Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi jännä itsekkyyden tapa -lahjoista ja hyväntekeväisyydestä

Vierailija
24.12.2016 |

Jätän joulukortit lähettämättä, rahat hyöntekeväisyyteen. -> itse en menetä mitään, vastaanottaja ei saa korttia
Työntekijöiden lahjarahat hyväntekeväisyyteen -> työnantaja saa mainetta, työntekijä ei saa lahjaa
Eettinen lahja -> antaja saa hyvän omatunnon, lahjan saaja ei mitään.

Ennen hyväntekeväisyyden ideana oli antaa jotain omastaan, ei toisten puolesta.

Kai tämä on samaa sarjaa kuin se, että omat roskat kipataan hyväntekeväisyyskirppikselle.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sai aiheen mielensä pahoittaa. Sitä roskaa ja tavaraa on kaikilla yllin kyllin, joten mieluusti lahjoitan hyvään tarkoitukseen.

Vierailija
2/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten näissä kirppisryhmissä: "Tämä lapseni vanha riepu etsii nyt uutta rakastavaa kotia perheestä jossa ei ole lapselle varaa ostaa riepua. Toivon että tämä käytetty meidän roska menee oikeasti köyhään perheeseen. Ilmoita minulle miksi juuri teidän perhe ansaitsisi saada tämän" "valintani teen jouluaattona" - rivien välistä: kumartakaa köyhät minun puoleeni niin katsotaan armahdanko teitä?

Tai sitten joku artistien jouluapu tempaus jossa hyväntekijät julkaisevat kuitit antamaan avusta fb.ssä. Eli itseään varten tuota tekevät.

Kuvottavaksi menee touhu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjaahan ei ole pakko kenellekään antaa ja jatkuvan turhan krääsän antaminen (esim. työnantajat) joutaakin loppua. Mieluummin huolella valittu hyväntekeväisyyskohde ja lahjoitus sinne. Kuka tekee firmojen mainospipoilla, kynttilöillä ja sinappituubeilla hittoakaan?

Vierailija
4/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä pointti.

Joitakin vuosia sitten ex-työnantaja sijoitti henkilöstön joululahjarahat aatteellisesti/poliittisesti värittyneeseen hyväntekeväisyyskohteeseen, joka ei liittynyt mitenkään firman toimintaan tai taustaan. Lahjasta tuli todella nuiva fiilis.

Vierailija
5/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjaahan ei ole pakko kenellekään antaa ja jatkuvan turhan krääsän antaminen (esim. työnantajat) joutaakin loppua. Mieluummin huolella valittu hyväntekeväisyyskohde ja lahjoitus sinne. Kuka tekee firmojen mainospipoilla, kynttilöillä ja sinappituubeilla hittoakaan?

Pipo lämmittää kun menee kylmällä ilmalla ulos, sinapilla voi maustaa ruokaa ja kynttilää poltetaan koska se luo tunnelmaa.

Vierailija
6/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on antamatta lahjoja, lahjoittaa rahaa jonnekkin kohteeseen, mutta ei nämä asiat liity kyllä mitenkään toisiinsa. "Joo tänä vuonna annan lahjasi jollekkin toiselle, ole hyvä!" ja sitten se kohdekkin on joku "tuetaan työttömiä öljymiljardöörejä" tai vastaavaa.

Vierailija
7/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän hyväntekeväisyyttä tärkeänä ja käytän siihen paljon sekä aikaa että rahaa, mutta minustakin hyväntekeväisyys pitäisi pitää erillään lahjoista. Lähipiirissäni suositaan sellaisia lahjoja, jotka eivät jää nurkkiin pyörimään, eli syötävää, juotavaa, lahjakortteja ravintolaan/teatteriin/hierontaan. Tavaroita ostetaan vain silloin, kun on tiedossa, että sille on oikeasti käyttöä. Minusta on mukava ilahduttaa läheisiä lahjoilla, ja sen voi hyvin tehdä pienelläkin budjetilla ja kasvattamatta tavaravuorta. Tuntuisi ihmeelliseltä jättää läheiset kokonaan huomioimatta ja hankkia "eettinen lahja" (suomeksi: "Hei, et saanutkaan mitään, mutta minä olen hyvä ihminen ja lahjoitin hyväntekeväisyyteen!"). Niille, jotka eivät ole kovin läheisiä, en yksinkertaisesti hanki lahjaa, mutta siihen ei tarvitse sotkea mitään hyväntekeväisyyskuviota.

Vierailija
8/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaisilla ihmisillä on useimmiten jo riittävästi kaikkea.

Vierailija
9/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa, joka ilmoittaa lahjoittaneensa joulukorttirahat / joululahjarahat hyväntekeväisyyteen, valehtelee. Ainakin meidän työnantaja on niin persaukinen, että henkilöstölle ei järjestetä edes pikkujouluja, mutta sitten ilmoitetaan, että pikkijouluihin/joulumuistamisiin varatut rahat on annettu hyväntekeväisyyskohteelle X. Ei taatusti ole, kun kerran on ilmoitettu hyvissä ajoin, ettei ole varaa tarjota henkilöstölle edes joulukahveita.

Vierailija
10/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ennen sai lahjoja työntekijät tyyliin 200 henkilöä * 50 euroa

Nyt lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen 2000 euroa ja avot tuli työnantajalle säästöä

Vierailija
11/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Olen saanut hyväntekeväisyyslahjoja, ja kyllä minä ainakin koen, että ne ovat MINUN antamiani, koska olen luopunut tavaralahjasta niiden sijasta.

Vähän huono juttu, jos jonkun mielestä noin ei ole. Sellaiselle ihmiselle, joka haluaa mieluummin tavaraa, ei sitten kannata varmaan antaa hyväntekeväisyyslahjaa.

Parille hyvon tuntemalleni ihmiselle olen antanutkin hyväntekeväisyyslahjoja, koska tiedän heidän sellaista arvostavan. Heillä on ikää jo 50+, varallisuutta runsaasti ja yhteiskuntatietoinen mielenlaatu.

Tässä pelittää sama kuin muussakin lahjanannossa: kannattaa miettiä lahjan saajaa ja pyrkiä toteuttamaan saajan makua. Minulle mieluummin siis hyväntekeväisyyslahja, ap:lle tavaraa.

Ps. Minusta on itsekkyyttä olettaa oma makunsa ainoaksi mahdolliseksi.

Vierailija
12/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Minä laitoin lahjoituksen Global clinicille, pelastusarmeijalle ja yhdelle lasten urheiluseuralle, tosin en kerro kenellekään että näin tein. Joulukortit nyt ovat turhia muutenkin.

Vierailija
13/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän joulukortit lähettämättä, rahat hyöntekeväisyyteen. -> itse en menetä mitään, vastaanottaja ei saa korttia

Työntekijöiden lahjarahat hyväntekeväisyyteen -> työnantaja saa mainetta, työntekijä ei saa lahjaa

Eettinen lahja -> antaja saa hyvän omatunnon, lahjan saaja ei mitään.

Ennen hyväntekeväisyyden ideana oli antaa jotain omastaan, ei toisten puolesta.

Kai tämä on samaa sarjaa kuin se, että omat roskat kipataan hyväntekeväisyyskirppikselle.

Juuri tänä aamuna FB-seinälläni Timo kertoi tehneensä noin. Joku siitä jo oli ehtinyt onnittelemaan.

Vierailija
14/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähettänyt joulukortteja vuosiin, itse asiassa vuosikymmeniin. En jaksa askarrellapaskarrella enkä näe mitään järkeä lähettää jotain "tiimarikortteja", en itsekään arvosta sentin vertaa valmiita kortteja joihin on kirjoitettu vain jouluntoivotukset ja lähettäjän nimi.

Eettisiä lahjoja en itse anna mutta olen itselleni pyytänyt ja saanut. Niin päin sen minusta kuuluisi mennäkin eli jos olettaa saavansa lahjan niin itse ehdottaa, että lahjan antaja hankkisi eettisen lahjan.

Vierailija
15/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Olen saanut hyväntekeväisyyslahjoja, ja kyllä minä ainakin koen, että ne ovat MINUN antamiani, koska olen luopunut tavaralahjasta niiden sijasta.

Mutta ethän SINÄ itse ole missään tapauksessa vapaaehtoisesti ja tietoisesti luopunut lahjastasi vaan se "lahjan" ANTAJA on tehnyt sinua koskevan päätöksen ihan omine nokkinensa eikä sinun mielipiteelläsi ole ollut siinä palaneen puupennin vertaa arvoa. Ainoa mitä sinä olet tehnyt on sietänyt tilanteen.

Vierailija
16/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos antaa hyväntekeväisyyslahjan jonkun nimissä, niin vähintään pitää tiedustella siltä, kenelle se lahja on, että mihin kohteeseen tämä haluaa lahjoittaa. Koska eihän se ole mikään lahja sille TOISELLE jos itse vain päättää että lahjoittaa jonnekkin ja sille toiselle se kohde ei todellakaan olisi ollut ensisijainen. Sitten pitää myös kestää se, että lahjan antajalle se lahjan saajan kohde ei välttämättä ole mieluinen.

Tekopyhää tällainen yritysten toiminta, itse en saanut työnantajalta mitään lahjaa, eikä sitä myöskään ole annettu kenellekkään toisellekkaan. Suoraselkäistä toimintaa.

Jokainen saa lahjoittaa niin paljon kuin haluaa haluamaansa kohteeseen, mutta toisen nimissä ei mielestäni voi noinvain lahjoitella ja kuvitella että on antanut sille toiselle samalla jonkun lahjan. Aika jännästi ihmiset kiertää vastavuoroisuusperiaatetta ja huijaavat itseään "olen minä nyt antanut sille eettisen lahjan".

Vierailija
17/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ethän SINÄ itse ole missään tapauksessa vapaaehtoisesti ja tietoisesti luopunut lahjastasi vaan se "lahjan" ANTAJA on tehnyt sinua koskevan päätöksen ihan omine nokkinensa eikä sinun mielipiteelläsi ole ollut siinä palaneen puupennin vertaa arvoa. Ainoa mitä sinä olet tehnyt on sietänyt tilanteen.

Miten niin? Ilman minua kyseistä summaa EI OLISI LAHJOITETTU. Eli minun lahjaani aiottu raha on annettu hyvään tarkoitukseen.

Lisäksi kyse siis on tosiaan hyvin tuntemistani ihmisistä, jotka tietävät minun arvostavan tuollaisia lahjoja.

Joten kyllä todellakin katson, että lahjoitus on minun.

Vierailija
18/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pipo lämmittää kun menee kylmällä ilmalla ulos, sinapilla voi maustaa ruokaa ja kynttilää poltetaan koska se luo tunnelmaa.

Juuri näin. Ehkä lahjan antaja voi käyttää tilannetajuaan, että antaa sille, joka tarvitsee, köyhä opiskelija, työtön, yh, sen lahjan konkreettisesti, siis jos haluaa antaa. Hyväntekeväisyys menee aina tarpeeseen, tai järjestön kuluihin, ei siinä mitään, mutta sinne voi laittaa omastaankin.

Vierailija
19/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on saanut kolme lahjapipoa työnantajalta ja on niistä hyvillään. Ne ovat laadukkaita ja lämpimiä, eikä miestä haittaa yhtään, että niissä on firman logo. Samoin mies saa smartum-seteleitä parinsadan euron edestä vuosittain, ja nekin kulutetaan kaikki festareilla, teatterissa ja uimahallissa.

Minä olen kaupungilla töissä enkä ole koskaan saanut mitään. Joinakin vuosina on jouluruokailu työnantajan piikkiin mutta tänä vuonna ei ollut sitäkään. Uimahallista saan 50 sentin alennuksen kerran viikossa. Tosin uimahalli on suljettu joulukuun ja kesä-heinä-elokuun.

Mutta enhän minä töissä käy lahjojen takia vaan ihan sen palkan takia.

Vierailija
20/42 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sietänyt tilanteen?! Köyhien ahneudella ei ole kyllä mitään rajaa.