Näyttelijäntyö ja improvisaatio
En ole koskaan ymmärtänyt tätä ja kun av:lla saa aina vastauksen kaikkeen, kysynpä nyt täältä!
Eli miksi näyttelijän pitää pystyä improvisointiin ja se on käsittääkseni ihan isokin osa koulutusta?
Itse olen sitä mieltä, että näyttelijä tulkitsee valmista tekstiä, eli on se näytelmäkirjailijan tuotoksen esittäjä. Miksi näyttelijän pitäisi olla myös se "näytelmäkirjailija" eli sisällön tuottaja eli mitä improvisaatio on: näyttelijä tuottaa siinä myös sen tekstinsä itse ja kaiken huipuksi spontaanisti (=vielä vaikeampaa, kun ei saa miettiä, hioa, puntaroida, korjata, muokata kuten kirjoittaja saa)? En ymmärrä! Voihan vaikka aika "tylsä" ja vähemmän sanavalmis ihminen olla erittäin hyvä ja lahjakas näyttelijä, kunhan saa ne repliikit valmiina ihmiseltä, joka taas on hyvä ja lahjakas kirjoittaja.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi, että improvisoinnilla treenataan vaikkapa heittäytymiskykyä, sille tulee käyttöä näyttämöllä aika ajoin muutenkin. Aina kaikki ei mene käsikirjoituksen mukaan ja täytyy improvisoida. Esim. kerran itse kaaduin takahuoneessa ja kädessäni ollut lasi särkyi rytäkässä. Minulla oli nopea vaihto, jonka aikana en ehtinyt pukea päälleni erästä asiaa, koska yritimme paikata kättäni samalla. Minun oli siis keksittävä äkkiä selitys sille miksi olin muka loukkaantunut, enkä voinut toimia seuraavassa kohtauksessa niin kuin tarinan mukaan piti. Minun oli myös luotettava siihen, että vastanäyttelijäni hyppää mukaan muuttuneeseen tilanteeseen.
Oletko ammattinäyttelijä? Teatterikouluun on älyttömän vaikea päästä! Millainen fiilis oli, kun juuri sinut valittiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi, että improvisoinnilla treenataan vaikkapa heittäytymiskykyä, sille tulee käyttöä näyttämöllä aika ajoin muutenkin. Aina kaikki ei mene käsikirjoituksen mukaan ja täytyy improvisoida. Esim. kerran itse kaaduin takahuoneessa ja kädessäni ollut lasi särkyi rytäkässä. Minulla oli nopea vaihto, jonka aikana en ehtinyt pukea päälleni erästä asiaa, koska yritimme paikata kättäni samalla. Minun oli siis keksittävä äkkiä selitys sille miksi olin muka loukkaantunut, enkä voinut toimia seuraavassa kohtauksessa niin kuin tarinan mukaan piti. Minun oli myös luotettava siihen, että vastanäyttelijäni hyppää mukaan muuttuneeseen tilanteeseen.
Oletko ammattinäyttelijä? Teatterikouluun on älyttömän vaikea päästä! Millainen fiilis oli, kun juuri sinut valittiin?
Tarkoitat varmaan Teatterikorkeakoulua ja ei, en ole vielä päässyt sisään. En itse asiassa edes pyri varsinaisesti näyttelijäksi enää vaan dramaturgilinjalle, jonne otetaan vielä vähemmän opiskelijoita. Hullun hommaa, mutta palo on kova.
Eikö Eija Vilpas ja Riitta Havukainen kirjoittaneet Fakta homman Hansunsa ja Pirrensä? Samoin Eija Vilpas ja Hannele Lauri kirjoittivat Hynttyyt yhteen-sarjan käsittääkseni myös itse.