Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako enää stressata eläkkeen kertymisestä, jos nelikymppisenä sitä ei ole kertynyt juuri lainkaan?

Vierailija
26.12.2016 |

Olen terveys- ja muista syistä ollut suurimman osan aikuisikääni ilman töitä, joten eläkettä ei luultavasti ole pahemmin kertynyt. Jos tähään ikään mennessä ei ole kerryttänyt sitä, voiko asian ns. unohtaa ja tehdä töitä sen verran mihin kykenee ilman paineita? Matalapalkka-alalla tulen luultavasti aina olemaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steven Elop teki täälllä hommia vuoden, upotti vuotavan lautan ja saa siitä 5000€/kk eläkettä. Niin että aikaa on. Todennäköisyys että saavutat tuon eläketason tosin ei ole hääppöinen.

Elopin palkasta maksettiin kuitenkin myös isot eläkemaksut. Elopin pitäisi elää noin 100-vuotiaaksi, jotta hän nykyisillä säännöillä saisi eläkettä yhteensä niin paljon kuin hänen palkastaan maksettiin eläkemaksuja.

Vierailija
22/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen nelikymppinen, jolla aiemmin rikkonainen työhistora. Rikkonainen useiden opiskeluiden, työjaksojen ja työttömyysjaksojen takia. Nyt keskipalkkaisessa työssä, yli 3000 €/kk kuitenkin. Olen käynyt Kevan sivuilla katsomassa mitä on kertynyt ja mitä eläkkeeni voisi olla, jos tuloni pysyvät tai jopa hieman kasvavat eläkeikään mennessä. Työvuosia ei todellakkan ole  onneksi enää 30:tä jäljellä, mutta yli 20 kuitenkin.

Eläkkeiden laskutapaa on muutettu niin, että kertyvät eläkkeet meidän sukupolvelle ovat täyttä kuraa. Tuolla aiemmin laskelman esittänyt on pahasti erehtynt eläkkeen määrästä. Itselleni eläke-ennuste näyttää lohduttomalta, vaikka töissä olisinkin. Käteen jäävä osuus verojen jälkeen (ainoa millä on merkitystä) ei ole juuri bruttotakuueläkettä suurempi. Eli karkeasti noin 900 €/kk netto olisi tulossa, vaikka painaisin yllämainitulla palkalla hieman yli 20 vuotta duunia.

Ainoa keinoni onkin pistää nyt tulevat palkkarahani poikimaan niin paljon kuin mahdollista eläkepäivien varalle. Isoja riskejä ei voi ottaa, joten tuotto jää väkisin vähän vaatimattomammaksi. Pankkien eläkevakuutukset kannattaa kiertää kaukaa, ne eivät hyödytä muita kuin pankkeja. 

Eli ap, jos saat työtä, yritä säästää siitä ja pyri sijoittamaan rahasi viisaasti. Näin voit edes hiukan vaikuttaa vanhuutesi varallisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nauttia elämästä. Ei koskaan tiedä milloin kupsahtaa. MatkustellMatkustella mm.

Vierailija
24/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole liian myöhä etteikö kannattaisi stressata.

Vierailija
25/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen minäkin mietiskellyt. Itselleni ei myöskään ole luvassa kummoistakaan eläkettä, koska ole ollut aina ns. matalapalkka-alojen töissä ja tällä hetkellä vain osa-aikatyössä.

Mutta maailma ja Suomi voi tosiaankin muuttua melko tylyksi tulevaisuuden eläkeläisille jos huonosti käy.

Niin, ja saattaahan käydä niinkin, että tyhjää potkaisee vaikkapas ensimmäisenä eläkepäivänään. Joten turha kai sitä eläkettään on etukäteen syytä murehtia. Ainakaan jos itse ei oikein pysty enää sen määrään paljoakaan vaikuttamaan. Paras varmaan olisi nauttia vain nykyhetkestä.

Vierailija
26/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne pankkien eläkesäästämiset tms. Kannattaako? Miten niille rahoille muuten käy jos kuolee ennenaikaisesti?? Ei ap.

, mutta sama tilanne.

Älä missään nimessä sekaannu pankkien eläkevakuutuksiin, ne ovat vakuutuksia siinä missä kotivakuutuskin eikä todellakaan mikään tae että tulevaisuudessa saat jotain takaisin. Sijoita mieluummin suoraan niin voit itse paremmin vaikuttaa asioihin ja kulut ovat hyvin luultavasti pienemmät + saat osinkojen mukana lisää sijoitettavaa pääomaa.

Vierailija
27/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt säästämistä pahan päivän ja eläkeiän varalle, mutta kannattaisiko se tehdä ns. sukanvarteen, ettei niitä paria tonnia syynättäisi ennenkuin saa muita tukia.

Eivät ne rahat siellä sukanvarressa keskenään lisäänny vaan menettävät vain arvonsa. Sun pitää miettiä miten sä saat ne sun säästöt tuottamaan sulle lisää rahaa sen sijaan että piilotat ne patjan alle. Et sä saa sillä rahalla ensi vuonna tähän aikaan yhtä paljon asioita kuin tänään.

Aina pitää pyrkiä  pois tukien piiristä koska ne ovat tuloriippuvaisia ja sen takia estävät varallisuuden kertymistä koska ovat viimesijaisia tukia. Aina on parempi jos se tilille tuleva raha tulee palkkana tai osinkoina kuin se että maksaja ois Kela tai työttömyyskassa. Palkasta kun voi säästää kaiken mikä  on mahdollista ja laittaa ne säästöt töihin eikä  Kela tai sossu ei syynää paljonko tienaat koska et ole niiden asiakas.

Vierailija
28/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en murehdi, ikää on 45v ja eläkettä on kertynyt alle n. 100e kuukaudessa pitkien kotiäitivuosien takia. Minulla on kyky elää niukasti ja omaisuutta on kertynyt kiinteistöjen muodossa. Ne realisoimalla voi jatkaa pientä eläkettä. Jos nyt mitään eläkettä on olemassa 20 vuoden päästä, voi olla että töitä tehdään hautaan saakka.

Vierailija
29/29 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä jaksa moista murehtia. Meillä kuitenkin maksettu oktalo ja lapin mökki. Vapaaehtoista eläkettä olen maksanut 25 vuotta. Töistä kertyny tosi vähän. Meillä on henkivakuutuset joista saa 100tuhatta euroa jos toinen kuukahtaa.

Ja en voi edes tietää kuolenko huomenna vai vasta 90 vuotiaana. Kuolema nyt kuitenkin on ainut varma asia tässä elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä