Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteiden aloitus

13.03.2006 |

Moikka,

meillä 4kk 1 vkoa vanhan isokokoinen (8,5kg) poika, jolla maitoallergia. Ei olla vielä löydetty sopivaa korviketta, Almiron Peptistä sai naaman punaiseksi, pulautteli todella runsaasti ja piereskeli ihan mahdottoman paljon. Nyt pitäisi kokeilla jotain seuraavaa vaihtoehtoa (en muista nimeä). Olen täysimettänyt tähän asti, kokeilimme perunaa pari vkoa sitten (tuli punaisia näppyjä) ja nyt 3 pvän ajan maissia (nivuset ja nilkat sekä poski punaiset).

Kertokaa kokeneemmat miten edetä;

mitä ruoka-ainetta kokeilla seuraavaksi? Bataattia? Entä jos sekään ei sovi? Mikä on yleisimmin sopiva allergisille vauvoille?

Nyt kun alamme testaamaan uutta maitoa, niin ei oikein voi samanaikaisesti kokeilla ruokia, eli pakko pitää taukoa anyway. Tässä vierähtää helpostikin taas kuukausi(a) ennen kuin asia selviää. Sitten olisi jo kai kiire syöttää kiinteitä?! Mä en itse jaksa enää kauaa olla tällä imetysdieetillä (kaikki yleisimmin allergisoivat aineet poissa mun ruokavaliosta), joten ensisijaisen tärkeää olisi löytää sopiva maito. Lääkäri sanoi tänään, että Neocate on sopiva takuulla, mutta ennen sitä pitää vielä testata se joku toinen ja jos sekään ei käy niin tehtävä hänen valvonnassaan altistus. Voi prkl että tää touhu on tehty hankalaksi!!! Kiva rääkätä pientä vauvaa testailuilla!

Kaiken lisäksi meillä on 2 kissaa, poika aivastelee välillä kovin. Olen pohtinut josko iho-oireet voisivatkin johtua vain kissoista? Joku sanoi jossain viestissä, että uusien ruoka-aineiden kokeilusta tulee vauvalleen aina näppyjä mutta ne menee sitten ohi kun vain jatkaa syöttämistä. Ei kai kuitenkaan ole normaalia, että lapsen iho reagoi ruokaan?

Mä olen ihan sekaisin näiden ongelmien kanssa... :(

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, kunnes löydätte sopivan korvikkeen! Minulle tärkein opetus allergiataipaleen alussa oli se, että vain yhtä muuttujaa muutetaan kerralla, muuten syy-seuraussuhteiden tulkinta on mahdotonta.

On siis todella vaikea hallita tilannetta, jos samaan aikaan on useita uusia muuttujia eli sekä korvikekokeiluja että uusia kiinteitä ruokavaliossa. Oletko imetysdieetillä tällä hetkellä? Varmaan tiedätkin, että vauva voi reagoida ruuille myös rintamaidon välityksellä. Mielestäni kuvaamasi iho-oireet ovat allergisia oireita, mutta ne siis voivat tulla joko rintamaidon välityksellä tai kiinteinä tulleista ruoka-aineista ja tietenkin myös epäsopivasta korvikkeesta.

Itse aloittaisin kiinteät vasta puolivuotiaana ja vasta täysin oireettomalle lapselle korkeintaan yksi uusi ruoka per viikko. Ja aina ennen uutta kokeilua pitäisi iho saada kuntoon. Meillä kävi riisi ensimmäisenä, mutta mille tahansa ruualle voi olla allerginen, joten asia selviää vain näiden rasittavien kokeilujen kautta:(

Mutta tämä on siis vain minun tapani toimia ja se sopii meidän elämäämme;)

Vierailija
2/3 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kuulostaa tuo tilanteesi varsin tutulta. Meillä lapsi jo 7,5kk ja sopivia kiinteitäkin on jo löytynyt, mutta alkutaival oli juuri tuon kuuloinen. Meillä muuten ei käynyt tuo Neocate, eli aika jännä, jos lääkäri on sitä mieltä, että se ainakin käy (en halua pelotella sinua, mutta se ei siis välttämättä käy). Meillä kuitenkin kaikkien imetyskieltojen ja korviketestausten jälkeen iho-oireiden pahimmaksi aiheuttajaksi paljastui atooppinen iho! Eli iho voi reagoida esim. paikan/lämpötilan vaihdokseen tai käytännössä ihan mihin vain. Toki tuo atopia ei sulje pois mahdollisia ruoka-aine allergioita, joten varovasti edetään kokeiluissa ja tällä hetkellä allergisoivia on löytynyt vasta yksi *koputtaa puuta*, eli riisi.

Jaksamista ja malttia sinulle. Nyt ei varmasti lohduta, mutta ennen pitkää allergiatkin selviävät, kokeilujen kautta.

-Elvis-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tosiaan meillekään ei käynyt Neocate (vaikka erään lääkärin mielestä se käy kaikille) ja ainoa sopiva korvike on ollut Nutri Junior, jonka valmistus lopetetaan tässä kuussa. Neocaten koostumus kuitenkin muuttuu maaliskuun aikana eli uusi Neocate saattaakin käydä osalle lapsista, joille se ei ole aikaisemmin käynyt.