Jouluruoat ja koristelut valmiina jo nyt, miksi?
Monilla näyttää olleen joulukuusi koristeltuna jo viime viikonloppuna. Eilen ja tänään olen ällistyneenä seurannut, kuinka monet ovat jo tehneet rosollit, sienisalaatit ja täytekakut valmiiksi. Miksi haluatte syödä vanhaa ruokaa jouluna?
Kommentit (8)
Meillä on kuusi koristeltu, kaupassa käyty ja kaikki on valmiina. Ai miksi? Sen takia, koska olen huomenna töissä ja en tosiaan jaksa jouluaattona alkaa kaikkea vääntämään. Joukuna kuuluu rentoutua, ei kokata aamusta asti, hakea kuusta ja juosta siellä täällä.
Olen monta kymmentä vuotta hiljaa miettinyt, miksi Suomessa halutaan vuoden isoimpana ruokajuhlana syödä aina vanhaa ruokaa. Joko kuukausia aiemmin tehtyä, pakastettua, sulatettua ja lämmitettyä, tai lähes viikko aiemmin valmiina kaupasta ostettua. Kiva, kun joku muukin tätä miettii. Uskallan itsekin nostaa kurtistuvan käteni pystyyn ja tunnustaa, että en tee ruokiin liittyviä "jouluvalmisteluja".
Vasta valmistetun, maukkaan ruoan puolesta, jopa juhlapyhinä!
Meillä vietetään joulua jo huomenna, ei jakseta odottaa aattoon asti :D
Meillä myös on kuusi ja koristeet laitettu hyvissä ajoin. Luovat ihanaa joulun tunnelmaa kotiin. Ruoat esivalmistelen huomenna, kun sattuu olemaan vapaa päivä. Muuten olisin luultavasti nekin jo tehnyt. Aattona haluan rentoutua ja viettää aikaa rakkaitteni kanssa enkä raataa keittiössä. Valmiit/lähes valmiit ruoat saa nopeasti pöytään varsinkin kun on useampi käsipari laittamassa.
Minä teen tänään lanttu- ja porkkanalaatikot, huomenna maksalaatikon, ja sitten uuniin menee kinkku, sen kun saa aamulla pois laitan perunalaatikon, sitten iltapäivällä on tuoretta ruokaa.
Lapset koristeli tänään kuusen ja teki pipareita ja torttuja koska meillä on ulkomaalainen vieras joka halusi kokea suomalaista joulua. Kuusi karistaa neulasia jo nyt, kuulemma kaadettu jo itsenäisyyspäivänä, ulkona ollut myyjän pihassa välillä suoja ja välillä pakkanen, kuivanuthan se jo on vaikka eilen tuotiin sisään.
Joulukoristeita ollut jo kuukauden, kuusi koristeltuna pari päivää. Siksi, että tämä aika vuodesta on muuten niin pimeää ja ankeaa, että kiva kun on jotain piristystä. Ja kiva odottaa Joulua :)
Ruuat säilyy kyllä muutaman päivän. Jouluna vaan syödään ja chillataan!
Jos esimerkiksi sienisalaatti on tehty keskiviikkona itse ja sitä syödään joulunpyhät, niin ei se kyllä kovin tuoretta ole.
Samoin olen nähnyt jo monta postausta sokerimassalla koristelluista täytekakuista ja hyytelökakuista, jotka on tehty joulupöytään.
Miksi torttuja pitää leipoa pakastimeen? Nehän tekee ja paistaa vartissa kahvipöytään.
Hirveää, ihmiset siis viettävät joulua eri tavalla kuin ap!