Miksi minun pitää järjestää joka joulun alla jokin suuremman luokan draama?!
Lapsuudenkodissa oli aina siivottu kunnolla jouluksi, tuuhea kuusi hankittu ajoissa, hyvää ruokaa, pianonsoittoa, naurua, lahjoja, joulupukki, perinteitä. Meillä on joka vuosi joko joulun alla tai jouluna draamaa, kaaosta, kriisi. Viime vuonna se aiheutui siitä, että hukkasin sähköpostista sekä junaliput että majoitusvarauksen. Huutoa, syyttelyä, paniikkia ja sata puhelinsoittoa, niistä oli aatonaatto tehty. Joulupäivänä raivostuin miehelleni, joka jankutti edelleen sitä samaa asiaa, että kuinka minä voin kadottaa sähköpostista kaikki tärkeät jutut, ja riitelyä jatkui siis tapaninpäivään. Tänä vuonna tein joulusiivouksen kerrankin ajoissa, pesin koko kämpän puhtaaksi jo sunnuntaista tiistaihin kestäneellä ajanjaksolla. Tänään olin töissä ja perheen kahden koululaisen piti tulla koulusta aikaisin kotiin. Olivat tuoneet ilman lupaa 6 kaveria ja kävelleet kengillä sisällä. Laitoin jouluksi vaalean karvalankamaton olohuoneeseen ja nyt se on ihan kurainen. Pojat ilmeisesti etsineet jotain ps-pelejä tv-tason kaapeista joko kengät jalassa tai kurahousuilla. Joku oli leikannut ison palan naapurille lahjaksi tehdystä hedelmäkakusta. Vessaan oli ollut jollain myös kiire, vessan matossa on nimittäin kuraiset kengänjäljet ja lavuaarikin kurassa. Laskin kymmeneen, ei auttanut, ja sitten aloin huutaa. Omille lapsille tietenkin, kun vieraille ei uskalla. Täällä sikaillaan heti kun saa kaiken kuntoon. Olen edelleen raivoissani ja kukaan ei myönnä mitään. Samaan aikaan ärsyttää hukkaan heitetty työmäärä ja suututtaa se, etten osaa vain ottaa rennosti. Miksei niitä siivouksiakin olisi voinut ostaa? Ja laittaa halpaa IKEAn mattoa lattialle. Joka vuosi tavoittelen hyvää joulua ja aina asiat menee pieleen! Onko muilla tällaista vai osaatteko järjestää joulunne "oikein"?
Kommentit (27)
Minä olen oppinut sen, että ei kannata suunnitella tai odottaa yhtään mitään, ei toteudu lapsiperheessä kuitenkaan. Tällä tavoin jokainen onnistuminen ja yhteinen mukava hetki on jo voitto. Lapset kuitenkin kasvaa ja joskus voi olla edessä sellainenkin joulu, että saan fiilistellä siivotussa ja koristellussa kodissa ihan kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa.
Koululaisten kaverit kurahousuissa?
Oikeasti koululaiset kurahousuissa vai olivatko kuraisissa housuissa?
Siis miehesihän sen draaman järjesti viime vuonna, kun jäi hoidettua asiaa jankkaamaan ja riitelemään.
Mutta niinhän se perinteisesti on, että mitä enemmän jotain tilannetta kohtaan ladataan odotuksia, sitä enemmän voi mennä ja meneekin pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti koululaiset kurahousuissa vai olivatko kuraisissa housuissa?
Kuraisissa housuissa. Automaattisesti puhelin korjaa sanoja, ei aina ehdi huomatakaan.
-ap
Oikea joulu tai pitäisi olla joulu menee äärimmäisen helposti suorittamiseksi.
Ja sitten menee hermot, kun joku on niin kuin sen ei pitäisi olla.
Lapset eivät muista oliko kuraa matossa jouluna, mutta toistuvat joulukilahdukset muistetaan... ainakin minä muistan ja ikää on jo 50 v. Äitini suoritti nuorempana joulua hikipäässä.
Anoppi laittaa (laittoi ennen) jouluiksi pöydän niin koreaksi, että en minä osaa enkä ehdi. Eihän se minun väkertämiseni ole mitään siihen verrattuna, eli peruspettynys on taattu. Kun ei ole naudanpaistia bearnaisekastikkeella eikä lohiviettelystä sitruunavaahtokakuista puhumattakaan. Karjalanpiirakoistakin tulee liian paksukuorisia, vaikka miten yritän.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät muista oliko kuraa matossa jouluna, mutta toistuvat joulukilahdukset muistetaan... ainakin minä muistan ja ikää on jo 50 v. Äitini suoritti nuorempana joulua hikipäässä.
Missä niitä lehmänhermoisia äitejä sitten luuraa? Jos on siivonnut ja laittanut parhaan, valkoisen juhlamaton lattialle, harva mamma varmaan kilahtamatta kestää, jos penskat kuraa maton kengillään jo ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä niitä lehmänhermoisia äitejä sitten luuraa? Jos on siivonnut ja laittanut parhaan, valkoisen juhlamaton lattialle, harva mamma varmaan kilahtamatta kestää, jos penskat kuraa maton kengillään jo ennen joulua.
Lasten kanssa pitää mennä lasten ehdoilla. Jos on lahjakakkua vähän syöty, ostaa kaupasta uuden. Tai tekee kuten meillä: ostan joka vuosi ylimääräisiä konvehtirasioita kaappiin. Ei haittaa jos jonkun tädin lahja unohtuu ostaa tai joku syö kakun tai nakertaa palan piparista, aina on varalahja. Meillä harvoin on vietetty aattoa tai joulupäivää kotona, niin ei suursiivouksiakaan tai valkoisia juhlamattoja tarvita.
Ei siitä joulusta mielestäni tarvitse ressiä ottaa. Ymmärrän että sotkeminen v"tutti, mutta kaikki ylimääräinen stressi sekä touhotus on syytä unohtaa.
Kannattaisi istahtaa sohvalle, juoda lasi viiniä ja lukea vauva.fi:stä kaikkien ihmisten erinäisiä ongelmia.
Taikka rehdisti laittaa leffa pyörimään.
Minä yritän tehdä molempia yhtäaikaa x)
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä joulusta mielestäni tarvitse ressiä ottaa. Ymmärrän että sotkeminen v"tutti, mutta kaikki ylimääräinen stressi sekä touhotus on syytä unohtaa.
Kannattaisi istahtaa sohvalle, juoda lasi viiniä ja lukea vauva.fi:stä kaikkien ihmisten erinäisiä ongelmia.
Minä yritän tehdä molempia yhtäaikaa x)
Just joo. Joulu on lapsille varmasti vuoden tärkein juhla. Ärsyttää nuo kirjan lukijat, leffan katsojat ja viininlipittäjät. Aina vain minä, minä, minä, minun oma aikani ja rentoutumiseni. Olkaa niiden lastenne kanssa, tehkää vaikka piparkakkutalo yhdessä tai viekää kynttilät haudalle tai menkää mummoa tervehtimään! Jos on aikaa viettää yhteistä perhejoulua, antakaa edes se lahja lapsille jonkin typerän viininlipittelyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa pitää mennä lasten ehdoilla. Jos on lahjakakkua vähän syöty, ostaa kaupasta uuden. Tai tekee kuten meillä: ostan joka vuosi ylimääräisiä konvehtirasioita kaappiin. Ei haittaa jos jonkun tädin lahja unohtuu ostaa tai joku syö kakun tai nakertaa palan piparista, aina on varalahja. Meillä harvoin on vietetty aattoa tai joulupäivää kotona, niin ei suursiivouksiakaan tai valkoisia juhlamattoja tarvita.
Jokuhan ne siivoukset ja koristelut tekee kuitenkin. Onko mummiloissa hoidettu asia valmiiksi, kun menette sinne täysihoitoon? Ei millään pahalla, mutta mummia voi yhtä lailla ottaa päähän, jos siivoaa, tekee ruokaa ja herkkuja 4 päivää ja joku tulee välittömästi sotkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän tehdä molempia yhtäaikaa x)Just joo. Joulu on lapsille varmasti vuoden tärkein juhla. Ärsyttää nuo kirjan lukijat, leffan katsojat ja viininlipittäjät. Aina vain minä, minä, minä, minun oma aikani ja rentoutumiseni. Olkaa niiden lastenne kanssa, tehkää vaikka piparkakkutalo yhdessä tai viekää kynttilät haudalle tai menkää mummoa tervehtimään! Jos on aikaa viettää yhteistä perhejoulua, antakaa edes se lahja lapsille jonkin typerän viininlipittelyn sijaan.
Meillä ei suoriteta joulua.
Vaikka vanhemmat jossain välissä lipittäisivät viiniä ja lukisivat kirjaa, ollaan lapsille läsnä.
Lapset vaan yleensä haluavat leikkiä uusilla leluillaan(tai lukevat omia kirjojaan).
Mitään "pitäisi tehdä sitä pitäisi tehdä tätä"-juttuja meillä ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan ne siivoukset ja koristelut tekee kuitenkin. Onko mummiloissa hoidettu asia valmiiksi, kun menette sinne täysihoitoon? Ei millään pahalla, mutta mummia voi yhtä lailla ottaa päähän, jos siivoaa, tekee ruokaa ja herkkuja 4 päivää ja joku tulee välittömästi sotkemaan.
No tämähän ei varsinaisesti meidän perheen ongelma ole.
Meidät on kutsuttu syömään mummolaan ja sinne menemme.
Mummo on siivonnut,koristellut ja tehnyt herkut koska haluaa.
Mitään emme vaadi,mutta emme myöskään mene oman kotimme lisäksi puunaamaan mummolaa tai omien jouluruokien lisäksi tekemään mummolle omia ruokia.
Luulen,että mummoa harmittaisi enemmän jos sanoisimme että emme tule ollenkaan.
Ap,ota rennosti.
Itse muistan joulusta ja kaikista juhlapyhistä vain sen älyttömän riitelyn ja huutamisen joka jatkui päiväkausia.
Äiti itki ja huusi koko jouluaaton iltaan asti ja sitten illalla olisi pitänyt olla hymyssä suin juhlimassa.
Meillä on ihan rento joulu. En ole joulusiivonnut ja ostin ruuat valmisruokina kaikki! Mies haki kuusen ja koristeli sen lasten kanssa. Ostin parilla eurolla valmiin piparkakkutalon ja lapset koristelivat sen.
Ap asettaa ihan tirhaan tavoitteet noin korkealle, ei joulua tarvitse suorittaa! Jos miehesi haluaa jonkin extraruuan pöytään tietyllä tavalla tehtynä, niin sanot ilahtuneesti, että kuulostaa hyvältä ja kiitos, että hän ilmeisesti siis tarjoutui huolehtimaan siitä ja sen toteutuksesta...
Mä en ymmärrä tätä joulusekoilua. Meillä Ei oo kuusta, ei lapsia, ei jaksa siivota liikaa ja kohta lähden salille. Sen jälkeen isälle syömään ja miehen kanssa kotiin, saunaan ja leffoja. Täydellistä! Idiootit ihmiset sekoaa joulusta. Urpot :D
Tajuatko edes nämä ihmiset kuten esim tuo mummolle menijä että ovat jäävejä vastaamaan näihin että älä stressaa kun menevät valmiiseen pöytään. Me jotka vietämme joulua kotona ja halutaan siitä ihana, puhdas, juhlava ja rauhaisa nähdään iso vaiva ja totta kai se vituttaa jos sitten muut sabotoi urakalla.
Ja ai että Suomessa mua ällöttää tuo "mennään lasten ehdoilla!" Mantra. Ei ihme että Suomessa lapset on omahyväisiä kasvattamattomia räkänokkia kun aina pitäisi kaikki heidän mukaan mennä. Muualla maailmassa lapset tulevat aikuisten maailmaan ja opetetaan käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko edes nämä ihmiset kuten esim tuo mummolle menijä että ovat jäävejä vastaamaan näihin että älä stressaa kun menevät valmiiseen pöytään. Me jotka vietämme joulua kotona ja halutaan siitä ihana, puhdas, juhlava ja rauhaisa nähdään iso vaiva ja totta kai se vituttaa jos sitten muut sabotoi urakalla.
Ja ai että Suomessa mua ällöttää tuo "mennään lasten ehdoilla!" Mantra. Ei ihme että Suomessa lapset on omahyväisiä kasvattamattomia räkänokkia kun aina pitäisi kaikki heidän mukaan mennä. Muualla maailmassa lapset tulevat aikuisten maailmaan ja opetetaan käyttäytymään.
Suomalaisista lapsista kasvaa aikuisia, jotka ottaa rennosti katsoen leffaa ja lipittäen viiniä, ettei vaan tule vahingossakaan liikaa stressiä mistään. Meillä on töissä yksi prinsessa, joka ei äidiksi tultuaankaan ymmärrä, että jokainen siivoaa itse oman kotinsa. Kotia siivoamaan ei kutsuta siskoa tai äitiä vain siksi että on kuuden päivän työputki menossa tai flunssa tulossa. Kun ei kotoa ole kasvatettu velvollisuuksiin, sama meno jatkuu aikuisena. Jouluksi pitää tietysti päästä valmiiksi siivottiin ja koristeltuun kotiin ja valmiiseen ruokapöytään.
Joo. Olen koko joulunajan armeliaassa pikku hiprakassa.