Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua vähätellä rähinäjouluja kokeneiden tuskia mutta...

M23
24.12.2016 |

...tekin voisitte ymmärtää että kaikki eivät muutu alkoholista väkivaltaiseksi. Älkää siis tuomitko vanhempia jotka ottavat lasten läsnäollessa jos siitä ei ole lapsille harmia.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja huomenna palsta täyttyy aloituksista, kuinka mies veti taas kerran örvelökännit ja oksensi matolle ja riideltiin yöllä ja ukko makaa krapulassa koko päivän.

Ja ennen joulua samat ihmiset hurskastelevat, että heillä sitä ei oteta kuin se yksi lasi viiniä

Niin tuttua kamaa jo tällä palstalla....

No jos nekin kirjoittaisi, kenen joulu meni hyvin juomisesta huolimatta, niin palstalla olisi luultavasti aika paljon enempi niitä. Vaan ketäänhän ei ne aloitukset kiinnosta.

Vierailija
22/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastin mun lapsuuden sukujouluja. Varsinkin miehet joivat, naisista aika moni otti vain sen lasillisen (jotkut ei ollenkaan). Aina oli hyvä tunnelma. Selvinpäin vähän kireät miehet (kuten isäni ja isoisäni) olivat lempeitä. Joskus jotain väittelyitä syntyi, ei mitään rähinöitä kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen juonut kaksi lasia glögiä, kyllä vain, holillista, samalla kun katsomme lasten kanssa elokuvaa. kamala miten huono äiti olen...

Vierailija
24/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aina tällä palstalla sanoo juovansa vain yhden lasillisen viiniä. Musta se on tuhlausta, hyvä viini ei avattuna ole säilöttävä tuote.

No mä sanon sen suoraan!

Mulla menee jouluna viinipullollinen valkoviiniä. Ei tarvitse edes jakaa kun mies on enemmän olutmiehiä. Enkä todellakaan ole humalassa vaikka koko pullo menee kevyesti illassa.

Hiprakkaa joulua kaikille

Meillä se pullo jaetaan neljälle aikuiselle, ja loppu juodaan yöpalan kanssa.

Vierailija
25/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M23 kirjoitti:

...tekin voisitte ymmärtää että kaikki eivät muutu alkoholista väkivaltaiseksi. Älkää siis tuomitko vanhempia jotka ottavat lasten läsnäollessa jos siitä ei ole lapsille harmia.

Ajatteletko oikeasti että kyse on ainoastaan rähinästä tai väkivallasta. Kännissä hihittelevät aikuiset eivät ole mukavaa seuraa, eihän niitä kestä edes selvät aikuiset, miksi lasten pitäisi?

Etenkin jos selvinpäin ovat lähes puhumattomia ja ilottomia tyyliin ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

Aikamoinen yleistys tämäkin. Itse tykkäsin lapsena kun vanhemmat ottivat alkoholia esim. jouluna. Heistä tuli hövelimpiä, lempeämpiä, seurallisempia. Nimenomaan olivat puhumattomia selvinpäin. En ymmärrä miten sitten mukavan hiprakkaiset vanhemmat olisi pitänyt olla minulle "etenkin" kärsimys?

Minusta myös tuntuu, että monessa perheessä lapset kärsivät enemmän raittiutta (lasten nimissä) vaalivan vanhemman käytöksestä, joka voi olla nalkutusta, mykkäkoulua, toisten häpeämistä tai häpäisemistä, pettymystä, vihaa, piikittelyä, raivokohtauksia, you name it...

Vierailija
26/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, minkälaiseksi aikuinen itse arvioi kevyen ja sallitun hiprakkansa, on aikuisen oma subjektiivinen kokemus. Lapsen subjektiivinen kokemus asiasta on täysin eri asia ja se selviää keskustelemalla lapsen kanssa tai leikin kautta selvittämällä, miltä aikuisen alkoholinkäyttö hänestä tuntuu. Älkää sortuko ajattelemaan lastenne puolesta.

Vierailija
27/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin läheiset kärsivät usein alkoholistin käytöksestä myös silloin, kun tämä ei ole päihtynyt - "nalkutusta, toisten häpäisemistä" ym.

Vierailija
28/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo punaviiniä ja kaksi irish coffeeta (1dl viskiä). Enkä rähise, en hihittele. Ja aamulla herään pirteänä lapsen kanssa kattoon aamun piirretyt. Mies joi lasin viiniä ja yhden viskikahvin. Eikä rähise vaik jois enemmänkin. Ja olen alkoholistin lapsi. Eli hyvinnon muistis millasta on ku isä ryyppää koko joulun.

Vierailija
29/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M23 kirjoitti:

Miksi perheen joulu pitää pilata?

Vittu että mä vihaan juoppoja.

Mistä sinä tiedät mikä pilaa toisten, tuntemattomien perheiden joulun?

Vierailija
30/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni oli rähinäkännääjä, juoppo joka joi viikonkin putkeen. Ihan rappioalkoholistikin välillä, ja pilasi minun lapsuuteni täysin. Siitä huolimatta meillä juodaan viiniä lasi-kaksi (kyllä, ei koko pulloa paitsi jos juojia on monta). Olen kysynyt lapsiltani, miltä tämä tuntuu ja he eivät ole kuulemma huomanneet mitään. Itse muistan lapsena kuinka mukavia vanhemmat oli pikku hiprakassa, tunnelma oli kepeä, juttelivat kivasti, antoivat rahaa... Minäkin ihmettelen sitä, miksi sen pitäisi olla aina kärsimys lapselle?

Vierailija
31/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni oli rähinäkännääjä, juoppo joka joi viikonkin putkeen. Ihan rappioalkoholistikin välillä, ja pilasi minun lapsuuteni täysin. Siitä huolimatta meillä juodaan viiniä lasi-kaksi (kyllä, ei koko pulloa paitsi jos juojia on monta). Olen kysynyt lapsiltani, miltä tämä tuntuu ja he eivät ole kuulemma huomanneet mitään. Itse muistan lapsena kuinka mukavia vanhemmat oli pikku hiprakassa, tunnelma oli kepeä, juttelivat kivasti, antoivat rahaa... Minäkin ihmettelen sitä, miksi sen pitäisi olla aina kärsimys lapselle?

Kyse ei ole siitä, että aikuisten alkoholinkäytön "pitäisi olla aina kärsimys lapselle". Kyse on siitä, että aikuiset kuvittelevat voivansa ajatella, tuntea, aistia ja kokonaisvaltaisesti kokea lapsen puolesta sen, miltä häbedtä aikuisen alkoholinkäyttö tuntuu. Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Hienoa, että sinä olet lapsen etua ajatellen keskustellut heidän kanssaan alkoholinkäytöstänne - kunnioitettavaa ja modernia.

Vierailija
32/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja huomenna palsta täyttyy aloituksista, kuinka mies veti taas kerran örvelökännit ja oksensi matolle ja riideltiin yöllä ja ukko makaa krapulassa koko päivän.

Ja ennen joulua samat ihmiset hurskastelevat, että heillä sitä ei oteta kuin se yksi lasi viiniä

Niin tuttua kamaa jo tällä palstalla....

Tuskin ovat samoja ihmisiä. Jokaiseen täysi-ikäiseen jouluuni on lasi viiniä kuulunut. Kukaan ei ole örveltänyt. Useimmille 1 lasi on 1 lasi.

12 cl, 24 cl vai 36 cl... 1 - 2 - 3 annosta jne. Lasilinen on venyvä käsite. Pari tuollaista 36 cl ja viinipullo on tyhjä.

On venyvä käsite mutta useammille ei se viinipullokaan vielä örvellystilaa aiheuta. Piste.

Viinipullon vetäissyt aikuinen ei ole mukavaa jouluseuraa, pikkuturrassa turvassa maailman murheilta, ei toki örvellä. 

Vierailija
33/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä juotiin juuri jouluglögit minä, mies ja vanhin tytär (18v), kamalaa. kyllä nuo alaikäiset kärsii nyt.

Haluaisin niin uskoa teidän olevan sellaista ihmiskunnan kermaa, joka todella kykenee käyttämään keskushermostoa lamaavaa ainetta epäitsekkäästi.

Vierailija
34/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää jo, ettei alkoholinkäyttö todellakaan tarkoita kännejä. Jos pullostaa kaataa lasillisen, juo sen lasillisen ja laittaa pullon kiinni, se ihan oikeasti tarkoittaa sitä lasillista. Ei aamulla muutamaa kaljaa, sitten vähän glögiä ja pullollinen viiniä. Meillä käytettiin loppu viinistä ruoanlaittoon, siihen kelpaa hyvin jo avattu viini. Tykkään viinin mausta, eikä alkoholiton viini maistu samalta. Tänään join lasillisen puolen päivän aikoihin, niin isänikin. Huolimatta sukulaisten viinaksuhisteluista, kumpikaan meistä ei ollut lasillisesta humalassa, eikä otettu enempää. Minä ajoin autolla haudoille ja isäni ajoi autolla kotiin.

- Se, jonka sukulaiset kauhistelivat meidän "viinanjuontia"

Vierailija
35/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko perhe on juomut tänään... pommaccia :D

Mulla on tuolla yksi lonkero kylmässä, ehkä juon siitä lasillisen myöhään illalla.

Että eipä meidänkään joulu ilman alkoa mennyt.

Vierailija
36/36 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta yksin asuessani sain itse päättää kuka kotonani räyhää.  Otan yhden tai kaksi glögiä, en kännää.  Semmoiset ihmiset joita on rakastanut ovat tehneet ahdistavia monista jouluista, on vain järjestettävä ainakin jouluaatto hiljaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi