän sitten järjesteli. Nyt mennään maanantaina sitten koko konkkaronkka hammaslääkärille. Aiemminkin olen törmännyt kovasti parjatuissa Vantaan palveluissa vastaavanlaiseen palvelualttiuteen - ja aina ilahdun yhtä vilpittömästi ;-)

Ja vielä masuasukeista: Meillä molemmat mukulat ovat olleet yhtä hirveitä mesoajia mahassa, ja eri sukupuolta tuli...

Terhitaas

18/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin taas pitkästä pitkästä aikaa kirjottaa. Tuppaa oleen tää kirjoittelemisten väli aina useempia kuukausia:( Laiska mikä laiska...

Olen ihan haikeissa tunnelmissa täällä. Tasan vuosi sitten olin parhaillaan synnytyssalissa ja just saanu epiduraalin. Emilia synty sit tasan viideltä. Ei siitä voi olla vuotta!!! Meillä juhlittiin 1v -synttäreitä viime sunnuntaina jo kun mun vanhemmat ja suku asuu kans melkein sadan kilsan päässä niin niiden oli helpompi tulla viikonloppuna. Kyllä täällä meidän pienessä omakotitalossa olikin väkee niin että eipä olis varmaan enempää mahtunu. Emilia oli ihan tohkeissaan huomion keskipisteenä eikä yhtään arastellu ketään vaikka viime aikoina onkin vähän vieraita miehiä vierastanu.

Ruoasta täällä taisi olla puhetta...Meillä oli vähän aikaa sitten kans sellanen kausi, että ei syöty ooikein mitään. Päristettiin ja pelleiltiin vaan ja äitillä palo käämit aika useesti (" onneks" huomasin etten oo ainut:). Nyt ollaan sit syöty jo taas ihan mallikkaasti. Emilia syö osittain meidän kanssa samaa ruokaa (esim jauhelihakastiketta, kanakeittoa...). Pari kertaa viikossa saa kaupan purkkiruokia (vain kala-sellaiset kelpaa). Oon myös tehny vielä pakkaseen Emilialle omia ruokia että voi syödä niitä sillon kun minä ja mies syödään jotain mausteista tai eineksiä tms. Viiliä ja jugurttia Emilia on syöny jo useempia kuukausia, ihan sellasia tavallisia maustettuja kun katoin (niinku joku aiemmin täällä kirjottikin) että ei niissä paljonkaan enempää ole sokeria kuin hedelmäsoseissa. Enemmänkin yritän välttää kaiken mailman lisäaineita. Tavallista maitoo on nyt kokeiltu jo jonkin aikaa eikä oo aiheuttanu mitään oireita ja tarkotus olis jättää tuttelit kokonaan tällä viikolla. (toisaalta helpotus kun ei tarvi niitä enää kaupasta raahata, mut toisaalta taas haikeeta kun ei sit siltäkään osin oo enää vauva...mä oon vähän ylihaikee tänään:)

Eipä tässä nyt muuta tule mieleen...taidan mennä pupeltamaan synttäreiltä ylijäänyttä suklaapeltiä ja juomaan kahvia.

-Hanna ja Emilia 14.3-