Tunnen itseni rikkaaksi kun bruttopalkkani on 2200e
Vaikka jokapaikassa toitotetaan kuinka tuo palkka on köyhälistön palkka. Olen vasta opiskelija ja en ole koskaan saanut ennen näin suurta palkkaa.
Asumismenoni ovat n. 200e (vanhempien omistuskämppä) ja säästöön jää kuukausittain 800-1200e.
Kommentit (29)
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
En sanoisi köyhäksi sinua missään nimessä! Tuolla summalla elää jo todella hyvin. Itse saan 1400 käteen eikä sillä paljon juhlita.
The greatest wealth is to live content with little.
- Plato
Sama brutto ja on minusta hyvä palkka. Hyvin tulen toimeen. Kolme lasta ja saavat kaiken mitä tarvitsevat ja itsekin saan.
Tilanne olisi eri jos maksaisit 1000 euron vuokran itse tai lyhentäisit asuntolainaa
Sulla jää yhtä paljon käteen, kuin perheellisellä vaikka 4000 €:n bruttopalkalla, joka joutuu maksamaan asuntolainaa palkkatuloillaan ostetusta asunnosta pk-seudulla tai muussa isommassa kaupungissa. Ja perheellisellä on lisäksi ne lapsetkin elätettävänä. Eli hienoa, että osaat säästää, mutta ei silti kannata ihmetellä, jos suurimmalla osalla tekee tiukkaa tuolla palkalla.
Se johtuu siitä, että sinulla ei ole menoja. Itselläni palkka 1600-2000e/kk (lisistä riippuen), mutta:
- Vuokra 600e
- Autolaina 250e
- Auton muut kulut n. 250/kk (sisältää vakuutusmaksut, korjauskulut, verot noin suurinpiirtein)
- Eläinten ylläpito n. 100e.
- Ruoka 300e
- Puhelinlaskua, sähkölaskua yms. n. 100e
Säästöön ei jää paljoakaan, mutta olen tosi huono säästämään, joku varmasti saa samalla palkalla säästettyä ihan hyvin.
Asumisesi on puoli-ilmaista. Et elä vielä oikean aikuisen elämää, joten palkkasi ei ole vertailukelpoinen. Maksa tuosta 800-1000 vuokraa/lainaa ja elätä pari lasta, kustanna auto jne.
Tuo on tilanteeseen nähden hyvä palkka
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin... bruttopalkkasi ei ole kovin hyvä, MUTTA olet "rikas" koska sulla jää säästöön kuukausittain 1200 e. Tämä taas johtunee siitä että asut vanhempiesi omistamassa asunnossa ja olet nuori ja lapseton. Olet vauras siis koska menosi ovat hyvin pienet, et siksi koska palkkasi olisi suuri.
Auto- ja asuntolainoista on turha kyllä valittaa. Ovat vapaaehtoisia itse hankittuja menoja...
Vierailija kirjoitti:
Auto- ja asuntolainoista on turha kyllä valittaa. Ovat vapaaehtoisia itse hankittuja menoja...
Täällä esitettiinkin asuntolainan vaihtoehdoksi vuokraa, jota joutuisi maksamaan, jos ei vanhemmat jeesaisi. Autoa moni tarvitsee työssäkäyntiinsä. Metrot, junat ja bussit ei kuljeta kaikkialla.
Minulla sama palkka ja tunnen eläväni oikein mukavasti. Vuokra 650e, autoa ei ole eikä tule enkä aio hankkia lapsia. Säästöön jää joka kuukausi n. 500 e matkusteluunmuuhun sekä sijoittamista varten lähitulevaisuudessa. Omaa asuntoa en usko hankkivani missään vaiheessa. En tunne olevani köyhä: asun mukavalla asuinalueella, syön hyvin ja rahaa jää minulle tärkeisiin asioihin joka kuukausi.
Pidä toi. Älä hanki ikinä tyttö/poikaystävää, älä lapsia, älä lemmikeitä, älä omista mitään, älä elä. Keskity vain siihen mitä saat tilillesi kerättyä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei ole vapaaehtoisesti hankittu meno? Ainoastaan syöminen on pakollista ja asumiskuluja jonkin verran, mutta koska jossain on yksiö 200 euron vuokralla, niin kaikki sitä kalliimpi asuminen on "vapaaehtoista". Hekoheko.
vieras-m kirjoitti:
- Plato
Kuka on Plato?
Vierailija kirjoitti:
vieras-m kirjoitti:
- PlatoKuka on Plato?
Somesukupolvella aukkoja yleissivistyksessä?
Suomalainen kirjoittaa Platon, googleta.
Vierailija kirjoitti:
Asumisesi on puoli-ilmaista. Et elä vielä oikean aikuisen elämää, joten palkkasi ei ole vertailukelpoinen. Maksa tuosta 800-1000 vuokraa/lainaa ja elätä pari lasta, kustanna auto jne.
Miksi ihmeessä maksaisin jollekin tuntemattomalla vuokraa ja kartuttaisin siten vain hänen omaisuuttaan? Kun saan asua vanhemman omistamassa asunnossa ja säästää itseäni varten.
ap
Sittenhän tilanteesi on oikein hyvä. Nauti :)