Miten paistatte kinkkunne?
Meillä tykätään ylikypsäksi paistetusta ja ehdottomasti harmaasuolattu kokonainen kinkku, ei mitään verkkopaitaversiota. Jos kinkku jäinen, niin annetaan sulaa jääkaapissa muutama vuorokausi. Kinkku huoneenlämpöön noin puolivuorokautta ennen paistamista. Uuni noin 100 astetta ja kinkku rasva/nahka ylöspäin, uunipellille pari lasillista vettä. Paistetaan kunnes sisälämpö 80 astetta. Kinkku ulos ja poistetaan nahka ja rasva pinnasta. Kinkku takaisin uuniin jonka lämpö on vähän yli 200 astetta, kinkku saa kauniin värin ja pasitetaan kunnes sisälämpö 85 astetta. Mitään kuorrutuksia tms, ei meidän kinkkuun tehdä.
Kommentit (14)
Uunissa. 100 astetta. Konjakkisinappikuorrutus tietysti, eihän se muuten ole joulukinkku.
Mulla just uunissa 125 asteessa. Tykkään myös ylikypsästä, annan lämmön nousta 80 asteeseen. Sitten jäähdytys ja kuorrutus sinapilla ja hapankorppumurulla.
Änä vuonna ei ole kinkkua. Joskus kun on ollut, tein näin: harmaasuolattu kinkku tasaantuu muutaman tunnin huonenlämmössä, paistetaan sitten 125asteisessa uunissa ja paistopussissa reippaasti ylikypsäksi (85 asteen tuntumaan). Annetaan jäähtyä sen verran, että kasassa pitävät verkot (en oo vuosiin nähnyt kokonaistakaan kinkkua ilman verkkoa) saa pois, poistetan rasvat, kuorrutetaan sinapilla, koorppukauholla ja neilikalla ja gratinoidaan kuorrute 300 asteessa noin 10 minuuttia.
Liemi kerätään talteen ja käytetään seuraavan parin kuukauden aikana kastikkeisiin tms.
Leivinuunissa. Se Aito Ja Oikea tapa. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Liemi kerätään talteen ja käytetään seuraavan parin kuukauden aikana kastikkeisiin tms.
🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤢
Hyi vittu oikeesti. Jotain rajaa tuohon "mitään ei pidä heittää hukkaan!" -mentaliteettiin vai mikä lie ajakaan ihmisen tekemään tuollaista.
Jääkaapista pöydälle ajoissa.
Huoneenlämpöinen kinkku ritilälle ja uuninpelti, jossa vähän vettä sen alle.
200 asteessa tunti ja sen jälkeen 120 asteessa reilu tunti/kinkun kilo.
Jäähtymisen jälkeen nahka pois, paksusti sinappia ja korppujauhoja, uuniin kunnes kauniin värinen.
Ja kinkun on oltava KOTIMAINEN.
Itse en tykkää sian lihasta, mieluiten en sitä edes ostaisi, mutta muut syö ja tällä ohjeella tullut jo pitkään hyvä.
Ihan raakana olen pannut kun vaimo ei ole juutalainen.
Paistan kinkun astianpesukoneessa. Laitan päälle avaamatta vesihanaa. Vastukset punottaa kuivina ja paistaa rapsakan kinkun.
M
Vierailija kirjoitti:
Änä vuonna ei ole kinkkua. Joskus kun on ollut, tein näin: harmaasuolattu kinkku tasaantuu muutaman tunnin huonenlämmössä, paistetaan sitten 125asteisessa uunissa ja paistopussissa reippaasti ylikypsäksi (85 asteen tuntumaan). Annetaan jäähtyä sen verran, että kasassa pitävät verkot (en oo vuosiin nähnyt kokonaistakaan kinkkua ilman verkkoa) saa pois, poistetan rasvat, kuorrutetaan sinapilla, koorppukauholla ja neilikalla ja gratinoidaan kuorrute 300 asteessa noin 10 minuuttia.
Eikö kannattaisi nyt jouluna tehdä se kastike kun kinkkuakin on?
Sähköuunissa miedolla lämmöllä kunnes mittari näyttää 80 astetta. Tykkään aavistuksen verran ylikypsästä. Kuorrutukseen turun sinappia, korppujauhoa ja hienoa sokeria. Olen tehnyt myös leivin uunissa kinkun ja siitä tuli oikein hyvä.
Tekisi kyllä mieli kyllä testata eri kinkkujen teko tapoja. Esim savustettu kinkku olisi oikein houkutteleva ajatus.
Olen syönyt sellaista ja aivan sairaan hyvää. Kerrostalossa ei vain ole mahdollista tehdä sellaista. Joku kinkku laitettiin johonkin taikinakuoreen ennen paistamista. Se kuori menee aika mustaksi mutta sisus näytti olevan aika hyvää. Sekin sellainen joka haluttaisi tehdä.
Meillä muuten sama muttei koskaan pakastettua kinkkua. Paistetaan aattoyönä. Ja kuorrutus on sinapilla ja korppujsuhoilla