Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa joululaatikoiden kanssa. Olivat eilen uunissa ja voiko enää lämmittää?

Vierailija
26.12.2016 |

Tänään tulee siis vielä vieraita ja mietin noiden kanssa, että mitä teen vai pitäiskö hakea kaupasta uusia? Karjalanpaistia voi tietty ottaa pienempään astiaan ja kuumentaa sen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte söisin,mutten vieraille viittis tarjota sörkittyjä eilisiä laatikoita

Vierailija
2/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisti laatikot tai siirrä vaikka toiseen astiaan... ja tarjoa vaan :)

En lähtisi hakemaan kaupasta uusia, jos entistäkin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

175 astetta puoli tuntia.

Vierailija
4/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itte söisin,mutten vieraille viittis tarjota sörkittyjä eilisiä laatikoita

Kiitos vastaajille ja en tosiaankaan "sörkittyjä" laatikoita laita tarjolle vaan kyse oli siitä, voiko niitä enää lämmittää.

-ap-

Vierailija
5/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi lämmittää uudestaan? Eikö teillä syödä ikinä samaa ruokaa useampana päivänä, jolloin sitä seuraavina päivinä tietenkin lämmitetään uudestaan?

Vierailija
6/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi lämmittää uudelleen.

Vierailija
7/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lämmititkö jo eilen kaupasta valmiina ostetut (tai itse jo aikaisemmin valmiiksi tekemäsi) laatikot? Eli tämä olisi jo kolmas kerta, kun samat laatikot paistetaan / kuumennetaan? Siinä tapauksessa en enää lämmittäisi niitä uudelleen enkä varsinkaan tarjoaisi niitä vieraille. Toki yli 90 %:n todennäköisyydellä mitään ei satu, mutta en silti haluaisi ottaa riskiä.

Jos sen sijaan teit itse laatikot alusta pitäen ja paistoit ne eilen ensimmäistä kertaa, niin tarjoaisin niitä hyvillä mielin. Tällöin kysymys on ihan samasta kuin että lämmität tönään uudelleen eilen valmistetun ruuan.

Vierailija
8/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi lämmittää uudestaan? Eikö teillä syödä ikinä samaa ruokaa useampana päivänä, jolloin sitä seuraavina päivinä tietenkin lämmitetään uudestaan?

Kyllä syödään, mutta olen ollut siinä käsityksessä että ruokaa ei voi moneen otteeseen lämmittää.

-ap-

Vierailija
9/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa kuitenkin olla kysymys siitä, että sama ruoka on jo kuumennettu kahteen kertaan aikaisemmin: ensin, kun se on valmistettu, ja toisen kerran, kun se on lämmitetty joulupäivänä.

Vierailija
10/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kai on kyse siitä että valmiit laatikot on lämmitetty jo eilen kokonaan ja jäljellä jääneet oltaisiin lämmittämässä uudestaan? Joku hygienia-asiantuntija sanoisi, että ei saa lämmittää ja kyllähän niissä bakteerit alkaa tosiaan nopeammin kasvaakin. Mutta itse kyllä olen useasti tuollaisia syönyt eikä ole mitään tullut. Tosin vatsani saattaa olla tottunut ja kehittänyt vastustuskyvyn?

Itse en ehkä vieraille viitsisi tarjota, mutta itse kyllä söisin.

Vierailija
11/11 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lämmittäisi uudelleen, mutta valtaosa palstamammoista lämmittää laatikot vaikka kuusi kertaa. "Kyllä se vielä ihan hyvää on".

Laatikkoruoat

1. Pakastetut laatikkoruoat sulatetaan jääkaapissa.

2. Laatikot kuumennetaan kunnolla +60 asteen lämpötilaan ennen tarjoilua.

3. Laatikoita ei tulisi kuumentaa ja jäähdyttää useita kertoja eikä kerran lämmitettyä tuotetta pidä sekoittaa uuteen tuotteeseen.

4. Lämmitä aina kerralla syötävä määrä laatikkoruokaa ja säilytä loput jääkaapissa. Lämpimän ruoan pitäminen huoneenlämmössä ja hidas jäähtyminen mahdollistavat ruokamyrkytysbakteerien lisääntymisen tuotteessa.

5. Muista, että kertaalleen pakastettuja laatikoita tai muitakaan ruokia ei saa pakastaa uudelleen.

Lähde ja lisätietoja: Elintarviketurvallisuusvirasto (Evira)