mies pilasi joulun vihdoinkin
Olen aina ollut jouluintoilija, olen nauttinut siitä että saan pitkään ennen touhuta joululahjoja ja kortteja, laittaa kodin nätiksi ja tunnelmalliseksi ja tehnyt ruokia ja leiponut. Kun tapasin mieheni silloin kauan sittren, sanoin hänelle heti ensimmäisenä jouluna että haluan touhuta juttuni rauhassa, älä tuhoa joulutunnelmaani. Joka vuosi mies on aiheuttanut jotain draamaa ja joulu on aina ollut haastava. Nyt viime kesänä tapahtui sitten välirikko anopin kanssa (anoppi suuttui minulle kun kehtasin valita lastemme harrastukseen kuljettamisen sen sijaan että olisin mielummin ollut vain kotona kahdestaan mieheni kanssa ja en tiedä mitä hän ajatteli että missä ne lapset sillä aikaa olisivat), mieheni ei tukenut minua äitiään vastaan ja minulla meni luottamus heihin molempiin, en tämän tapahtuman jälkeen enää halua kertoa heille mitään elämästäni enkä uskalla olla enää rento ja iloinen heidän seurassaan. Nyt siinä meni sitten näköjään pilalle joulunikin. Oltiin äsken isolla perheellä anoppilassa syömässä. Olin ihan hiljaa koko ajan, vastailin toki lyhyesti kun jotain kysyttiin, mutta en uskalla enää kertoa mitään oma-aloitteisesti. Söin ruokani ja poistuin paikalta. Mies ja lapset jäivät sinne pitämään hauskaa. Nyt heillä kaikilla muilla on sitten kiva joulu siellä keskenään ja minä istun yksin kotona itkemässä. Että se siitä sitten.
Kommentit (11)
Ymmärrän hyvin miksi olette tuota mieltä, mutta en viitsinyt tehdä liian pitkää aloitusta kirjoittamalla ihan kaikkea mitä tapahtui. Silloin kesällä menin anoppilaan iloisena ja olin aina tykännyt anopistani. Mutta silloin hän katsoi asiakseen (kirjaimellisesti) huutaa minulle niin että sylki vain lensi, asiasta joka ei hänelle kuulu mitenkään saati että hänellä edes tarvitsisi olla mielipidettä moisesta asiasta. Hän huusi minulle puolen tunnin ajan ilmeisesti tyhjentäen kaikki antipatiansa minuun. Kuvittelin että olimme ystäviä ennen tätä ja nyt en voi luottaa häneen enää yhtään, pelkään koko ajan että hän alkaa taas huutamaan ihan mistä vaan. Siksi haluan olla siellä niin vähän kuin mahdollista. Onko sitä vaikea ymmärtää?
Kasva aikuiseksi, selvitä asiasi anopin kanssa ja get over it. Kuulostat todella lapselliselta ja ylidramaattiselta.
Ymmärrän täysin. Sama tilanne täällä. Olen tyttäreni asunnossa paossa raivoavaa miestäni neljän pienen lapsen kanssa. Olipa hauskaa laittaa joulu yksin lapsille. Opiskelen tuloitta ja mies tienaa n. 7000e/kk, mutta raivoaa silti, kun rahaa menee niin paljon lahjoihin.. Osti 15 e maksavan laavalampun muun muassa. Että sellaista. mutta itsehän olen tuon valinnut. eroon pitäisi päästä, mutten haluaisi alkaa riitelemään vuosia oikeudessa, niin kuin teki exänsä kanssa. Sairas ukko. Ja lääkäri ammatiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Joka joulu sama saatanan provo
Sori, en ole lukenut tätä palstaa joka joulu, nyt piti vaan päästä vähän purkamaan. Ihmissuhteet ovat vaikeita ja se korostuu jouluna. Itse olen valtavan pettynyt, no, anoppiini, mutta myös mieheeni, jolla ei selvästi ole yhtään tilannetajua/empatiaa. Kun ei siltä kaikkien läheisimmältäkään ihmiseltä saa mitään tukea vaikeisiin asioihin, alkaa koko luottamus murenemaan. Minun entinen jouluintoilija-minäni on nyt mennyttä, ja tämä on ensimmäinen joulu kun en oikeastaan juhli mitään. Kaikkea rikottua ei saa korjattua. Minä ainakin muistan tämän lopun ikääni. Olen kokenut vaikeita asioita ennenkin, joten tunnen itseni ja tiedän miten tämä menee.
-ap
Tulee mieleen äitini joka koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan vihasi (täysin syyttä ja yksipuolisesti) isäni sukua. Boikotoi kaikkia siellä järjestettyjä juhlia ja koitti saada meidät lapsetkin jäämään kotiin. Kerran erehdyttiin sanomaan että häntä kaivattiin siellä niin sai oikein kunnon sekoboltsikohtauksen. Aivan yhtäkkiä alkoi huutaa, itkeä ja raivota kuinka isä on aivopessyt meidät (oltiin 7 ja 9v) ja ties mitä muuta ihan sekoa. Oli vielä ihan selvin päin.
Sinä mökötit ja poistuit juhlapöydästä heti kun mahdollista, silti "mies pilasi joulun"? Kuulostat todella raskaalta ihmiseltä. Anna jo sen kesäisen riidan olla, selvästi muutkin ovat antaneet.
Eli siis yksi pieni mielipideasia viime kesänä tuhosi välisi anoppiin, mieheen ja kaikki tulevat joulut?
Itse tuhosit joulusi kun jaksat vetää noin pienestä asiasta vieläkin jotain ihme kilareita. Haluatko olla marttyyri? Ihan oma vika tässä vaiheessa.
Mene takaisin sinne anoppilaan vetämään laatikkoa naamaan tai itke marttyyrinä yksinäsi kotona. Oot nyt vaan tosi lapsellinen.