Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikaystävän vanhemmat kutsuivat viettämään juhlapyhää kanssaan, kuka maksaa ruuat ravintolassa?

Vierailija
27.12.2016 |

Eli ovat hyvin varakkaita ja kutsuivat minutkin viettämään juhlapyhää heidän kanssaan erääseen fine dining ravintolaan joka on siis varsin kallis paikka. Ovat varanneet kabinetin ja tulossa on ainakin kolmekymmentä ihmistä. Miten tällaisessa tapauksessa hoidetaan lasku? Kaikille on tulossa sama monen monen ruokalajin menu ja tapana juoda kalliita viinejä. Järjestävät vastaavan tapahtuman joka vuosi, mutta maksavatko tosiaan kaikkien kolmenkymmenen ihmisen ruuat? Olisi kiva osallistua eikä ole itsellänikään pikku rahan puute mutta silti laskuhan tulee olemaan valtava per naama...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä poikaystävältä, mikä on ollut käytäntö aiempina vuosina.

Vierailija
2/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisikohan se sun poikaystävä sanoa asiaan mitään, jos on kerta jo monen vuoden kokemus? Me ei voida tietää. Itse olettaisin, että vanhemmat maksaisivat ainakin meidän ruokamme, mutta kysy ihan suoraan, että poikaystävä selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa maksaa edes omaa ruokaa, kannattaa kieltäytyä. Jos taas uskot että löytyykin ylimääräistä niin varaudu maksamaan itse, mutta älä mene sinne sillä ajatuskella että sinutkin maksetaan. Onhan se muakva yllätys jos joku maksaakin mutta kannattaa aina tuossa tilanteessa varautua maksamaan omat viulut.

Vierailija
4/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätilaus on yksittäistä tilausta huokeampi hinnaltaan.

Vierailija
5/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikaatio on avainasia parisuhteessa ja muissakin suhteissa.

Avaa suusi hyvä ihminen ja selvitä asia asianomaisten kanssa. Kukaan tällä palstalla ei voi tietää vastausta, ainoastaan arvailla ja osuu 50% todennäköisyydellä oikeaan.

Vierailija
6/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinullasi ei ole "pikkurahan puutetta", kuten sanot, ei se yhden hlön lasku mikään mahdoton ole.

Toki yleensä kutsuja maksaa... Olisin sinuna kyllä kysynyt ensin poikaystävältäsi ennen av-palstaa.

Vierailija
7/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua maksamaan itse. Käytäntö ja tapa voi olla mikä vaan. Miksi et kysy poikaystävältäsi - jos tämä on perinne, hän tietänee asian? Jos et ole valmis maksamaan ruokaasi, älä mene. Monilla on perinne mennä vaikkapa uuden vuoden aattona syömään hyvin porukalla ja silloin jokainen maksaa osuutensa. Voihan olla, että vanhempien ollessa kyseessä, omille lapsille tarjotaan ruoka, mutta en laskisi sen varaan.

Vierailija
8/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on vastaavassa tapauksessa aina kutsuja maksanut. älä nyt pankkikorttia kotiin jätä, mutta aika moukkia ovat jos eivät maksa, luullakseni maksavat.

Vierailija
9/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä sanoo vaan että ei tiedä, vanhemmat totta kai maksavat hänen osuutensa mutta ei mitään hajua kuulemma miten lasku muutoin hoidetaan. AP

Vierailija
10/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävä sanoo vaan että ei tiedä, vanhemmat totta kai maksavat hänen osuutensa mutta ei mitään hajua kuulemma miten lasku muutoin hoidetaan. AP

Vanhempana en kyllä kehtaisi pojan seuralaista laittaa maksamaan laskua, jos pojan laskun maksaisin, mutta meitä on moneksi, joten et voi sen varaan laskea. Mun mielestä fiksut vaihtoehdot on

1. mennä mukaan ja varautua maksamaan itse laskunsa

2. kysyä jollain tapaamisella vanhemmilta suoraan, miten lasku hoidetaan.

Jos kerran sun taloudellinen tilanne hyvin sallii maksun, menisin itse kohdan 1 mukaan.

Vierailija
11/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän, mä tiedän.

Ottavat kuitin talteen, laittavat sen yrityksensä kirjanpitoon ja menoihin selitteellä: henkilökunnan jouluruokailu.  (ja ei tietenkään orjille osteta fine diningia maksimissaan lounaspaikan safkat)

Saavat alvit vähennyksiin ja firman kassasta maksetaan. Sitten patsastelevat hyväntekijöinä ja reiluina tyyppeinä.

Eli jos oikeesti henkilökunnalle lounaspaikassa niin sitten tähän tulee selitteeksi yhteistyökumppaneille ja ladotaan firmojen nimiä ja niiden toimarien nimiä pitkä jono. Lopputulos sama, firman piikkiin ja alvit pois.

Vierailija
12/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketin mukaan kutsuja maksaa. Eli jos ovat ns. paremmista piireistä, niin sinun tehtäväksi jää osallistua iloisin mielin ja he hoitavat maksun.

Jos ovat taasen junttisakkia, niin tilaisuuden päätyttyä kaivetaan taskulaskin esiin, ja ryhdytään erittelemään minkä alkuruuan Pirkko otti, ja montako viinilasillista hänen kustannettavakseen kuuluu.

Vierailija
13/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on porukka, joka kokoontuu kaksi kertaa  vuodessa(uusi vuosi ja vappu) ja yksi hoitaa varaamisen ja ruokien ja viinien tilaamisen. Kulut lasketaan tietenkin per nenä. Yleensä ravintolan kanssa on sovittu, että homma maksaa esim. 50€/pää viineineen ja alkumaljoineen.

Kysy poikaystävän vanhemmilta, mikä on homman nimi.

Vierailija
14/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nimenomaista juhlapyhää kutsuivat viettämään?

Vierailija
15/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosi hieno poikaystävä jos maksattaisi omat syömisensä vanhemmillään ja vaatisi sitten sinua maksamaan omat syömisesi...

Vierailija
16/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös pyytää poikaystävää kysymään vanhemmiltaan. Meillä poikakaverin vanhemmat ovat maksaneet jos ovat pyytäneet ulos syömään koska he tietävät ettemme me opiskelijoina muuten varmaan edes pystyttäisi tulemaan.

Jossain fine dining -paikassa tollanen menu ja viinit kustantaa helposti satasen. Ellen ois hyvätulonen niin selvittäisin kyllä etukäteen kuka maksaa.

Vierailija
17/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä tuollaisissa jokainen perhekunta maksaa itse omat ruokansa. Itse olettaisin, että miehen vanhemmat maksavat myös minun, JOS ovat aiemmin maksaneet aina miehen. Sinun täytyy kuitenkin tarjoutua maksamaan omasi. Jos taas miehesi tienaa itse ja on maksanut aiemmin omansa, on selvää, että maksatte itse nytkin.

Vierailija
18/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etiketin mukaan kutsuja maksaa. Eli jos ovat ns. paremmista piireistä, niin sinun tehtäväksi jää osallistua iloisin mielin ja he hoitavat maksun.

Jos ovat taasen junttisakkia, niin tilaisuuden päätyttyä kaivetaan taskulaskin esiin, ja ryhdytään erittelemään minkä alkuruuan Pirkko otti, ja montako viinilasillista hänen kustannettavakseen kuuluu.

Ei todellakaan mene noin. Hyvin harva varakaskaan ihminen alkaisi maksaa 30 muun hyvin toimeentulevan ihmisen ruokia itse. Mielestäni on aivan selvää, että jokainen perhekunta maksaa itsensä ja ravintolassa se on aivan helppoa tarjoilijankin eritellä laskut, ainakin tähän mennessä ollut.

Vierailija
19/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen maksaa omansa, JOS näin on sovittu. Yleensä kaveriporukoiden kesken toimitaan näin (Suomessa). Tosin Suomessa on useinkin niin, että jokainen tarkkaan laskee omat kulunsa ja hotaa ne (eikä esim. niin, että jaetaan suosiolla lasku pääluvun mukaan tasan).

Sivistyneessä Euroopassa tapana on se, että kutsuja maksaa.

Vierailija
20/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa omansa, JOS näin on sovittu. Yleensä kaveriporukoiden kesken toimitaan näin (Suomessa). Tosin Suomessa on useinkin niin, että jokainen tarkkaan laskee omat kulunsa ja hotaa ne (eikä esim. niin, että jaetaan suosiolla lasku pääluvun mukaan tasan).

Sivistyneessä Euroopassa tapana on se, että kutsuja maksaa.

Kun kyse on aikuisista, hyvin toimeentulevista ihmisistä ja esim. sukujuhlista, on aivan selvää, että jokainen perhe maksaa omansa. Eli vanhemmat itsensä ja omat lapsensa, näiden puolisot ja lapsenlapset. Useinhan näihin ei ole mitään "kutsua" vaan joku vaan järkkää ne muiden puolesta. Eri asia, jos kyseessä 5kymppiset tms. Olen ollut lukemattomissa tällaisissa, joissa osallistujat keskituloisia ja varakkaita; aina on laskut jaettu perhekunnittain.