Yt neuvottelut töissä parhaat työtekijät laitettiin pois
Parhaat työntekijät saivat lähteä. Syynä tähän se että ovat kritisoineet työpaikan ongelmia.
Jäljelle jäi ne jotka myöntelevät pomoja. Eivätkä valita epäkohdista ääneen.
Näissä irtisanotuissa oli mun kavereita, jäljelle jääneissä ei.
Miten tällaisessa työpaikassa jaksaa?
Tuntuu että kaikki työinto on mennyt.
Ja alan töitä ei oikein ole tarjolla että työpaikan vaihto ei ole vaihtoehto
Kommentit (21)
Otat opiksesi ja pidät sen pääsi kiinni.
T: Pomosi
Työpaikan vaihto on aina vaihtoehto: alan töitä löytyy kyllä pikku hiljaa...
Jos asia meni niinkuin kuvaat, niin kohta on joka tapauksessa uudet YT:t edessä.
Vierailija kirjoitti:
Se on se tapa millä nykyään voittoja revitään.
Ihan ensimmäisenä liittykää liittoihin jos ette ole jo.
Mistä se liitto sut tai kenetkäät muut pelastaa?
Noinhan se menee. Mutta voit lohduttautua sillä, että noin yleensä firman alamäki alkaa. Been there seen that, so sad
Todennäköisesti he olivat myös ne kalleimmat henkilöt.
Mä etsisin sitkeästi toista paikkaa. Olen joskus väkisin jäänyt työpaikalle, missä en viihtynyt. Sen kokemuksen jälkeen totesin, että oma mielenterveys on arvokkaampi, kuin palkkatyö. Vaikka karenssia napsahti, kun lopulta läksin, niin sain silti kerättyä henkisiä voimia sen verran, että pääsin puolen vuoden jälkeen työelämään taas kiinni.
Tsemppiä! Ite ennemmin vaikka kiillotan kenkiä jossain alikulkutunnelissa, ku menisin takasi siihen työpaikkaan, josta läksin.
Olen kokenut saman. Pitkäaikaisimmat, osaavimmat ja koulutetuimmat eli isopalkkaisimmat irtisanottiin ja jäljelle jäivät joojootyypit, alle vuoden töissä olleet ja ne, joilla oli pienin palkka. Jäljellejääneistä monet saivat palkan- ja tittelinalennuksen. Seuraus: firmalla menee entistäkin heikommin ja tappio on miljoonia vuodessa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kaikkien työntekijöiden yhteistoiminta voi olla riittävä vastavoima.
Se on aina niin. Perseennuolijat ja laiskimmat etenee työpaikoissa ja todelliset puurtajat jatkavat samoissa homissa. Meilläkin se nuoleskelija saa parhaat loma-ajat,toivomansa vapaat,laiskottelut...
Työnjohto-oikeus on pomoilla eikä riivinraudoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kaikkien työntekijöiden yhteistoiminta voi olla riittävä vastavoima.
Siitä lehmänkauppailusta ja "saavutettujen etujen kiinnipitämisestä" on kaikkien työntekijöiden etu kaukana. Työntekijöiden paras etu ja vastavoima on, että työpaikalla menee hyvin. Muu ay-rimpuilu vain heikentää (modernin) työpaikan toimivuutta.
Vierailija kirjoitti:
Se on aina niin. Perseennuolijat ja laiskimmat etenee työpaikoissa ja todelliset puurtajat jatkavat samoissa homissa. Meilläkin se nuoleskelija saa parhaat loma-ajat,toivomansa vapaat,laiskottelut...
Miksi kouluissa ei opeteta perseennuolentaa, selkäänpuukotusta ja pomon imartelua? Kaikki muut oppiaineet ovat ihan turhia, kun nämä edellämainitut ovat niitä aineita joilla elämässä todella oikeasti pärjätään.
Tottakai ensin irtisanotaan ne jotka kritisoivat johtoa eniten. Omassa yrityksessäni ei tunneta käsitettä "vakituinen työsopimus" vaan kaikki sopimukset ovat 1-3 vuoden määräaikaisia. Ja sen umpeuduttua etsin uuden työntekijän. Tämä sen vuoksi että työporukka uusiutuisi säännöllisesti eikä talossa olisi vuodesta toiseen samat naamat töissä. Näin onnistuu myös siististi mahdollisten raskaanaolevien tiputtaminen kyydistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut saman. Pitkäaikaisimmat, osaavimmat ja koulutetuimmat eli isopalkkaisimmat irtisanottiin ja jäljelle jäivät joojootyypit, alle vuoden töissä olleet ja ne, joilla oli pienin palkka. Jäljellejääneistä monet saivat palkan- ja tittelinalennuksen. Seuraus: firmalla menee entistäkin heikommin ja tappio on miljoonia vuodessa edelleen.
Tiedän ilmiön. Valitettavan usein se on kuitenkin sellainen, että tehdään päin vastoin: vanhat jäärät jäävät vanheitunene työtapoineen ja -taitoineen, isoine palkkoineen, joustamattomin asentein, ja uutta maailmaa ymmärtävät saavat lähteä. Tosin he nyt saisivat muutenkin helposti töitä, joten sinänsä ihan sama...
Tuo on sitä lyhytnäköistä johtamista. :-(
Jos haluaa päättää kaikesta alkakoon pomoksi tai yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kouluissa ei opeteta perseennuolentaa, selkäänpuukotusta ja pomon imartelua? Kaikki muut oppiaineet ovat ihan turhia, kun nämä edellämainitut ovat niitä aineita joilla elämässä todella oikeasti pärjätään.
P*skanjauhamisenkurssi olisi myös tarpeellinen. Oman kokemukseni mukaan töissä ratkaisee enemmän suuret puheet kuin todelliset teot ja saavutukset.
Jotkut esimiehet ovat täysin pihalla siitä, kuka tuloksen tekee. Mutta samoin sitä välillä on kavereidensa tekemisille sokea. Itsellä kokemusta siitä, että minua kehuttiin lehden kiitospalstalla ja siitä repesi sellainen riemu, että vakkarit väittivät minun laittaneen kiitokset itse (no en todellakaan!) ja haukkuivat minut pomolle pataluhaksi. Kun se kiitos oli tämän tyylinen "Kerrankin ko. paikassa sai palvelua, kiitos XX:n". Minut irtisanottiin koeajalla sopimattomana. En uskalla itse kehua noilla palstoilla kyllä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Otat opiksesi ja pidät sen pääsi kiinni.
T: Pomosi
Vitsi vitsinä, mutta tosiasia on, että suomalaisissa yrityksissä on erittäin heikkoa johtamista.
AP:n kertoma on valitettavan totta monessa paikassa ja se johtuu vain siitä, että yritykset eivät ymmärrä arvostaa työntekijöitään ja heidän näkemyksiään - ja kokemustaan.
On hämmästyttävää, kuinka yrityksillä on varaa olla huomioimatta oman työnsä asiantuntijoita ja heidän ideoitaan työn ja yrityksen kehittämisestä. Tässä(kin) suhteessa eroamme naapurista Ruotsista, ja se valitettavasti näkyy myös maiden talouskehityksen vertailussa.
Ruotsissa keskustellaan ja kehotetaan esittämään ideoita, mutta suomalainen kollega viittaa kintaalla alaisilleen ja uskoo tietävänsä kaiken paremmin. Suomessa halutaan pitää kiinni ylhäältä alas -johtamisesta, vaikka se on kaikkein heikkotuottoisin johtamisen muoto, joka ei tuo työntekijöiden osaamista esiin, vaan piilottaa sen.
Start up -yrityksissä tätä ongelmaa ei ole. Siellä tehdään ja ideoidaan yhdessä, eikä hierarkiasta ole tietoakaan.