Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihottaako muka jokin lääke OIKEASTI?

Vierailija
25.12.2016 |

Tiedän kyllä, että jotkut lääkkeet voivat lisätä ruokahalua, turvottaa ja kerätä nesteitä.

Mutta luoko muka jokin lääke ihan tyhjästä LÄSKIÄ?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä ne e-pillerit ainakin turvottaa ja lihottaakin. Samoin jotkut mielialalääkkeet, osa mielialalääkkeistä sitten toimii taas päinvastoin.

Miksi alapeukku? Ihan noiden lääkkeiden yleisissä sivuvaikutuksissa lukee painon nousu, ihan vitsilläkö se on sinne kirjoitettu?

Yksilöllistä tämäkin. Vai väitätkö, että kaikki e-pillerin käyttäjät ovat ylipainoisia? Ystävä lihoi 20 kiloa aloitettuaan e-pillerit. Minä söin samaa merkkiä 10 vuotta, mutta paino pysyi ennallaan, eikä edes turvottanut. 

Vierailija
102/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi, kyllä on ihmiset itseriittoisia ja varmoja omista voimistaan. Tekään ette ole niin lujatahtoisia superihmisiä,että pystyisitte itse vain tahdonvoimallanne kontrolloimaan kaikkea. Kuviteltakaa että aloitatte lääkkeen, joka  vie kaikki voimat. Ette jaksa seistä, tehdä mitään, tuntea mitään. Haluaisitte vain maata ja nukkua. Mistään ette saa iloa ettekä nautintoa. Kokoajan huimaa,heikottaa,väsyttää ja nälättää. Nälkä on kokoajan, mikään ruoka ei riitä sitä täyttämään. Lisäksi aineenvaihdunta hidastuu niin, että ihan normaalit ruokamäärät jotka ennen eivät lihottaneet, lihottavat nyt. TOTTAKAI tälläinen vaikuttaa niin,että ihminen syö helposti liikaa ja lihoaa. Niin ihminen toimii. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ihminen itse sen ruuan sisäänsä ahtaa, mutta kyllä lääke voi vaikuttaa aivojen toimintaan niin että ihmisen olisi äärimmäisen vaikea olla lihomatta vaikka ilman lääkettä se ei tuottaisi ongelmia. Aivot on ihmeellinen elin ja jos joku sen toimintaa sekoittaa, kyllä menee helposti ihmisellä monikin asia sekaisin.

Kuulostaa kyllä enemmän masennukselta kuin lääkkeen sivuvaikutukselta. 

Ja ehkä me ollaan sitten todellakin erilaisia, mutta itselläni on kokemusta vakavasta masennuksesta, siis siitä kun oma pää menee (ilman lääkkeitä) niin sekaisin että iloa ja nautintoa ei saa enää mistään, ei odota enää elämältä mitään, haluaa vain kuolla. Ja kaiken tuon seurauksena katoaa kyllä täysin myös ruokahalu! Masennuksen myötä laihduin useita kiloja, ahdistus piti kroppaa ylikierroksilla, maha oli kuralla mikä vain "tehosti" laihtumista. Ruokaa oli väkisin laitettava suusta alas jotta vointi olisi fyysisesti edes vähän parempi. Ja ensimmäinen merkki jonkinlaisesta toipumisesta oli se, että ruokahalu palautui. Ja kyllä, täälläkin on kokeiltu Mirtazapinit, Ketipinorit, Cipralexit eikä mikään niistä sekoittanut päätä, aineenvaihduntaa tai syömistä. 

Minä en pidä omaa kokemustani ainoana totuutena, uskon että joku voi tosissaan lihoa masentuneena jos vain syö ja makaa, mutta uskon että silloin ongelma on omassa päässä ja käyttäytymisessä, ei lääkkeessä. Terapiaa siihen tarvitsee enemmän kuin lääkettä. Ja olen kuitenkin sitä mieltä että jos syömisestä nauttii, on se jollain tapaa hyvä merkki, koska kun on todella, todella masentunut, ei nauti yhtään mistään. 

Kyllä. Ihmiset ovat erilaisia ja reagoivat eri tavoin sairauksiin tai lääkityksiin. Joku tosiaan menettää masentuneena ruokahalunsa kokonaan, joku ei. Joku toinen laihtuu lääkityksellä, toinen lihoo. Ja joillakin paino ei muutu suuntaan tai toiseen. Fiksu ymmärtää, että oma kokemus on vain oma kokemus eikä ehdoton totuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kokeilkaapa ketipinoria ja tulkaa sitten jeesustelemaan 😂.Se on sellainen lääke,että aamulla menet jääkaapille ja ihmettelet minne on kadonnut yöllä juusto ja mitään muistikuvaa ei ole.

Mirtazapinilla myös leuka kokoajan käy

Vierailija
104/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys on samanlaista saivartelua kuin että raskaus ei Ile sairaus vaikka osa jouluu raskauden vuoksi sairaalaan. Silti ei saa sanoa että johtuu raskaudesta. Tai jatkuvasta oksentelusta huolimatta pitää olla toimintakuntoinen koska raskaus ei ole sairaus

Vierailija
105/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika yksinkertainen, ellei ymmärrä aineenvaihdunnan merkitystä. Se kuluttaa joko paljon tai vähän ja vaihtelee huomattavasti ihmisestä toiseen ja lääkkeet vaikuttavat siihen myös.

Vierailija
106/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset söisivät tuohon 'järkyttävän nälkään' jotain salaattia, niin eivät varmasti lihoaisi. 

tai mitä, sanovatko nämä ihmiset, että eivät kykene hillitsemään itseään? toivottavasti teillä ei ole lapsia, koska jos ette pysty hillitsemään itseänne, voitte olla vaaraksi lapsillenne. 

Kun söin kortisonia 60 mg annoksella vuorokaudessa, en todellakaan pystynyt hillitsemään itseäni. Muuhun käyttäytymiseen sillä ei ollut vaikutusta, vaikka jotkut menettävät yöunensa, ovat hypomaniassa ja herkimmät vaipuvat jopa kortisonipsykoosiin. Minulla hillinnän puute koski vain ruokaa ja syömistä. Edelleen, te närkästyjät ja ihmettelijät ette ole koskaan joutuneet esim. pitkäaikaselle kortisonikuurille?

Olen syönyt 6kk kortisonia. Ekat kuukaudet 60 mg ja nykyään vaan 20mg. En ole lihonut, enkä aijokkaan lihoa, koska osaan hallita mitä syön.

Vierailija
107/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hormoniehkäisyn muoto kasvatti ruokahalua niin, että tunsin koko ajan pyörtyväni nälkään. Söin, söin ja silti voin koko ajan heikosti, kuin en olisi syönyt koko päivänä, olo oli kuin keskitysleirivangilla. Lihoin myös 10 kg lyhyessä ajassa. Ruokahalu normalisoitui ja kilot karisivat yhtä pian kuin ilmestyivätkin lopetettuani kyseisen ehkäisytuotteen.

Vierailija
108/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ärsyttävä sanonta, että "se lääke lihotti minua +12 kiloa". Se lääke saattoi lisätä ruokahalua, häiritä kylläisyyden tunnetta niin että tunsi nälkää vaikka kuinka söisi, mutta ei se lääke silti lihottanut. Ihan itse söit.

No kuule, sille ruokahalun muutokselle ja jatkuvalle nälän tunteelle häviää. Sitten kun vielä sairauteen lääkkeitä joutuu syömään, niin ei ole parhaimmillaan pitämään itseään kurissa. Kokeile vaikka jotakin näistä, ruokahalu- ja nälkämuutokset tulevat esiin noin kuukaudessa: Seroquel (mulle tuli 40 kg), Ixel (+20 kg) tai Venlafaxin (+15). Olen aina nälkätuntojen loputtua laihduttanut, mutta noita viimeisiä viittätoista en enää laihduta, ihan sama miltä näytän. Minulle on myös turha tulla väittämään, että lääkkeiden vuoksi ei lihoisi. Ihan paskapuhetta,

Vierailija
109/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvakudosta ei mikään lääke lisää.

Kortisoni laajentaa rasvasoluja ja saa ne keräämään itseensä rasvaa normaalia huomattavasti tehokkaammin. Ihan siitä normaalista ruokavaliosta. Se ei ole "vain turvotusta".

Vierailija
110/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta tietoa; Syöminen ei lihota millään tavalla !

Lihominen tapahtuu vasta sitten kun liikaa ruokaa sulaa.

Pitihän tämä nyt kirjoittaa, kun saivarrellaan ettei pilleri lihota.

Vierailija
111/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUOM. Ap itse syö tuota mukamas niin paljon lihottavaa ketiapinoria, eikä ole lihonut kiloakaan.

Itseasiassa olen laihtunut, sillä ruokahalua minulla ei ole enää ollenkaan.

Ap

Jos ei mene nukkumaan silloin, kun unilääke (Ketipinor) alkaa vaikuttaa, tulee hillitön ruokahalu ja syöminen, jota on ERITTÄIN vaikea vastustaa.

Vierailija
112/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lääkkeet ovat vähän sama asia kuin raskaus tässä suhteessa. Kyllä, monilla ruokahalu lisääntyy ja massaa sekä nestettä kertyy helpommin. Järkevät ihmiset pystyvät sitä kuitenkin vastustamaan, eihän kukaan normaali ihminen liho raskaudessakaan 20 kiloa.

Vierailija
113/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääke Mirtatsapiini lihottaa useita ihmisiä 30 kg lyhyessä ajassa, ilmeisesti suolistotoiminnan laiskistuessa tms.

Vierailija
114/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lääke on vaikuttanut myös sinun keskushermostoosi, mutta päinvastoin kuin useimmalla muulla ihmisellä. Tässä voisi todeta, että olet yhtä "heikko": et ole kyennyt vastustamaan lääkkeen voimaa ja pakkosyönyt ruokahaluttomuudestasi huolimatta.

En itse ole käyttänyt lääkkeitä, jotka vaikuttavat ruokahaluun, mutta tiedän, että lääkkeillä voidaan vaikuttaa ihmisen psyykkeeseen. Odotan innolla, kun keksitään lääke, joka vaikuttaisi myös älyyn. ;)

Vierailija
115/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin lihosin kortisonista 5 kg vaikka VÄHENSIN syömistä. Tiesin vähentää syömistä koska olen tuota kyseistä lääkettä syönyt aiemminkin. Joka kerta sama juttu. Pitäisi varmasti lopettaa syöminen kokonaan jos haluaisi ettei lihoa, mutta kun sairausvaiheessa on entistäkin tärkeämpää että syöty ruoka on laadukasta ja siitä saa varmasti kaikki ravintoaineet. On muuten pirun vaikea päästä eroon kortisoniläskeistä, ihan helvetillistä. Nälkä on koko ajan, mutta silti pitää vähentä syömisiä.

Mutta ole ap onnellinen että olet ilmeisesti aina ollut niin etuoikeutetussa asemassa ettei sinun ole tarvinnut tuollaisia myrkkyjä syödä. Ei kuitenkaan kannattaisi tuomita ja arvostella muita, voi se kura sinunkin niskaasi vielä tulla.

Vierailija
116/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ärsyttävä sanonta, että "se lääke lihotti minua +12 kiloa". Se lääke saattoi lisätä ruokahalua, häiritä kylläisyyden tunnetta niin että tunsi nälkää vaikka kuinka söisi, mutta ei se lääke silti lihottanut. Ihan itse söit.

No kuule, sille ruokahalun muutokselle ja jatkuvalle nälän tunteelle häviää. Sitten kun vielä sairauteen lääkkeitä joutuu syömään, niin ei ole parhaimmillaan pitämään itseään kurissa. Kokeile vaikka jotakin näistä, ruokahalu- ja nälkämuutokset tulevat esiin noin kuukaudessa: Seroquel (mulle tuli 40 kg), Ixel (+20 kg) tai Venlafaxin (+15). Olen aina nälkätuntojen loputtua laihduttanut, mutta noita viimeisiä viittätoista en enää laihduta, ihan sama miltä näytän. Minulle on myös turha tulla väittämään, että lääkkeiden vuoksi ei lihoisi. Ihan paskapuhetta,

Mulla taas seroquel poisti ruokahalun kokonaan ja paino putosi, vaikka en ollut edes lihava, vaan hoikka.

Vierailija
117/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni on lihonnut epilepsialääkkeistä lähes 20 kg, sitten taas toisesta lääkkeestä laihtunut ihan alipainoiseksi. Sama ihminen! Miten ap selität tällaiset muutokset? Ystäväni sanoi ettei hänellä tunnu olevan mitään kontrollia painoonsa, koko aineenvaihdunta menee täysin sekaisin lääkityksistä eikä sille voi yhtään mitään. Kuitenkin epilepsia on sellainen sairaus että pakko sitä on hoitaa, oli sivuoireet mitä hyvänsä.

Vierailija
118/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliinista sanotaan jatkuvasti noin, jopa lääkärit.

Siltikään se ei lihota sinänsä, siinä ei ole energiaa.

Mitä tuon insuliinin lihotusväitteen takana on?!

Insuliini on varastohormoni, joka varastoi tehokkaasti syödyn sokerin rasvana.

En ymmärrä tuota mekanismia... Syökö ihminen siis enemmän insuliininmyötä vai mitä? Jos ei syö enempää ja kulutus pysyy samana, niin miten insuliini lihottaa? Siis vaikka varastoituukin, niin eikö ne varastot oteta käyttöön heti, kun kulutus ei vähenny?

Vierailija
119/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset söisivät tuohon 'järkyttävän nälkään' jotain salaattia, niin eivät varmasti lihoaisi. 

tai mitä, sanovatko nämä ihmiset, että eivät kykene hillitsemään itseään? toivottavasti teillä ei ole lapsia, koska jos ette pysty hillitsemään itseänne, voitte olla vaaraksi lapsillenne. 

Kun söin kortisonia 60 mg annoksella vuorokaudessa, en todellakaan pystynyt hillitsemään itseäni. Muuhun käyttäytymiseen sillä ei ollut vaikutusta, vaikka jotkut menettävät yöunensa, ovat hypomaniassa ja herkimmät vaipuvat jopa kortisonipsykoosiin. Minulla hillinnän puute koski vain ruokaa ja syömistä. Edelleen, te närkästyjät ja ihmettelijät ette ole koskaan joutuneet esim. pitkäaikaselle kortisonikuurille?

Olen syönyt 6kk kortisonia. Ekat kuukaudet 60 mg ja nykyään vaan 20mg. En ole lihonut, enkä aijokkaan lihoa, koska osaan hallita mitä syön.

Lihavat alapeukuttanut :D Ainiin, mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta! ENKÄ SILTI OLE LIHAVA.

Vierailija
120/125 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut käytössä useampikin "lihottava" lääke, mutta ei, painan edelleen 49 kg.

Olet sinä sitten hyvä ihminen ja itseäsi täynnä. Kaikki eivät ole saaneet vilkasta aineenvaihduntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan