Siis eikö 16v lukiolainen saa mitään opiskelijaetua seutumatkalippunsa hankkimiseen?
Pitääkö tosiaan olla 17v täyttänyt? ei jumalauta, aika kalliiksi tulee lukioaika muutenkin..
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun itse olin lukiossa niin matkalippuni maksoi seutulipun hinnan verran vaikka kyse oli vain kahden asemavälin matkasta. Siihen päälle vielä kirjat ja muut tarvikkeet eikä edes saanut opintotukea. Onneksi siitäkin selvittiin mutta en yhtään ihmettele etteivät kaikki selviä.
Tämä tapahtuu vielä samaan aikaan kun lapsilisät loppuu. Eli peheen menoista häviää reilu tonnia tuloja ja tulee reilu tonni uusia menoja. Reilun parin tonnin keikaus nettotuloissa vuodessa on pienituloiselle prosenteissa suuri juttu, toistakymmentä prosenttia.
Seutulippusanasta saa sen käsityksen, että lapsi asuu pääkäupunkiseudulla ja käy lukiota toisessa kunnassa. Miksi oman kunnan lähilukio ei kelvannut? Sinnehän pääsisi parhaimmillaan kävellen ja säästyisi huoltajan rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsesihan saa vielä lapsilisää. Sillä kustantaa jo seutulipun ja lukiokirjat.
Valitettavasti ei lapsinlisä riitä tuohon. Kuukausiseutulippu maksaa pk-seudulla reilun 50€. Kirjoihin menee joka toinen kuukausi n. 200€. Lapsinlisä on alle 100€ /kk.
En sano, et valtion pitäisi kulut hoitaa, mut tiedoksesi, ettei lapsinlisällä opintoja kustanneta.
Fiksu lainaa kirjat kirjastosta, ostaa ne käytettyinä halvemmalla ja myy taas eteenpäin. Eli lapsilisä riittää vallan mainiosti. Ja tosiaan, se elatus yhä edelleen kuuluu vanhemmille. Oliko lapsi pakko laittaa naapurikuntaan lukioon, jos rahasta on noin tiukkaa?
Lukiota valitessa on syytä tarkistaa matkakulut. Seutulippua ei tarvitse, jos käy lukion omassa kaupungissa.
16-vuotias onneksi matkustaa vielä HSL-lastenlipulla.
Onko tässä matkalippu- ja opintotuki-asiassa muka jotain muuttunut välillä? Kuulostaa ihan samalta kuin silloin kun itse aloitin lukion, 90-luvun alussa. Onneksi itse kävin kuitenkin ihan lähilukion enkä mitään naapurikaupungin lukioista.
Täällä maalla (Matkahuoto) lastenlippun loppuu jo kun täyttää 12v. Muutenkin on paljon kalliimpaa kulkeminen.
Hei haloo pk-seutuun keskittyneet. Kyllä seutulippu on nimitys muissakin paikoissa!
On pieniä kuntia, joissa ei ole lukiota/amiksia ja joudutaan menemään viereiseen kaupunkiin opiskelemaan. Ja silloin pitää hankkia seutulippu. Ja kyllä siihen saa matkatukea.
Itse asuin Satakunnassa pienemmässä paikassa ja opiskelin yllättäen Porissa. Ekana koulupäivänä joka vuosi jonotin matkahuollossa lipukkeiden ja lappusten kanssa toista tuntia, koska en todellakaan ollut ainoa matkatukeen oikeutettu. :)
Mihin tuo "siis" tuossa otsikon alussa viittaa? Sen pitäisi viitata johonkin edeltävään asiaan, mutta eihän sen edessä ole mitään mihin se voisi viitata? Kuka torvelo kirjoittaa noin?
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, opintotukeenkaan ei poika sitten ole oikeutettu kun sen aika muuten olisi, liian suuret vuositulot näköjään meillä vanhemmilla eli yli 61t€/vuosi. Ihan hurrrrjat siis *kele*!
ap
Noilla tuloilla luulisi pärjäävän vallan mainiosti ja saavan alaikäiset lapsensakin koulutetuksi.
Minulla yksinhuoltajana on onnistunut kouluttaa kaksi lukiolaista ja tulot puolet tuosta mitä teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsesihan saa vielä lapsilisää. Sillä kustantaa jo seutulipun ja lukiokirjat.
Valitettavasti ei lapsinlisä riitä tuohon. Kuukausiseutulippu maksaa pk-seudulla reilun 50€. Kirjoihin menee joka toinen kuukausi n. 200€. Lapsinlisä on alle 100€ /kk.
En sano, et valtion pitäisi kulut hoitaa, mut tiedoksesi, ettei lapsinlisällä opintoja kustanneta.
Valitse koulu oikein tai osta kirjat käytettyinä vanhemmilta lukiolaisilta, niin ei mene noin paljon rahaa. Kävin itse lukion, jossa koulukirjat sai koulun kirjastosta, ja vain harvat kirjat täytyi ostaa itse. Ne ostin sitten käytettyinä toisilta lukiolaisilta eikä koko lukio maksanut minulle kuin ehkä 300 euroa, jos sitäkään. Siihen päälle kävin vielä töissä toisen ja kolmannen vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho nyt vasta tajusin, että lapsesi ei käykään lähikoulua vaan toisessa kaupungissa, koska tarvitsee seutulipun. Olisiko kannattanut valita kähikoulu, jiin ei menisi tuota 50€. Itselläni akksi lukiolaista eikä koskaan ole ostettu kirjoja uutena. jamerasta saa käytettyjä ja ovat ostaneet kavereiltaan, joten meillä on kyllä lapsilisät riittäneet siihen, mutta ikäväkyllä lapsilisä loppuu 17v, joten sen jälkeen menee omasta pussista.
Otapa yhteyttä kotikuntanne sossuun, että tuettaisiinko sieltä nuoren opiskeluja. Ilmaise asiasi oikein pontevasti ja kuuluvasti ja terävin sanankääntein, niin ehkä se kukkahattutantta ymmärtää yskän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun itse olin lukiossa niin matkalippuni maksoi seutulipun hinnan verran vaikka kyse oli vain kahden asemavälin matkasta. Siihen päälle vielä kirjat ja muut tarvikkeet eikä edes saanut opintotukea. Onneksi siitäkin selvittiin mutta en yhtään ihmettele etteivät kaikki selviä.
Tämä tapahtuu vielä samaan aikaan kun lapsilisät loppuu. Eli peheen menoista häviää reilu tonnia tuloja ja tulee reilu tonni uusia menoja. Reilun parin tonnin keikaus nettotuloissa vuodessa on pienituloiselle prosenteissa suuri juttu, toistakymmentä prosenttia.
No sillä pienituloisella on reilusti yli 15 pitkää vuotta varautua tuohon kahen tonnin loveen lompakossa!
Luulisi että siinä ajassa säästää. Lapset kuluttaa ns. vähiten alakouluiässä, eli siinä sitten hyvin voi kuusi vuotta laittaa reippaamminkin rahaa säästöön tuota suurat yhtä ainoaa "omavastuu"vuotta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, seutulippu 54e joten ei sillä muutamalla kympillä saa kuin 1 kirjan jos sitäkään. Ja turha tässä on elatusvelvollisuuksia tms jauhaa, siitä ei ole kyse vaan siitä että keskituloisten selkänahasta viedään aina ja joka asiassa eniten. Ollakseen keskituloinen riittää kun toinen saa hieman suurempaa liksaa kuin ihan tavis ja toinen onkin sitten ns matalapalkka-alalla.
ap
Mitä ihmettä sinä vingut? Minä olen yksinhuoltajana kouluttanut jo kaksi lukiolaista ja kolmas aloittaa syksyllä. Opintotukea tullut muutama kymppi kuussa joten seutuliput, kirjat, materialimaksut, risteilyt, urheilupäivät, vanhojentanssit, kirjoitusmaksut olen maksanut ihan omasta pussistani. KUTEN HUOLTAJAN KUULUU TEHDÄKIN. Perkule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu lainaa kirjat kirjastosta, ostaa ne käytettyinä halvemmalla ja myy taas eteenpäin. Eli lapsilisä riittää vallan mainiosti. Ja tosiaan, se elatus yhä edelleen kuuluu vanhemmille. Oliko lapsi pakko laittaa naapurikuntaan lukioon, jos rahasta on noin tiukkaa?
En ole ap, mutta kirjoitin kommentin, johon tässäkin viitataan. Meillä ei ole rahasta niin tiukkaa, etteikö nuoremme voisi käydä koulussa naapurikunnassa.
Tänä vuonna lukion aloittanut on uudistuneen opetusohjelman takia on koko lukion kirjakanta uudistunut. Vanhat kirjat eivät siis kelpaa eikä uusia ole vielä kirjastoista saatavilla. Tästäkin meidän perheemme selviää kyllä.
Kommenttini oli tiedoksi hänelle, joka oletti lapsinlisällä kustannettavan lukio-opinnot. Ei niitä täysimääräisesti sillä kustanneta. Voidaan toki miettiä, kuinka monella nuorella jää jatko-opiskelu käymättä, jos vanhemmilla ei ole mahdollisuutta sitä taloudellisesti mahdollistaa. Vielä Suomessa on ollut varsin korkea koulutustaso, mutta kuinka käy jatkossa? Lisääntyy se tämänkin palstan paljon rakastama wt-porukka...
Hyvä vitsi. Aikuisiakin on työttömänä satoja tuhansia ja palkattomat harjoittelijat ja työkokeilijat vievät niitä työpaikkoja mihin lukiolaiset voisivat hakea.