Yhdeksäsluokkalaisen poikani keskiarvo 7.4
En ymmärrä mihin hän tuolla todistuksella pääsee? Murrosikä on hulluimmillaan eikä poika tekisi muuta kuin söisi roskaruokaa ja pelaisi. Kovin huonoilta vaikuttavat hänen tulevaisuudennäkymät.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaatia erityistukea"?? Mitäpä jos vaatisit sitä poikaasi opiskelemaan ja olemaan kunnolla? Mitäpä jos vaatisit itseltäsi osallistumista läksyjen tekoon ja kokeisiin opiskeluun? Luuletko, että koulu on joku taikaseinä, josta saa vaatia kaikkea? Ja jos poika on haaveilee lukiosta, niin ei todellakaan ole muun erityistuen tarpeessa kuin itsekurin tai vanhempien asettaman ulkopuolisen kurin tarpeessa.
Ei todellakaan haaveile lukiosta. Haaveilee vaan siitä, että saisi viettää kaiken aikansa tietoneiden parissa.
Datanomi
Datanomien työtilanne on huono. Ehdottomasti enemmin lukio ja sen jälkeen tietotekniikan DI-opinnot, kun kerran pojalla ei ole mitään oppimisvaikeuksia, vaan vaivana on vain huono motivaatio ja laiskuus.
Joo, tiedän kyllä että myös datanomin papereilla voi pyrkiä teknilliseen yliopistoon. Pääsykoe on kuitenkin aika vaikea ilman lukion pitkän matematiikan ja fysiikan opintoja.
Höpöhöpö. Asiat voi opiskella myös itsekseen. Ei siinä opettajia tarvita. Itse väsäsin yo-paperit nettilukiossa, kirjoitin pitkän matikasta L:n ja fysiikasta E:n. Nyt on 8 vuotta myöhemmin insinöörin ja diplomi-insinöörin paperit taskussa. Kummassakaan koulussa en käynyt kuin pakollisilla luennoilla. Muuten työn ohessa ja kaivoin tarvittavat tiedot itse. Ja hyvin toimiva metodi työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kummipoika meni tuolla ka:lla lukioon ja on nyt DI
Mun pojalla oli myös ysiluokan ka 7,4 ja pääsi rimaa hipoen lukioon. Nyt opiskelee luokanopettajaksi. Aikamoinen asennemuutos tarvittiin, mutta poika "heräsi" onneksi ihan itse pohtimaan tulevaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaatia erityistukea"?? Mitäpä jos vaatisit sitä poikaasi opiskelemaan ja olemaan kunnolla? Mitäpä jos vaatisit itseltäsi osallistumista läksyjen tekoon ja kokeisiin opiskeluun? Luuletko, että koulu on joku taikaseinä, josta saa vaatia kaikkea? Ja jos poika on haaveilee lukiosta, niin ei todellakaan ole muun erityistuen tarpeessa kuin itsekurin tai vanhempien asettaman ulkopuolisen kurin tarpeessa.
Ei todellakaan haaveile lukiosta. Haaveilee vaan siitä, että saisi viettää kaiken aikansa tietoneiden parissa.
Datanomi
Datanomien työtilanne on huono. Ehdottomasti enemmin lukio ja sen jälkeen tietotekniikan DI-opinnot, kun kerran pojalla ei ole mitään oppimisvaikeuksia, vaan vaivana on vain huono motivaatio ja laiskuus.
Joo, tiedän kyllä että myös datanomin papereilla voi pyrkiä teknilliseen yliopistoon. Pääsykoe on kuitenkin aika vaikea ilman lukion pitkän matematiikan ja fysiikan opintoja.
Höpöhöpö. Asiat voi opiskella myös itsekseen. Ei siinä opettajia tarvita. Itse väsäsin yo-paperit nettilukiossa, kirjoitin pitkän matikasta L:n ja fysiikasta E:n. Nyt on 8 vuotta myöhemmin insinöörin ja diplomi-insinöörin paperit taskussa. Kummassakaan koulussa en käynyt kuin pakollisilla luennoilla. Muuten työn ohessa ja kaivoin tarvittavat tiedot itse. Ja hyvin toimiva metodi työmarkkinoilla.
Sinulla on kuitenkin ne tutkinnot. Ilman niitä eteneminen työelämässä on selvästi hankalampaa. Toki hyvällä tuurilla voi päästä jonnekin näyttämään osaamistaan ilman tutkintoakin (tai sitä, että on parhaillaan opiskelemassa sitä), mutta tutkinnon kanssa ovet aukeavat paljon helpommin.
Minullakin on kavereita, jotka ovat tehneet pitkään koodaushommia ikiteekkareina. Jossain vaiheessa he ovat kuitenkin tulleet siihen tulokseen, että kannattaa puristaa tutkinto kasaan. Jos nykyinen työpaikka lähtee alta, niin tutkinnon kanssa on paljon helpompi etsiä uutta.
Ja sen voin kyllä kertoa, että koodaripiireissä datanomin tutkintoa ei todellakaan arvosteta.
Minäkin suosittelen ap:ta ja hänen poikaansa tutkimaan myös Päivölän mahdollisuutta. Käsittääkseni Päivölästä ei tule juurikaan lisäkustannuksia tavalliseen lukioon verrattuna. Yksi hyvä puoli Päivölässä on se, että siellä on vähemmän pakollisia kursseja muissa aineissa (sama on toki muissakin matematiikkalukioissa, mutta ilmeisesti niitä ei ole ap:n lähellä).
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mihin hän tuolla todistuksella pääsee? Murrosikä on hulluimmillaan eikä poika tekisi muuta kuin söisi roskaruokaa ja pelaisi. Kovin huonoilta vaikuttavat hänen tulevaisuudennäkymät.
Olet itse laiminlyönyt tehtäväsi kasvattajana ja yllä on tulos.
Vanhempien tehtävä on tukea lasta koulunkäynnissä ja läksyjen teossa, katsoa että lapsi syö terveellistä ja ravinteikasta ruokaa sopivasti ja rajoittaa koulutyötä häiritsevien laitteiden käyttöä. Miksi et ole toiminut niin?
Ai huono keskiarvo..? Olisin itkenyt onnesta jos olisi ollut lähelle noin normaalia lukua, oma taisi huidella 6,5 alueella... Kyllä, en ollut mikään älykääpiö, mutta hyvin olen elämässäni pärjännyt, kahdella amistutkinnolla
No niin, eilen tuli aikaraja vastaan, mutta nyt lisää Päivölä-lobbausta paremman ajan kanssa. Päivölä on juuri oikea paikka tuollaiselle kaverille, joka on yltiökiinnostunut matemattisista aineista ja tietokoneista. Päivölässä opetellaan ohjelmoimaan jo ekana kesänä ja muiden oppiaineiden ohella tehdään viikossa 12h tuntia töitä erilaisten ohjelmointiprojektien parissa. Lisäksi opiskelijat pitävät yllä nettiyhteyksiä ja hoivaavat myös käytössä olevia koneita, joten rautaosaamisellekin on käyttöä!
Monet, joille peruskoulu on liian tylsää koska siellä on liian helppoa, suorastaan puhkeavat kukkaan Päivölässä. Matematiikat käydään läpi aikamoiselle vauhdilla ja siinä mennään myös syvemmälle kuin tavallisessa lukiossa. Muut oppiaineet suoritetaan kai melko tavalliseen tapaan, mutta täytyy mainita, että Päivölässä on kokemusta näistä tyypeistä, joille äidinkieli on evvvk tai muuten vaikeaa. Heillä on keinot saada näistäkin leivottua ylioppilaita.
Oma diagnoosini ap:n pojasta on lahjakas, mutta laiska possu. Hänestä voi olla vielä vaikka mihin, kunhan oppii tekemään töitä. Ja siihenkin Päivölä voi olla ratkaisu. Päivölän pääsykokeet on rakennettu niin, että siellä löydetään nämä lahjakkaat tapaukset, jotka eivät vaan ole jaksaneet laittaa koulussa tikkua ristiin, mutta joissa on potentiaalia. Yksi osio pääsykokeesta mittaa nimenomaan tätä ja jos tässä osiossa pärjää hyvin ja näyttää kyntensä ja osoittaa riittävää motivaatiota tietotekniikkaa ja/tai matematiikkaa kohtaan, niin on hyvät mahdollisuudet tulla valituksi.
Vielä on sanottava se, että tietyissä piireissä Päivölällä on suoranainen kulttimaine. Jos haluaa töihin IT-alalle, niin tuo Päivölä näyttää CV:ssä ihan pirun hyvältä. Joillekin humanisteille Päivölä ei sano mitään, mutta nörttipiireissä sillä saa respectiä.
Lukion kuukausimaksu on tällä hetkellä 300€/kk mutta jos ap:n poika on kerran 80-kiloinen jässikkä, niin tuonhan säästää jo ruokamenoissa. Ja kun tuo ap:n poika muutenkin on niin selvä Päivölä-tapaus, niin olisi suoranainen vääryys, jos hänelle ei annettaisi edes mahdollisuutta kokeilla Päivölää.
Pidän peukkuja ap:n pojalle. On vaan jotenkin tosi vahva olo, että Päivölä on hänelle oikea paikka ja kun hän siellä puhkeaa kukkaan, niin äitikin alkaa ihmetellä mitä hänen pojalleen on tapahtunut <3
Itse en ole Päivölää käynyt, mutta oma lapsi opiskelee siellä parhaillaan ja vaikka pärjäsi aivan loistavasti peruskoulussa, niin tuntuu puhjenneen nyt Päivölässä aivan uudenlaiseen kukoistukseen. Siksi levitän onnellisena tätä ilosanomaa Päivölästä <3
Viestin 48/48 kaveri taitaa olla markkinointipäällikkä Päivölässä.
Ei siinä mitään. Rahaa on taottava oli joulu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Viestin 48/48 kaveri taitaa olla markkinointipäällikkä Päivölässä.
Ei siinä mitään. Rahaa on taottava oli joulu tai ei.
Oi voi, ei heillä ole resursseja sellaiseen. Olen vain tyytyväinen oppilaan äiti. Olen koulusnobi ja minulle on tärkeää, että lapseni saa käydä hyvää koulua. Olen ikinonnellinen siitä, että Päivölä on ylipäätään olemassa ja vielä onnellisempi siitä, että lapseni saa käydä siellä lukionsa.
Ei Päivölä kuitenkaan kaikille sovi ja siksi on hyvä käydä tutustumassa tutustumisviikonlopussa. Jos tulee valituksi, ehtii vielä kesäviikoilla tunnustella, onko tämä minun juttu / onko minusta tähän. Moni on siellä lopettanut jo ensimmäisen päivän jälkeen todettuaan opiskelutahdin liian vaativaksi. Ja moni kymppeihin tottunut on kesällä shokissa, kun matematiikan kokeista pukkaa kutosta. Mutta niille, joille Päivölä sopii, se on suorastaan paratiisi. Ja tuosta ap:n pojasta minulla on vahva kutina, että Päivölä olisi hänelle lottovoitto.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan näkökulmasta ihan keskivertotokari, eikä mikään surkea. Tietysti riippuu lapsesta ja tavoitteista, mikä kenellekin on hyvä, mutta kaikki eivät voi olla kympin oppilaita. Ja tulevaisuuden kannalta on olennaista, että miten numerot on saatu. Jos on tosissaan yritetty kaikki noiden numeroiden eteen, voisi olla hyvä, jos tulevaisuuden ammattihaave löytyisi jonkin käytännöllisen alan puolelta. Jos taas mukana on murkkuikää ja laiskuutta, tulevaisuus riippuu vain omasta motivaatiosta.
Kaikki voivat olla kympin oppilaita. Siihenhän riittää osaamistavotteiden täyttäminen. Eihän peruskoulussa arvosanoja mitenkään gaussiteta
Ihan jees. Itse menin lukioon, M-paperit, sitten yliopistoon ja hyväpalkkainen työ. Usein me keskitason ihmiset pärjätään parhaiten. Tosin mä olin vain laiska. En panostanut kokeisiin koskaan, luin vain kirjoja ja katsoin telkkua. Silloin ei ollut pelejä ja nettiä.
Ei varmaan minnekään, jos ap:n asenne on tuo.
Itselläni oli peruskoulun päättötodistuksessa lukuaineiden keskiarvo 7,5. Olen tuon jälkeen lukion koko oppimäärän, ylioppilastutkinnon sekä lähihoitajakoulutuksen suorittanut. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa sosionomiksi.
Eli ei se menestyminen pelkkiä arvosanoja katso, ihmisillä on muitakin ominaisuuksia.
N22