Minkä ikäisinä lapsesi aloittivat päiväkodin?
Kamala ahdistus kun oma lapsi aloittaa pian päiväkodin ja hän on silloin 1v7kk :( tuntuu niin pieneltä ja avuttomalta, mitä jos joku ei huomaa hänen tarpeitaan? Ja en kaipaa mitään "mitäs sitten laitat lapsesi hoitoon" kommentteja, olisin mielelläni pidempään kotona jos se olisi mahdollista.
Kommentit (34)
Olen ollut päiväkodissa töissä nyt 11 vuotta.
Yleensä päiväkotiin nopeammin sopeutuvat reilusti alle 2-vuotiaat kuin reilun 2 vee jolloin eroahdistus on pahimmillaan.myös epäsäännöllisyys hoitopäivissä hidastaa sopeutumista ( vaikka ihanteellista onkin).
Toki aina lapsissa on eroja, mutta tähän olen omien havaintojen perusteella päätynyt. Pienimmät myös saavat suurimman huomion.
Kiitos kaikille vastauksista, ne helpottivat oloa! Aion tehdä nelipäiväistä viikkoa ja miehen kanssa koitetaan saada lyhennettyä aina jommasta kummasta päästä lapsen päiväkotipäivää. Oli tarkoitus olla pidempään kotona, mutta sitten tuli odottamattomia tapahtumia elämään ja nyt tilanne tämä. Perhepäivähoitajalle olisin tämänikäisen vienyt, mutta se ei harmillisesti allergioiden takia ole mahdollista:(
Olen jo yhden lapsen pk-maailmaan saattanut (hän oli 2,5v ja aloitti osa-aikaisena), ja se oli silloinkin kamalaa. Itkin monta viikkoa ennen ja jälkeen aloituksen. Ja nyt kun on vielä melkein vuoden pienempi aloittaessaan tämä nuorempi niin sydän särkyy.. Mutta eiköhän kaikki järjesty, kun aikaa kuluu.
ap
Esikoinen 4.5 v ja kuopus 3 v. Puolipäiväisesti aloittivat molemmat yksityisessä pk ssa.
Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ehdottomasti esikoinenkin voinut mennä jo 3 vuotiaana. Ihan turhaan hengaili kerhossa . Puolipäivätoimisena saa vaan ne paikoin hyvät puolet eli laadukasta varhaiskasvatusta virikkeineen koulutettujen opejen toimesta. Kerhossa vaan oltiin.
Siitä taas olen kiitollinen ettei ollut pakko laittaa pienempinä. Mutta ymmärrän todellakin että joskus on pakko, läheltä liippasi meilläkin kun jäin yh ksi pienemmän ollessa 2 . Mummin avulla kuitenkin pärjäiltiin. Puolipäivähoito on ollut mahdollista minun epäsäännöllisten työaikojen ja mummin sekä isän avulla .
Eka ja toka lapsemme olivat 12kk ja 2v9kk, kun aloittivat pväkodin.Muistan että oli henkisesti tosi rankkaa jättää niin pienet lapset jonkun muun hoidettaviksi. Ehtivät kuitenkin olemaan siellä vain 10kk, kunnes jäin taas äitiyslomalle. Välissä olin 12v kotiäitinä, kunnes palasin takaisin töihin, kun 8. ja 9. lapset ovat juuri täyttäneet 3 ja 4 vuotta ja kyllä on nyt paljon helpompi jättää tämän ikäisiä hoitoon.
Lastemme päiväkodissa on pari alle 1v lasta ja kyllä säälittää ,kun näkee heidän konttailevan tai hortoilevan yksikseen käytävillä, kun henkilökunta ei ehdi/ muista koko aika katsoa perään :-(
Tulee olemaan vähän yli 1v 4kk, kun menee hoitoon. Perhepäivähoitajalle tosin.
Mun poika oli 1 v ja 11 kk kun aloitti ryhmiksessä (8 lasta), ja sitten päiväkodin puoli vuotta myöhemmin. Oikein hienosti meni. Mies on ope ja itse tein osittaista kiertävää vuorotyötä, joten hoitopäivät oli lyhyitä ja oli viikollakin joskus kotihoidossa.
Esikoinen oli 1v1kk kun aloitti osa-aikaisena ja osapäiväisenä päiväkodissa ja kaikki sujui hienosti. Ensimmät pari viikkoa itki kun lähdin mutta itku loppui samantien.
Toinen lapsi oli 1v8kk ja samoin aloitti osapäiväisenä ja osa-aikaisena ja oli erittäin hankala alku. Ainakin ensimmäisen kuukauden ajan lapsi vain itki päiväkodissa. Ei halunnut osallistua leikkeihin, ei syönyt juuri mitään, itki vain. Jossain vaiheessa se sitten alkoi helpottaa ja nyt viihtyy hyvin ja menee mielellään päiväkotiin. Mutta oli kyllä kauhea kokemus sekä äidille että lapselle.
Ap se aloituksen odottelu on pahinta <3 olin tossa tilanteessa juuri alkusyksystä, kun silloin 1,5v kuopus aloitti päiväkodissa. Esikoinen aloitti samalla ja hän oli jo 3v.
Tuntui ihan kamalalta! Itkin sitä niin paljon, ja just näin silmissäni miten toinen itkee eikä kukaan ymmärrä. Samalla halusin mennä töihin, ja olin uupunut kotona.
Aloituksen jälkeen alkoi helpottaa, eikä meillä lapsi näyttänyt kärsivän päiväkodista yhtään. Söi, nukkui ja kävi potalla alusta asti, ja hymyillen jäi ja lähti päiväkodista kotiin. Toki meillä sisko oli mukana, koska hoito oli pienessä sisarusryhmässä. Mekin porrastimme työpäivät ja pidetään etäpäiviä lyhyiden hoitopäivien mahdollistamiseksi.
Luota itseesi ja ole varma päätöksestä, älä kyseenalaista sitä (ainakaan jatkuvasti). Niin se helpottaa. Tee parhaasi. Hyvä päiväkoti, hellyyttä kotona, lyhyet hoitopäivät jne kaikki vaikuttavat lapsen hyvinvointiin, tee niin monta asiaa hyvin kuin mahdollista... loppujen anna mennä omalla painollaan :) lapsi voi vaikka hyötyäkin päiväkodista. Ja omalla kokemuksella sanon, että kyllä ne lapsia siellä hoitaa. Oikein hyvin, ainakin meidän päikyssä.
Meidän tyttö oli 2v 2 kk. Päiväkoti on tosi kiva ja hoitajat ihania. He osaavat ottaa jokaisen lapsen omana itsenään, lapset eivät ole heille mitään massatuotetta. Lapsi tykkää tosi paljon päiväkodista ja kavereista ja tädeistä. Lelut ovat kyllä kuluneita, mutta kuitenkin eri leluja kuin kotona ja siksi lapsen mielestä kiinnostavia. Tässä päiväkodissa lto on kiinnostunut kielenkehityksestä, ja siellä on paljon kielijumppaa, loruttelua, satujen lukemista jne.
Mun tyttö aloitti 1v4kk, ryhmäperhepäiväkodissa kotipihassa. Oli ryhmän nuorin, mutta olinkin ehdoton juuri ryhmäperhepäiväkodista, jossa tiesin olevan myös isompia lapsia (silloin taisi olla 4 viskari-ikäistä) ja enemmän kuin yksi hoitaja.
Nyt tyttö on 2v8kk ja samassa paikassa, edelleen olen hyvin tyytyväinen saamaamme hoitopaikkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ap se aloituksen odottelu on pahinta <3 olin tossa tilanteessa juuri alkusyksystä, kun silloin 1,5v kuopus aloitti päiväkodissa. Esikoinen aloitti samalla ja hän oli jo 3v.
Tuntui ihan kamalalta! Itkin sitä niin paljon, ja just näin silmissäni miten toinen itkee eikä kukaan ymmärrä. Samalla halusin mennä töihin, ja olin uupunut kotona.
Aloituksen jälkeen alkoi helpottaa, eikä meillä lapsi näyttänyt kärsivän päiväkodista yhtään. Söi, nukkui ja kävi potalla alusta asti, ja hymyillen jäi ja lähti päiväkodista kotiin. Toki meillä sisko oli mukana, koska hoito oli pienessä sisarusryhmässä. Mekin porrastimme työpäivät ja pidetään etäpäiviä lyhyiden hoitopäivien mahdollistamiseksi.
Luota itseesi ja ole varma päätöksestä, älä kyseenalaista sitä (ainakaan jatkuvasti). Niin se helpottaa. Tee parhaasi. Hyvä päiväkoti, hellyyttä kotona, lyhyet hoitopäivät jne kaikki vaikuttavat lapsen hyvinvointiin, tee niin monta asiaa hyvin kuin mahdollista... loppujen anna mennä omalla painollaan :) lapsi voi vaikka hyötyäkin päiväkodista. Ja omalla kokemuksella sanon, että kyllä ne lapsia siellä hoitaa. Oikein hyvin, ainakin meidän päikyssä.
Kiitos
ap
Esikoinen oli 1 v 5 kk, kun aloitti päivähoidossa. Ehti olla noin kuukauden, kun minulta loppui työt ja jäin työttömäksi. Olin kahdella muutaman kuukauden kurssilla, jolloin lapsi oli päivähoidossa, mutta lapsi ehti olla kotona ekaluokan jouluun asti ennen kuin pääsin töihin. Toinen lapsi oli silloin täyttänyt 4 vuotta ja hänelle hoidon aloitus oli hyvä, aiemmin olisi tullut ongelmia.