Kasvissyöjät joulupöydässä on rasittavia
Ja alkuun voin sanoa, kyllä ensi jouluna ollaan vaan omalla porukalla tai ainakin ilman tätä vege-perhettä.
Eli tänä vuonna sisaret ja vanhemmat tuli meille viettämään joulua. Siskoni perheineen on vegejä ja edes kalaa eivät syö. Kuitenkin minulla oli tarjolla useita eri salaatteja ja vaikka mitä muutakin kasvisruokaa. Silti kamala valistus ja purnaaminen ja moralisoiminen muiden kinkun ja muiden lihojen syömisestä.
Ihanasti pilasivat joulutunnelmaa. Myöskään Monopolyä eivät suostuneet pelaamaan, koska se on kapitalistinen peli.
Kommentit (12)
Kasvissyöjät ovat rasittavia ihan missä tahansa pöydässä/huoneessa/tilassa, jossa sattuvat vain olemaan. Joku tulipalovegaani on oikeasti kauheinta kuunneltavaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin rasittavaa kuin joku lihantuputtaja tai kasvissyönnistä valittaja samassa pöydässä. Ja ei, ei tarvitse arvostella savutofukinkkuani. En kaipaa mielipidettäsi. Tunge se sian takalisto vaikka poikittain kurkkuusi niin ei tarvitse muita arvostella.
Totta tämäkin. Valitettavasti se vaan useammin on niin päin, että ainakin tosi monet vegaanit ovat kovia tuomitsemaan niitä, jotka eivät jaa samaa elämänkatsomusta.
Itse olen kasvispainotteinen sekasyöjä ja saan usein vegaaneilta paskaa niskaan mm. mifun syönnistäni. Minun järjen mukaan lihansyönnin vähentäminenkin on parempi vaihto, jos kokonaan ei halua lopettaa, mutta tämä ei vegaaneille riitä.
Yksikään tuntemani kasvissyöjä ei ole ikinä moralisoinut sekasyöjiä. Tai ainakaan minua eikä meillä kyläillessä.
Me kunnioitamme heidän valintaansa olla syömättä lihaa (tai eläinperäisiä tuotteita) emmekä tuputa tai piilosyötä jotain, mikä ei syystä tai toisesta kuulu heidän ruokavalioonsa. Samaan tapaan he eivät tuputa meille arvojaan mutta heillä kyläillessään on turha mitään liha-ateriaa odottaa (omat pihvinsä ja makkaransa saa viedä mennessään). Meillä toki kokataan ruokavieraille sellaista ruokaa, joka heille sopii ilman sen kummempaa draamaa.
Voi vittu taas. Joulu meni jo, voisiko tämän provon jättää muutamaksi kuukaudeksi?
Kyllä mä olen enemmän kuullut näitä "liha on joka aterian kunkku"tai "täällä ei pupun ruokaa tarjota" - saarnaajia, vaikkei paikalla olisikaan yhtään vegeä.
Nää lihapuritanistit jostain syystä pelkää, että ne poksahtaa vegeiksi, jos syövät tomaattia leivän päällä tai porkkanaa lihasopassa.
Kyllä mä kiukkusia saarnaavia vegaanejakin tunnen. Ihan yhtä pimeitä kuin lihahullutkin. Ääripäitä.
Itse olen sekasyöjä, mutta kaksi lapsista on vegejä. Hyvin on ateriat hoitunut, joulunakin.
Mä skippasin joulupöydän, koska en tykkää jouluruuasta (ja olen toki vege), niin johan siitäkin sekasyöjät veti herneen nenään, kun heidän laittama sapuska ei kelvannut. Vaikka sanoin jo aikaisemmin, että mulle asti ei tarvitse laittaa mitään ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Mä skippasin joulupöydän, koska en tykkää jouluruuasta (ja olen toki vege), niin johan siitäkin sekasyöjät veti herneen nenään, kun heidän laittama sapuska ei kelvannut. Vaikka sanoin jo aikaisemmin, että mulle asti ei tarvitse laittaa mitään ja se on ihan ok.
Mä en ota stressiä, jos joku ei mun keitoksia syö. Suurinosa emännistä/isännistä kuitenkin tykkää, että jos vieraita tulee, niin heille tarjotaan heille sopivaa ruokaa ja mielellään maistuvaa ruokaa. Tietenkin he loukkaantuvat, jos mikään ei maistu. Se on jo puhdasta nirsoilua ja epäkohteliasta.
Vieraallakin on tehtävänsä, ei loukata ja syödään napisematta, kun tarjotaan.
Miksi edes kyläillä?
Minä ja teini ollaan vegejä ja kyllä syötävää riitti vaikka olimme lihaanien vieraina. Salaatteja, rosollia, laatikoita, uusia perunoita yms. Nam.
Eipä se ruoka ongelma olekaan vaan ihmisten asenne. Ärsyttää kun omaa vakaumusta tyrkytetään muille ja tuomitaan toisella tavalla tekevät, koska oma tapa on ainoa oikea tapa toimia. Tämä pätee veroihin, lihansyöjiin, uskiksiin jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ota stressiä, jos joku ei mun keitoksia syö. Suurinosa emännistä/isännistä kuitenkin tykkää, että jos vieraita tulee, niin heille tarjotaan heille sopivaa ruokaa ja mielellään maistuvaa ruokaa. Tietenkin he loukkaantuvat, jos mikään ei maistu. Se on jo puhdasta nirsoilua ja epäkohteliasta.
Vieraallakin on tehtävänsä, ei loukata ja syödään napisematta, kun tarjotaan.
Miksi edes kyläillä?
Eli jos ei ole valmis syömään kaikkea mitä eteen rahdataan niin ei ole oikeutta edes kyläillä? Itselleni riittää usein kuppi kuumaa kahvia tai teetä. Ihan ihmisten vuoksi kyläilen, en niiden tarjottavien. Olen ns ruokavammainen joten ei minulle välttämättä löydy juuri mitään tarjottavaa, olen siis mm pähkinäallergikko ja kasvissyöjä. Toki jos menen johonkin häihin missä on odotettavissa että ruoka tarjotaan niin ilmoitan erikoisruokavalioni. Ja monesti vien itsekin mukanani viemisinä jotain sellaista syötävää jota pystyn syömään. Mutta en todellakaan ala mitään karjalanpaistia tai pähkinäpikkuleipiä syömään ettei kenellekään tule paha mieli, jälkimmäisestä saattaisin vieläpä joutua ensiapuun... Ja voisi se lihakin aiheuttaa esimerkiksi suolistotulehduksen, kun en ole syönyt vuosikymmeniin.
Aika jännä, tällä palstalla raivotaan jatkuvalla syötöllä tarjoiluista valittavista vegaaneista.
Rupesin oikein miettimään, olenko koskaan kuullut kenekään vegaanin valittavan, ja en muista kertaakaan elämäni aikana todistaneeni sellaista tapahtumaa. Ja olen jo viiskymppinen.
Päinvastoin, olen enemmänkin itse kokeneeni, että minun ruokavaliotani arvostellaan. Syön kaikkea paitsi lihaa ja kanaa, silti eilenkin eräs sukulainen valitti kuinka "rajoittunut" mun ruokavalio on. Ja tämä itku siis on toistunut usean kerran vuodessa sen jälkeen kun lopetin lihansyönnin 25 vuotta sitten.
Kertokaa nyt ihmeessä, meneekö aivotoiminta jotenkin sekaisin lihansyönnistä vai mistä ihmeestä on kyse?
Mikään ei ole niin rasittavaa kuin joku lihantuputtaja tai kasvissyönnistä valittaja samassa pöydässä. Ja ei, ei tarvitse arvostella savutofukinkkuani. En kaipaa mielipidettäsi. Tunge se sian takalisto vaikka poikittain kurkkuusi niin ei tarvitse muita arvostella.