Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiireelliseen sektioon joutuneet: mietittekö koskaan, että lapsenne olisi tod näk kuollut aiempina aikoina

Vierailija
25.12.2016 |

Siis jos lapsi ei mahdu tai sydänäänet heikkenevät tms, niin lapsi olisi kuollut vaikka 150 vuotta sitten. Ja edelleen tietysti maailman köyhillä ja väkirikkailla alueilla.

Olen itse ja myös (lapseni) syntynyt tuolla tavoin. Nykylääketieteen ansiosta olemme hengissä.

Kamalaa, että jos vastustuskykyiset bakteerit yleistyvät, kaikki leikkaustoiminta tulee huomattavan vaaralliseksi. Osaan leikkauksista ei edes ryhdytä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Näyttää siltä, että moderni lääketiede leikkausten osalta loppuu. Resistentit bakteerit alkavat jyllätä. Syynä ihmisen tyhmyys ja holtittomuus.

Antibiootteja käytetään yleisesti lihakarjan ja kalojen kasvun kiihdyttämiseen. Antibiootteja saa esim Intiassa apteekeista aivan vapaasti. Kaikkein vahvimpiakin. Intiassa on jopa vesijohtovedestä löytynyt resistenttejä bakteereita.

Vierailija
2/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt! Sekä minä että lapsi oltaisiin kuoltu ilman sektiota. Olen todella kiitollinen <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei käytetä lihakarjan tai kalojen kasvatuksessa. 

Olen kyllä tiennyt tämän, että  nuorimmainen olisi todennäköisesti vaikeasti vammautunut tai kuollut ilman hätäsektiota, ja tulehdusta hoidettiin sen jälkeen antibiooteilla ilman suurempia ongelmia. 

Että kyllähän lääketiede kehittyy ja uusia menetelmiä tulee koko ajan..mutta kyllä sektiokin iso leikkaus on, että ihan perusteetta en siihen lähtisi.

Vierailija
4/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan jos lapsi ei kerrassaan millään mahtunut ulos, niin lopulta hönen päänsä oli pakko survoa rikki, jotta äiti ei kuolisi. Äiti siis pelastettiin tällaisissa tapauksissa silloin, kun ei vielä ollut keisarinleikkauksia.

Vierailija
5/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sata vuotta sitten oltaisi kuoltu molemmat synnytykseen vauvan käännyttyä kyljelleen juuri ennen ponnistusvaihetta.

Tuossa tilanteessa aiemmin isältä kysyttiin, kumpi pelastetaan, äiti vai lapsi. Äidin pelastamiseen riitti se, että lapsen annettiin kuolla ja sitten revittiin alakautta ulos kokonaisena tai paloina, lapsen pelastamiseen vaadittiin äidin leikkaaminen auki johon hyvin todennäköisesti kuoli. 

Vierailija
6/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootit on bisnestä. Pelkkää ahneutta 90% ympäristön ongelmista.

Vierailija
7/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kyllä. Ja mietin että suurella todennäköisyydellä jos vuonna 45 olisi hoito ollut samalla tasolla kuin nyt niin ei olisi ukkini ensimmäinen vaimo kuollut veren hukkaan ja enpä minä olisi sitten saanut mahdollisuutta syntyä. Minun muksut ei olisi mahtuneet lantion luiden välistä tulemaan, joten olisin varmasti kuollut vanhaan aikaan.

Vierailija
8/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä on välillä tullut mietittyä. Meidän kohdalla luulen, että lapsi olisi varmaan säilynyt hengissä ilman leikkausta, mutta olisi saattanut vammautua. Onneksi leikkauspäätös ja itse leikkaus tehtiin ripeästi, niin mitään jälkivaikutuksia ei tullut. Välillähän on juttuja siitä, että synnytystilanteessa leikkauspäätöstä on joko viivytetty tai lääkäri ei ole tehnyt leikkausta lainkaan, vaikka selviä merkkejä olisi ollut siitä että sektio pitäisi tehdä.

Vierailija
9/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tilanne, että synnytys ei käynnistynyt vaikka raskausviikkoja oli 42+. Eli yli kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen ei merkkiäkään synnytyksestä ja istukka alkoi kalkkeutua. Käynnistetty synnytys päättyi hätäsektioon.

Luin myöhemmin, että ennen vanhaa tuollaisissa tapauksissa, joissa synnytys ei käynnisty lainkaan tai keskenmenossa kohtu ei tyhjene (keskeytynyt keskenmeno), äiti kuoli lopulta verenmyrkytykseen. Ja kehitysmaissa niin käy edelleen. 

Toki oma synnytys olisi voinut käynnistyä lopulta itsekseenkin, mutta vauva olisi sitten ollut luultavasti kuollut istukan toiminnan heikennyttyä liikaa. 

Vierailija
10/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo meidän vanha aika on nykypäivän todellisuutta edelleen köyhissä maissa.

Muistan ohjelman, jossa kukaan ei ollut kuollut, mutta synnyttänyt oli menettänyt ulosteenpidätyskykynsä synnytyksessä. Nuori tyttö joutuu asumaan nyt yksin omassa majassaan, kun häntä kartetaan hajun vuoksi. Samanlaista kehittynyttä sosiaali- ja sairaanhoitosysteemiä kuin täällä ei ole kaikkialla.

Vierailija
11/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 no huh. Mulla on ollut 2 keskeytynyttä keskenmenoa ja sitten synnytys yliaikaisena käynnistetty. Lapsi sitten ei kuitenkaan tullut ulos huonon asennon takia, vaan tuli kiireellinen sektio lopulta.

Kiitos viesteistänne. Laittakaa toki lisääkin.

Ap

Vierailija
12/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein köyhimmissä, kurjimmissa ja sotaisimmissa Afrikan maissa, missä monet synnyttäjistä ovat vasta lapsia itsekin, lapsia kuolee tuhatta elävänä syntynyttä kohti 30-40.

Suomessa sektioita tehdään noin 15 prosentissa synnytyksistä, ja olikohan sektioista puolet suunniteltuja. (En nyt jaksa kaivaa tilastoa)

Joten suinkaan kaikki kiireellisellä sektiolla syntyneet lapset eivät olisi kuolleet Afrikankaan oloissa. Onneksi.

Vierailija
13/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin todennäköisesti synnyttänyt ihan ok ilman lääketiedettä. Käyvän hoidon luokitusten, ei lapsen koon takia jouduttiin induktioon, joka epäonnistui. Siksi kiireellinen sektio, johon valtavat komplikaatiot. Aina ei voi voittaa.

Vierailija
14/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama tilanne on nykyään ns.kotisynnytyksissä, joista kehdataan vouhkata säännöllisesti. Jos jotain menee pieleen, ei voida hätäsektiota tehdä. En tosiaankaan tajua kuinka hullu tai rahanahne pitää kätilön olla, että suostuu ottamaan riski että joutuu katselemaan sekä äidin että lapsen kuolemaa vierestä!

Vierailija
15/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi virhetarjonnan ja laskevien sydänäänien vuoksi sektiolla. Tunteja yritettiin alakautta ja vielä leikkaussaliin mennessä huusin vastaan, kun pelotti. Kätilö sitten leikkauksen jälkeen totesi, että sata vuotta sitten olisitte molemmat kuolleet. Leikkauskomplikaatiot veivät mut vielä uudestaan sairaalaan ja oli lähellä, että oltaisiin jouduttu uudelleen avaamaan.

Kyllä, olen kiitollinen, että ollaan tässä. Saatiin vielä kaksi lisää, joista viimeinen synnytys meinasi päätyä samoin kuin ensimmäinen. Onneksi kaikki meni lopulta hyvin.

Vierailija
16/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen ei syntynyt sektiolla, mutta loppuraskaudessa todettiin hepatogestoosi. Oon miettinyt, että ois varmaan kuollut kohtuun ennen vanhaan.

Vierailija
17/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, sata vuotta sitten oltaisi kuoltu molemmat synnytykseen vauvan käännyttyä kyljelleen juuri ennen ponnistusvaihetta.

Tuossa tilanteessa aiemmin isältä kysyttiin, kumpi pelastetaan, äiti vai lapsi. Äidin pelastamiseen riitti se, että lapsen annettiin kuolla ja sitten revittiin alakautta ulos kokonaisena tai paloina, lapsen pelastamiseen vaadittiin äidin leikkaaminen auki johon hyvin todennäköisesti kuoli. 

Sata vuotta sitten Suomessa alkoi olla jo varsin hyvä kätilöverkosto, ja saunahan on ollut entisaikaan paljon puhtaampi synnytyspaikka kuin sairaala. Keisarileikkauksiakin tehtiin ainakin Helsingissä, ja aina niistä joku selvisikin, vaikka toki riskejä oli. Todellakaan ei kysytty sata vuotta sitten isältä, kumpi pelastetaan.

Ihan ohiksena vaan.

Vierailija
18/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa tapahtunutta, mutta ajattelemisen arvoista kuitenkin:

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/newborn-died-fractured-skull-after…

En ole lääkäri joten mitään faktoja mielipiteille ei ole antaa. Omalla kohdallani kuitenkin sanoisin, että jos synnytyskomplikaatioita tulisi, niin mieluummin menisin suoraan sektioon kuin että yritettäisiin pihtisynnytystä. Onko ketään pihtisynnytystä kokenutta linjoilla? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia?

Vierailija
19/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onneksi kokemusta pihtisynnytyksestä, mutta jostain muistelen kuulleeni, ettei sitä taitoa enää osaa Suomessa moni lääkäri. Osaavan tekemänä ilmeisesti parempi kuin imukuppi, osaamattoman.... no, varmaan hirveää kaikille asianosaisille, ja noissa tilanteissa lääkäri on hirveän paineen alla, kun jokainen sekuntikin voi vaikuttaa vauvan koko tulevaisuuteen.

Vierailija
20/28 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus keksittiin noin 150 vuotta sitten.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/William_T._G._Morton

Sitä ennen ei voinut leikata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan