Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemiset! Oletko ottanut opintoihisi opintolainaa?

Vierailija
22.12.2016 |

Kuinka paljon meni? Ja onko helppo maksaa takaisin?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin aikoinaan 80-luvulla opiskellessani kaiken minkä vain sain. Silloin sitä ottivat melkein kaikki; oletus oli, että opintojen jälkeen ilman muuta työllistyy. Onhan tuo tullut maksettua jo pois.

Vierailija
22/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo onneksi tarvinnut. Sain asua äitini luona ilmaiseksi 24-vuotiaaksi asti (tosta useemman vuoden asuin siellä ihan yksin äitini asuessa muualla joten kustansin muuten elämiseni mutten maksanut vuokraa). Sen jälkeen löysin todella edullisen vuokrayksiön (vuokra alle 300 euroa). Onneksi on ihana äiti joka itse on halunnut tukea :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se oli, ei opintotuella olisi voinut kukaan tulla toimeen. Noin 14 000 euron laina meni ihan vuokriin ja ruokaan, vaikka kävin opintojen ohella töissäkin siivoamassa muutaman tunnin viikossa.

Kadun kyllä lainanottoa ja opiskelua syvästi, kun en ole omalle alalle työllistynyt. Minun olisi kannattanut olla kokonaan opiskelematta, mennä suoraan paskapalkkatöihin. Ilman opintolainaa niskassa olisin voinut alkaa pienestäkin palkasta säästämään asunnon käsirahaa varten tms. Nyt menee vielä monta vuotta turhaa opintolainaa ja sen korkoja maksaessa.

Vierailija
24/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lainaa. Muutin jo lukioon pikkupaikkakunnalta kaupunkiin jolloin vanhemmat kustansi, sen jälkeen pääsin yliopistoon ja opinnot asumisineen maksoin käymällä töissä myyjänä iltaisin ja viikonloppuisin ja nostamalla opintolainaa yhteensä n 5000 euroa. Täytyy myöntää että kävin myös vaihdossa ja matkustelin paljon ulkomailla. En kadu ja on ollut helppo maksaa takaisin. Nyt on hyvä koulutus ja myös hienoja kokemuksia. Takaisinmaksueristä on aina sovittu pankin kanssa joustavasti elämäntilanteen mukaan.

Vierailija
25/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 000 mk, 7 kuukausipalkkaa hyvässä virassa. Nykypalkkaan verrattuna sanoisin että n. 35- 40 000 euroa. Tietenkin maksoin sen pienestä palkasta. Ehkä kymmenen vuotta siinä meni. Mutta jotkut ottaa autolainaa tms, minä sijoitin ammattiin, ja valitsin ammatin niin että töitä piti löytyä. Vähän piti pinnistää mutta löytyihän niitä.

Vierailija
26/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin neljänä vuonna yhteensä 24000mk. Aikaisemmin systeemi oli sellainen, että ensin otettiin lainaa, ja sitten vasta sai anoa opintotukea. Olisi kannattanut ottaa maksimäärä kuudelta vuodelta.

Takaisimaksu oli helppoa. Sain heti hyvän työpaikan 5000 mk/kk.

Markan ja euron suhde ei ole 6 (tai 5,96). Suhde riippuu tarkasteltavasta vuodesta. Nykyään yksi euro vastaa alle viittä markkaa vuodelta 2002.

Kauanko tästä on aikaa? Mitin vaan että itse olen ottanut 20v. sitten eikä ainakaan silloin ollut mitään pakkolainanottoa. Serkkuni opiskeli 5-10v. aiemmin eikä silloinkaan ollut moista systeemiä.

Vierailija
27/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut lainaa vaan sain säästettyä opiskeluajalta liki 20k€

Vierailija
28/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

11200€ suht. helppo maksaa pois. Palkasta jää käteen 1100€/kuussa, lyhennys 500€/kk. Voisin maksaa huomattasti enemmän, mutta haluan laittaa kerrankin itseeni; ostaa vaatteita, päivittää huonekaluja, matkustella jne.

Vierailija
29/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11200€ suht. helppo maksaa pois. Palkasta jää käteen 1100€/kuussa, lyhennys 500€/kk. Voisin maksaa huomattasti enemmän, mutta haluan laittaa kerrankin itseeni; ostaa vaatteita, päivittää huonekaluja, matkustella jne.

Tähän sanon vielä, että lainaa otin kahtena viimeisinä vuona, muuten kävin töissä ja elin niillä rahoilla. Olin vuoden Hollannissa vaihdossa (nostin maximi lainamäärä), matkustelin vaihtarikavereiden kanssa ympäri eurooppaa suht. huolettomasti. Sen jälkeisenä kesänä en ollut töissä vaan asuin Genevessa poikakaverini kanssa (hän sai kesätyön sieltä). Poikakaverini maksoi vuokra, mutta eläminen oli aika kallis siellä.. Vikana vuonna nostin vielä kaikki maholliset lainat. Onneksi töitä löytyi heti valmistumisen jälkeen.

Vierailija
30/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa on 19 000 euroa, olen maisteri. Lainaa oli pakko ottaa, jotta sain maksettua vuokran, ruoan, terveysmenot ja liikuntaharrastuksen. Opintotuki asumislisineen ei riittänyt mitenkään ensimmäisen asuntoni vuokraan, mutta sain silloin onneksi viikonlopputyöstä lisää tuloja lainan ohelle.

Lainaa on ollut pakko nostaa myös siksi, etten kaikkina kesinä ole saanut töitä ja eläminen sekä asuminen maksavat kuitenkin - sosiaalitoimiston luukulle ei ollut asiaa, sillä poikaystävä kävi kyllä kesätöissä. Maksusuunnitelman mukaan lyhennys on noin 160 € kuukaudessa ja heikossa tilanteessa sen kyllä maksaa vaikka työttömyysturvasta. Velkaa on paljon, mutta en olisi pystynyt opiskelemaan tai pikemminkin elämään opintojen aikana ilman lainarahaa. Osa-aikatöitä tai lastaan rahallisesti avustavia vanhempia ei jokaisella ole.

Vierailija
31/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin, vähän yli kymppitonnin (mk), en muista tarkkaa summaa. Maksoin sen pois jo ensimmäisen kesän palkoista.

Vierailija
32/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin lainan takaisin jo ennenkuin valmistuin. Silloin oli töitä kaikille.

Vierailija
33/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin n.10 000e päästäkseni ulkomaille vaihtoon ja töihin, olin siis kesät ja yhden vaihtokauden. Nyt lyhennän 120e/kk, en näe syytä lyhentää nopeammin vaikka olenkin töissä. Luultavasti nostan jossain vaiheessa lyhennyssummaa niin saan loput pois.

Vierailija
34/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi ottanut velkaa, en olisi pystynyt opiskelemaan. Määrää en enää muista, mutta joka vuodelle sitä oli otettava, vaikka siihen aikaan sai kesätöitä helposti. Ei niillä tienesteillä yhdeksää kuukautta eletty. Takaisinmaksu sujui aika kivuttomasti, jos vaan oli töissä. Huono puoli oli se, että oman asunnon hankinta siirtyi aika myöhäiseen, koska en halunnut lyhentää kahta velkaa samanaikaisesti. 

Vierailija
35/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ottanut euroakaan enkä ota. En ole miöskään opintorahaa koskaan nostanut. Muutama tutkinto on tullut tehtyä: opisto, AMK, YAMK ja kandi. Maisterin tutkinto vielä kesken.

Huomattavasti enemmän olisit säästänyt yhteiskunnan rahaa ja muutenkin olisi kovempi suoritus jos et olisi harrastellut turhaan kalliin koulutuksen kulutusta vaan hoitanut koulusi kerralla kuntoon ja mennyt töihin.

Kerro hyvä rivinenvälistälukija mistä päättelit, että en ole töissä?

Vierailija
36/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
37/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-20 vuotta sitten en ottanut. Elin opintorahalla ja asumislisällä, asuin solussa, en käynyt edes töissä. Nuukaillahan sitä piti mutta toisaalta oli helpottavaa tietää, että valmistuessa ja "elämän alkaessa" ei ole kauheaa velkaa niskassa.

Vierailija
38/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelu/2743140/ostatko-jouluna-velaksi-kysely

näin se vaan menee, me ei oteta velkaa.

Eikä me osteta mitään.

Kannattaa lukea koko ketju. Näet totuuden.

Media elää siitä että ostetaan.

Vierailija
39/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa n. 5 000 euroa yliopisto-opinnoista. Tosin osan opinnoista tein myös ilman opintotukiakin, koska opiskelin osa-aikaisesti ja olin töissä. Noin tonnin makselin opintojen aikana opintolainaa pois.

40/42 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut. Kävin koko opiskeluajan töissä. Valmistuminen myöhästyi aika paljon, mutta ei se haitannut minua yhtään, kun en ollut kuitenkaan valmistumassa mihinkään erityisen hyväpalkkaiseen työhön. Valmistuessa minulla olikin jo kiva potti säästettynä ja ostin ensimmäisen asuntoni heti, kun sain töitä. 

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi