Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapset oppivat aakkoset?

Vierailija
05.07.2008 |

Me nimittäin ihmetellään, kun meidän 2,5-vuotias poika, jolla sanavarasto ei ole laaja, tunnistaa aakkoset. Eli näyttää A ja sanoo apu (=apina), näyttää K ja sanoo mau (=kissa), S ja näyttää itseään, kun oma nimi alkaa ässällä ja niin edellen. Kaikki aakkoset käy noin läpi, jos jossain vain kirjaimia näkee. Pojallamme siis hiukan viivästynyt puheenkehitys epilepsian vuoksi.

Esikoinen kun on, niin muista lapsista ei ole kokemusta ja kiinnostaa muitten kokemukset :).

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toki se on kovin yksilöllistä, kuka oppii ja miten vanhana ja riippuu myös siitä, mitä lapselle opetetaan. Eli jos lapsen kanssa leikitään aakkosten kanssa ja hänelle luetaan, riimitellään jne, tokihan lapsi oppii mitä vaan. Ihan sama kuin jos opettelisitte numeroita, lapsi kyllä oppisi nekin.

Vierailija
2/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut oppii aikaisin, jotkut myöhemmin. Mun esikoispoika tunnisti puolitoistavuotiaana kaikki kirjaimet, mutta ei osannut silloin vielä kunnolla puhua. Yksi lapsistamme oppi ne 4-vuotiaana, muut näiden ikien välissä. Ja jotkut oppii vasta eskarissa tai koulussa. Poikamme muuten oppi lukemaankin aikaisin, 3:n vanhana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

70v anoppi luulee, että pojasta kasvaa uusi einstein. Päiväkodissa työskentelevä äitini ei näe asiassa mitään kummallista, niin kuin emme mekään.

Vierailija
4/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjainten kanssa samaan aikaan oppi numerot.

Vierailija
5/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaa on kyllä tuon epilepsian takia testailtu (toimintaterapeutit, neuropsykologit yms.) ja on kyllä aina ollut kaikessa muussa paitsi puheessa selkeästi ikätasoa edellä (tekee mm. kouluikäisten palapelejä). Itse en itse asiassa osaisi olla edes niin huolissani tuosta puheesta vielä, mutta tuon epilepsian takia ovat tuntosarvet koholla. Hyvähän se vaan on, niin puheterapiaa saa ehkä helpommin.

Vierailija
6/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntee kirjaimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä