Meidän pikkukylällä ei ole terveyspalveluja enää, ja saan kohta varmaan karenssia
Hoitaja ottaa vastaan, jos pystyy. Jos ei pysty, täytyy lähteä lähikaupunkiin bussilla ja matkoihin menee helposti 3h. Olen työtön mutta käyn kuntouttavassa työtoiminnassa ja minusta on kohtuutonta vaatia ketään lähtemään kipeiden lasten kanssa bussilla vain saadakseen sairaslomaa. Eilen kävin päivystyksessä illalla kun sain kyydin sinne, muuten olisi jäänyt reissu tekemättä, koska bussit eivät kulje takaisin klo.18.00 jälkeen. Viime viikolla en lähtenyt kipeiden lasten kanssa päivystykseen, nähtäväksi jää tuleeko tuosta luvattomasta poissaolosta karenssia. Vaikka soitin heti aamulla varatakseni ajan hoitajalle, en sitä saanut koska toinen hoitaja oli sairastunut.
Kommentit (18)
Onko totta, että kuntouttavassa työtoiminnassa olevien on lähdettävä monen tunnin reissuun sairaitten lasten kanssa saadakseen todistuksen lapsen sairaudesta?
Eihän työssäolevienkaan tarvitse, yleensä todistuksen saa puhelinsoitolla. Näin varsinkin yleisenä flussa-aikana.
On teillä ainakin kotisairaanhoitaja, joka kiertää vanhusten luona. Pyydä, tai siis oikeammin vaadi häntä käymään teillä silloin, kun ei oman kylän sairaanhoitajan vastaanotolle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja ottaa vastaan, jos pystyy. Jos ei pysty, täytyy lähteä lähikaupunkiin bussilla ja matkoihin menee helposti 3h. Olen työtön mutta käyn kuntouttavassa työtoiminnassa ja minusta on kohtuutonta vaatia ketään lähtemään kipeiden lasten kanssa bussilla vain saadakseen sairaslomaa. Eilen kävin päivystyksessä illalla kun sain kyydin sinne, muuten olisi jäänyt reissu tekemättä, koska bussit eivät kulje takaisin klo.18.00 jälkeen. Viime viikolla en lähtenyt kipeiden lasten kanssa päivystykseen, nähtäväksi jää tuleeko tuosta luvattomasta poissaolosta karenssia. Vaikka soitin heti aamulla varatakseni ajan hoitajalle, en sitä saanut koska toinen hoitaja oli sairastunut.
Toivotta asti tulee, miksi elät siellä missä ei edes oikeaa työtä koskaan ole ja syytät yhteiskuntaa, vaikka olet loinen.
Karenssi kuuluukin tulla, et ole oikeasti työelämän käytettävissä
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että kuntouttavassa työtoiminnassa olevien on lähdettävä monen tunnin reissuun sairaitten lasten kanssa saadakseen todistuksen lapsen sairaudesta?
Eihän työssäolevienkaan tarvitse, yleensä todistuksen saa puhelinsoitolla. Näin varsinkin yleisenä flussa-aikana.
On teillä ainakin kotisairaanhoitaja, joka kiertää vanhusten luona. Pyydä, tai siis oikeammin vaadi häntä käymään teillä silloin, kun ei oman kylän sairaanhoitajan vastaanotolle pääse.
Tietenkin täytyy olla todistus, muuten poissaolo on luvaton. Yleensä työssäkäyvillä on oma lääkäriasema, jonne saa aikojakin todella hyvin. Näin siis käsittääkseni. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotta asti tulee, miksi elät siellä missä ei edes oikeaa työtä koskaan ole ja syytät yhteiskuntaa, vaikka olet loinen.
Ensin pitäisi säästää toimeentulotuesta rahaa että voisi muuttaa pois, mutta sekin lienee laitonta nykyään. Toisekseen, ei mikään kaupunki halua työtöntä nurkilleen, eli sitä kautta on turha toivoa täältä poispääsyä. Olen jo vuosia haaveillut, että jättäisin tämän kylän tomut mutta mahdottomalta se tuntuu. Olen hakenut lähikaupunkiin töihin, mutta esim.siivoustöissä vaaditaan omaa autoa. Siitäkin haaveilen. ap
Vierailija kirjoitti:
En varmaan olekaan niinä päivinä kun lapseni tai minä olemme kipeinä. Mutta et ole kyllä sinäkään. Työnantajasi maksaa sinun lääkärikulusi, sekä joutuu teettämään työsi muilla ihmisillä kun olet pois töistä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin täytyy olla todistus, muuten poissaolo on luvaton. Yleensä työssäkäyvillä on oma lääkäriasema, jonne saa aikojakin todella hyvin. Näin siis käsittääkseni. ap
Nyt olet käsittänyt väärin. Ei ole yksi ja kaksi kertaa kun olen joutunut hakemaan todistuksen yksityiseltä lääkäriltä kun omaan työterveyshuoltoon tai omalta terveysasemslta saanut aikaa hoitajalle tai lääkärille.
Ja kyllä, minulla vakituinen paikka ja meillä pitää olla todistus ekasta päivästä. Työnantajaa ei kiinnosta mistä sen todistuksen haen ja mitä se maksaa. Voinhan toki mennä illalla tk-päivystykseen jonottamaan useammaksi tunniksi sen paperin takia, mutta mielestäni se ei ole oikea paikka. Kuormittaa turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet käsittänyt väärin. Ei ole yksi ja kaksi kertaa kun olen joutunut hakemaan todistuksen yksityiseltä lääkäriltä kun omaan työterveyshuoltoon tai omalta terveysasemslta saanut aikaa hoitajalle tai lääkärille.
Ja kyllä, minulla vakituinen paikka ja meillä pitää olla todistus ekasta päivästä. Työnantajaa ei kiinnosta mistä sen todistuksen haen ja mitä se maksaa. Voinhan toki mennä illalla tk-päivystykseen jonottamaan useammaksi tunniksi sen paperin takia, mutta mielestäni se ei ole oikea paikka. Kuormittaa turhaan.
Silloin kun itse olin vielä työelämässä niin lääkäriaikoja sai todella hyvin, vaikka olisin sairastunut keskellä päivää. Täällä sellainen on turha toivo. Ihmettelin kuitenkin miten ei ollut hoitajalle aikoja, vaikka soitin heti aamulla kun päivystysaika alkoi. aivan uskomatonta. ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, että jos olet pari-kolme päivää kipeenä, niin sulle kuuluu monen (itsellä tuli 12kk, kun en päässyt sairauden takia eikä soitto kelvannut) kuukauden karenssi???
Kohtuullista, todella. Viikon sairaslomalaiset sitten ammutaan aamunkoitossa?
No, minä asun isossa kaupungissa, jossa on monta kunnallista terveysasemaa ja neuvolapalvelut l´puolen kilometrin päässä. Silti minä käytän lapseni yksityisellä lääkäriasemalla saadakseni työnantajalle kelpaavan todistuksen heidän sairauksistaan, koska a) kunta antaa vain hoitajan todistuksen ja b) työnantaja vaatii lääkärin todistuksen. c)Työnantaja ei tietenkään tarjoa mitään työterveyspalveluja muille kuin työntekijöille. Lasten tutkimuksen, hoidot ja todistukset maksetaan siis ihan itse.
Ap, et siis ole mitenkään poikkeuksellisessa asemasa tai poikkeuksellinen huonosti kohdeltuja syrjitty. Et vaan ole. Älä siis narise.
Lapsille saa todistuksen ihan vaan soittamalla neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, missä näin? En ainakaan itse saanut aikanaan, vaan piti lapsen kanssa lähteä hoitajapäivystykseen.
Muuhun kantaa ottamatta, mutta jos bussit ei kulje (esim. aloittajan mainitsemassa tapauksessa iltapäivystyksestä ei pääse kotia), niin silloin voi soittaa kela-taksin ja mennä sillä kotiin (tilataan erillisestä kela-taksi numerosta, ei tavallisesta taksin numerosta). Maksua tulee alle 20€. Sitten vaan kuitti talteen ja jos kelasta pyydetään, niin selvitys siitä että bussi ei kulkenut.
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikaista, ei nykyään.
Vierailija kirjoitti:
No, minä asun isossa kaupungissa, jossa on monta kunnallista terveysasemaa ja neuvolapalvelut l´puolen kilometrin päässä. Silti minä käytän lapseni yksityisellä lääkäriasemalla saadakseni työnantajalle kelpaavan todistuksen heidän sairauksistaan, koska a) kunta antaa vain hoitajan todistuksen ja b) työnantaja vaatii lääkärin todistuksen. c)Työnantaja ei tietenkään tarjoa mitään työterveyspalveluja muille kuin työntekijöille. Lasten tutkimuksen, hoidot ja todistukset maksetaan siis ihan itse.
Ap, et siis ole mitenkään poikkeuksellisessa asemasa tai poikkeuksellinen huonosti kohdeltuja syrjitty. Et vaan ole. Älä siis narise.
Minun ongelmani ei ole etteikö hoitajan todistus kelpaisi, vaan ettei sellaista ole aina mahdollista saada omalta paikkakunnalta. Sinä sentään pääset jouhevasti kipeän lapsen kanssa vaikkakin joudut maksamaan siitä. Ei täällä bussimatkatkaan ole ilmaisia, pikavuoro maksaa 10e aikuiselta, lapselta vähemmän. ap
Muistelen kaiholla sitä aikaa, kun sai omalla ilmoituksella olla pois 3 päivää kuntouttavasta työtoiminnasta. Toivon että tämä käytäntö otetaan uudelleen käyttöön. ap