Uusi jännä itsekkyyden tapa -lahjoista ja hyväntekeväisyydestä
Jätän joulukortit lähettämättä, rahat hyöntekeväisyyteen. -> itse en menetä mitään, vastaanottaja ei saa korttia
Työntekijöiden lahjarahat hyväntekeväisyyteen -> työnantaja saa mainetta, työntekijä ei saa lahjaa
Eettinen lahja -> antaja saa hyvän omatunnon, lahjan saaja ei mitään.
Ennen hyväntekeväisyyden ideana oli antaa jotain omastaan, ei toisten puolesta.
Kai tämä on samaa sarjaa kuin se, että omat roskat kipataan hyväntekeväisyyskirppikselle.
Kommentit (42)
Meillä firma antaa lahjaksi joulukinkun. Etukäteen saa kertoa, millaisen haluaa eli pienen/ison/suolatun/valmiiksipaistetun jne. Joka joulu löytyy joku, joka haluaa saada oman kinkkunsa rahana ja joka joulu todetaan, että lahja on tämä, jos ei sitä halua, ei ole pakko ottaa vastaan. Voi myös kiittää kauniista ajatuksesta ja todeta, että meillä ei ole kinkulle tarvetta. Ratkaisuksi on esitetty, että työnantaja antaisi hyväntekeväisyyteen kinkkurahat, mutta silloin työntekijät eivät saisi lahjaa. Työnantaja ei tähän ole suostunut vaan on todennut, että jokainen voi tehdä sille omalle kinkulle mitä haluaa. Myydä, antaa, lahjoittaa, syödä.
En ole oikein ymmärtänyt sitä, miksi joulukortti pitäisi jättää ostamatta ja antaa se raha hyväntekeväisyyteen, kun voi ostaa sen kortin hyväntekeväisyysjärjestöltä ja silloinkin raha menee hyväntekeväisyyteen...? Näin olen itse tehnyt jo jotain 15 vuotta. Kaikki voittavat.
Noin muuten osallistun joulupuukeräykseen ja autan vähävaraisia suoraan erilaisissa ryhmissä ympäri vuoden, mutta enpä näistä kyllä koskaan kenellekään mitään mainitse. (Anonyymiä palstaa kun ei lasketa.)
Kyllä löytyy mielensäpahoittajia. Varmaan hyväntekeväisyyslahjaa ei saisi toivoakaan, vaan sekin on vain hurskastelua... Meitä on paljon, jotka emme tarvitse lahjoja ja joilla lahja on se, että rahat menevät mieluummin hyvään tarkoitukseen.
Samaa mieltä. Mäkin olen "saanut" lahjaksi mm. ruokalahjoituksen kodittomille löytökissoille sellaisen järjestön kautta, jonka toimintaa en tahtoisi tukea millään tavalla. En muutenkaan pidä kissoista, joten lahja ei ilahduttanut tippaakaan. Kiitin toki kauniisti, vaikka hiljaa mielessäni ajattelin mitä kaikkea hyvää silläkin rahalla olisi voinut tehdä, jos olisin itse saanut valita mieleiseni hyväntekeväisyyskohteen.
Kannattaa huomata, että hyvin usein hyväntekeväisyyteen "työntekijöiden joululahjat" antava yritys ei tarkemmin erittele mitä ovat tarkalleen antaneet. En pessimisti haluaisi olla, mutta epäilen kyllä, että melko usein se on paljon pienempi summa kuin mitä lahjat olisivat maksaneet. Alottaja on kyllä täysin oikeassa, jos haluaa hyväntekeväisyyttä harrastaa, niin hyvä niin, mutta ei sitä kannata väkisin toisten nimissä harrastaa.
Minä saan päättää mitä työntekijöille annetaan lahjaksi ja tänä vuonna lähti lahjoitus hyvään kohteeseen. En jaksa sitä joka vuorista valitusta kun Pirkko-Marjatat pahoittavat mielensä pahasta suklaasta ja väärän värisestä kynttilästä. Lahjat menevät sellaiselle jotka niitä arvostavat, eli eläinten suojeluun.
Olet väärä henkilö vastaamaan työntekijöiden lahjoista, jos et jaksa niin siirrä se tehtävä sille pirkkomarjatalle..ettes häpee.
Ahkerat työntekijät saivat joulubonukset, muut saavat hävetä heikkoa tulostaan itse.
Aivan samaa mieltä ap.n kanssa. Omasta pussista ei oltaisi valmiita mitään antamaan. Menis vissiin yöunet jos hyväntekeväisyyden lisäksi lähettää joulukortteja.
Vierailija kirjoitti:
En ole oikein ymmärtänyt sitä, miksi joulukortti pitäisi jättää ostamatta ja antaa se raha hyväntekeväisyyteen, kun voi ostaa sen kortin hyväntekeväisyysjärjestöltä ja silloinkin raha menee hyväntekeväisyyteen...? Näin olen itse tehnyt jo jotain 15 vuotta. Kaikki voittavat.
Yleensä suurin osa hyväntekeväisyyskorttien hinnasta menee johonkin muuhun kuin hyväntekeväisyyteen. Ja kun puhutaan korttien lähettämisestä, postimerkitkin maksaa.
Saimme kirjeen että yrityksellä menee loistavasti ja että joululahjoja ei ole tulossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä suurin osa hyväntekeväisyyskorttien hinnasta menee johonkin muuhun kuin hyväntekeväisyyteen. Ja kun puhutaan korttien lähettämisestä, postimerkitkin maksaa.
Tiedän, että kortissa on muitakin kuluja mukana, olen joskus teininä ollut myymässä erään hyväntekeväisyysjärjestön kortteja (ja minullekin maksettiin siitä palkkaa...). Eihän nyt kukaan luule, että kortit ovat tuottajille ilmaisia.
Järjestö, jonka kautta itse myin kortteja, antoi suurimman osan hinnasta eli noin 60% suoraan hyväntekeväisyyteen, ja loput olivat erilaisia palkka- ja materiaalikuluja. Eikä postimerkkejäkään kannata erikseen ostaa vaan ottaa kortit suoraan postikulut maksettuina, noilla järjestöillähän on tietysti diili postin kanssa eli kulut eivät heille ole samat kuin yksityisasiakkaille olisi muuten. Erotus tulee sitten järjestön hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä löytyy mielensäpahoittajia. Varmaan hyväntekeväisyyslahjaa ei saisi toivoakaan, vaan sekin on vain hurskastelua... Meitä on paljon, jotka emme tarvitse lahjoja ja joilla lahja on se, että rahat menevät mieluummin hyvään tarkoitukseen.
Sehän on ihan eri asia, että sellaista toivoo. Mutta ei pitäisi olettaa jonkun sellaisesta ilahtuvan. Itsekin voin sanoa, etten tarvitse lahjaa. Mutta en halua, että joku lahjoittaa hyväntekeväisyyteen ja sitten esittää, että minä sain lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Jätän joulukortit lähettämättä, rahat hyöntekeväisyyteen. -> itse en menetä mitään, vastaanottaja ei saa korttia
Sain juuri tuollaisen tekstiviestin. "Ostimme joulukorttirahoilla tänä vuonna Joulupuu-keräykseen paketin köyhälle perheelle, mutta hyvää joulua siitä huolimatta, vaikka et korttia meiltä saanutkaan".
Meinasin vastata, että "eipä se haittaa yhtään, vaikken teiltä korttia saanutkaan - minäkin annoin samaan keräykseen pari pakettia, vaikka lähetin sen lisäksi joulukorttejakin". Mutta annoin sitten olla. Minä pidän joulukorttien lähettämisestä eikä minua haittaa, vaikken saa takaisin korttia. Tuollainen itsensä ylentäminen kylläkin on minusta vähän omituista.
Mä taas en ymmärrä tätä suomalaisiin lapsiperheisiin kohdistettua hyväntekeväisyyttä, järjestelmä pitää huolta, ettei tarvetta oikeasti ole, jos alkoholinkäyttö pysyy kohtuudessa.
Olisi ihan jees jos saisi edes itse valita hyväntekeväisyyskohteen. Kuitenkin täysin sopimaton "lahja" yhtään kenellekään tuollainen itsensä ylentämistarkoituksessa annettu lahja. Tekopyhää.
Yrityksissä säästetään aina ns. mitättömien ihmisten lahjoista ja lahjat menevät - tietenkin - johdolle.
Suosikkini oli hyvin epämiellyttävä toimitusjohtaja, joka sai kaksi pakettiautollista lahjoja.
Mä otan ne hyväntekeväisyyslahjat vastaan sillä lailla kirjaimellisesti, että se on vähän kuin saisin rahaa: olen aina antanut hyväntekeväisyyskohteisiin rahaa jouluna, mutta jos saan vuohen tms. hyväntekeväisyyslahjan niin katson hoitaneeni sillä osuuteni sinä vuonna.
Joulukorttirahahyväntekeväisyys ei tosin tähän mun päässäni riitä, sillä se on kuitenkin aika pieni raha mitä minun korttiini olisi mennyt. Mutta en siis ole yhtään pahoillani etten saa sitä korttia, mitä ihmettä tekisin niillä yhteistyökumppanien persoonattomilla joulukorteilla joita ennen vanhaan tuli töihinkin kasakaupalla.
Firmojen joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen ymmärrän, niistä joku summa kertyykin.
Sen sijaan yksityishenkilöiden kohdalla en ymmärrä. Jos ei viitsi/halua jne lähettää kortteja, voi sen sanoa suoraankin.
Nykyään kaikesta antamisesta tehdään hirveä numero. Oikeat hyväntekijät lahjoittavat ilman, että siitä tehdään valtava mediaspektaakkeli.
Hyväntekeväisyys on erittäin hyvä juttu, mutta sitä ei pidä tehdä toisten kustannuksella.