Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on vehnänorasmylly? Miksei mehulinko käy?

13.03.2006 |

Hei, äitini rupesi puhumaan jostain pitkänmallisesta tuoremehulingosta jossa kampea väännetään........

Googlettamalla tulin siihen tulokseen, että kyseessä olis vissiin vehnänorasmylly, mutta mikä se on ? Ja miksei niitä oraita voisi ihan nykyaikaisella mehulingolla tehdä mehuksi ?

Kuulostaa turhalta vempaimelta jos sillä saa mehua vain vehnänoraista, ja sitten muita mehuja varten pitää ostaa semmoinen sähkökäyttöinen mehulinko....

Valaiskaas nyt aloittelevaa mehuilijaa äitinensä, ettei tule turhaa taas tavaraa ostettua kaupasta =)

Kommentit (7)

Vierailija
2/7 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako noita ostaa jostain muualta kuin tilaamalla? Entä mitä maksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ostin itse idätysastian lähimmästä luontaistuotekaupasta ja maksoi n. 8 euroa.....

Olen tulostanut idätysohjeet täältä: http://www.kolumbus.fi/ery/

ja googlettamalla IDÄTYSTAULUKKO saat muitakin hyviä taulukoita jossa on kerottu kuinka kauan ja miten pitää mitäkin lajia idätellä, mikä on alkuliotusaika ja mitä idut sisältää jne....

Vierailija
4/7 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

......itsekin etsin pitkään sopivaa alustaa millä kasvattaisi vehnänorasta. Löysin sitten Ikeasta (halpoja, kun halusin monta) yrttien viljelyyn tarkoitettuja neliskulmaisia n 25 x 25 cm, metallisia tarjottimia. On kätevää, jos ostaa parillisen määrän; tarjottimia voi käyttää myös kansina. Ensimmäiset pari-kolme vrk kun oraita pidetään pimeässä kannen alla. Lykkään tarjottimet kansineen vaatehuoneeseen, kansi hiukan raollaan että ilma kiertää. Sitten voi nostaa ikkunalaudalle.

Etsin pitkään myös luomumultaa, jota en löytänyt. Olen sitten viljellyt Biolanin Mustaan multaan. Toki luomu olisi parasta.

Minulle tosi kallisarvoinen kirja on ollut Elsa Ervamaa: Elävä ravinto (wsoy). Siellä on tosi hyvin eri siementen idätys- ja kasvatusvinkkejä, ja muutenkin hyvää ravintotietoutta, vaikken mikään (pelkän) elävän ravinnon syöjä olekaan.

Ja orasmyllyistä vielä: valitettavasti orasmehua voi tehdä ainoastaan orasmyllyllä (lihamyllykin voi soveltua). Oras on niin tiukkaa tavaraa, että tavallinen mehulinko ei siitä pysty irrottamaan mehua. Ja tarkoitushan ei ole syödä sitä jäämäosaa, sitä ei ihmisen vatsa pysty sulattamaan kuin aivan pieniä määriä.

Mulla on käsikäyttöinen orasmylly. Aluksi se tuntui hitaalta ja aataminaikaiselta, mutta kyse on näköjään ollut vain tekniikan oppimisesta ja pienestä määrästä kärsivällisyyttä.

Mehunvalmistuksen iloa kaikille kiinnostuneille!

Vierailija
5/7 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä tehosekoitin että mehulinko. Mehulinko on kyllä enimmäkseen kaapissa. Jos linkoan mehua, käytän ylijäämät ruuanlaitossa. Ei tunnu olevan kovin tehokas. Sen sijaan teen blenderillä (ennen yli 20 v vanhalla tehosekoittimella, joka sanoi sopimuksen irti) smootheja. Marjat, vähän mehua ja kone käyntiin. Tehosekoittimella tein myös vehnänoraasta " mehua" . leikkasin veitsellä oraat silpuksi ja laitoin sekoittimeen nestettä ja silpun.

Jos käyttäisin enemmän orasmehua, saattaisin investoidakin, mutta mulle riittää blenderi.

Mehulinkoakaan en itse ostaisi, sain lahjaksi.

Vierailija
6/7 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän arvelinkin, että oraslinko turha.. mehulinkoa täytyy harkita ja teharivinkki oikeen hyvä...

Vierailija
7/7 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi tällainen vähän tyhmänpuoleinen kysymys vehnänoraiden kasvatuksesta.

Haluaisin kasvattaa orasta (siis ihan ruohoa, ei pelkkiä ituja). Jos haluan myös syödä sitä, enkä pitää vaan koristeena, mihin se pitäisi kylvää? Kaupunkilaisena ostan kukkamullat pussissa kaupasta, mutta onkohan ihan tavallinen kukkamulta sopivaa syötäväksi tarkoitetun kasvin kasvattamiseen? Onko muita kasvatustapoja?

Kesällä saan kyllä mökiltä " puhdasta" multaa, mutta nyt pitää tyytyä kaupan valikoimiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi