Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turkulaisen perheen elämä on noin puolet halvempaa, leppoisampaa ja stressittömämpää - kuin Helsinkiläisen kohtalotoverin

Vierailija
22.12.2016 |

1. Kaverini asuu hieman pohjoisemmassa Helsingissä 350 000 euron rivitalossa. Tyylikäs vanha talo, ei mitään luksusta, kaipaa jo remonttia. Hän raaputtelee jäisen auton aamuisin ja vie lapset tarhaan, sitten ajonatka kuraränniä pitkin keskustaan aivan käsittämätömän mieltä alentavan maiseman läpi. Sieltä vielä vartin verran ajonatkaa duuniin seuraava kuraränniä pitkin. Sama rumba toiseen suuntaan iltapäivällä. Liksa 4000 euroa.

2. Minä herään Turussa kauniista idyllisestä vanhasta kerrostalokolmiosta. Ruutukaavalla. Hinta ennen suhteellisen kevyttä 15 000 euron remonttia oli 158 000 euroa. Herään rauhassa, vien jälkikasvun hoitoon idyllisen puutaloalueen läpi kävellen. Työmatka hoituu niin ikään kävellen jokirantaa. Liksa on 3500 euroa.

Teemme täsmälleen samaa duunia.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun helsinkiläisellä kaverillasihan on paikallisiin nähden tosi lyhyt työmatka!

Mun tutut siellä asuvat juuri kuvaamallasi tavalla, tosin kalliimpi rivitalo, uudempi. Mutta työmatkoja vanhemmilla vähintään 40 min suuntaansa omalla autolla, jos lähtee erityisen aikaisin tai vähän myöhemmin kuin kahdeksan ruuhkiin. Ruuhka-aikana kehällä kauemmin.

Turussa asuneena en voisi ikinä muuttaa Helsinkiin, juuri noiden asuntojen hintojen + pitkien matkojen vuoksi.

Vierailija
2/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa: ja Turusta kyllä saisi ok-talonkin halvemmalla kuin sen pk-seudun rivariasunnon. En kyllä asuisi Turussa kerrostalossakaan, mutta ilmeisesti jotkut vapaaehtoisesti kt:ssa asuvat, meillä kaikilla on omat makumme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisten syy.  Kun tunkevat kaikki Helsinkiin pilaamaan stadilaisten elämän.

Vierailija
4/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa :D No ei voi yleistää että noin menisi kaikilla turkulaisilla ja stadilaislla perheillä. Itse olen Oulusta, naapuri raaputtaa aamuisin jäistä autoaan, asui n.200k:n omakotitalossa, ajaa ankeaa maisemaa pitkin n.20 km töihin, pudotettuaan eka muksut päiväkotiin.

Liksa 4200 e kk.

Itse taas herään 380k:n omakotitalosta, velkaa on, mutta mies on onneksi hyvätuloinen. Menen lasten kanssa päiväkodille, sitten siitä kävelen meren rantaa pitkin töihin. En tosin leppoisasti, vaan kiireellä ja yleensä jäässä, mulla on aina aamulla kiire, vaikka herään klo 6 ja duunit alkaa vasta klo 9. Palkka 2300e/kk.

Vierailija
5/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska pelinappuloita säästyy Turussa puolet enemmän, vierailen usein Helsingissä ja nautin sen hyvistä puolista. Joita on paljon. Elämä on valintoja. Ah.

Ap

Vierailija
6/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku on edullinen ja välimatkat lyhyitä. Ok-talomme oli himpun alle 200 000 pari kilsaa keskustasta. Jää rahaa ja aikaa tehdä remonttiakin. 😄

Vierailija
7/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietimme tuota mutta Turussa kavahdan sitä aika kapea-alaista ajatusmaailmaa ja suorastaan tunkkaisuutta... sisäänpäinlämpiävä.

Vierailija
8/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta! Aito helsinkiläinen haaveilee pikkukaupunkimaisemmasta miljööstä, jossa olisi enemmän rauhaa ja vähemmän ihmisiä. Suuremmalle kaupungille ominaista väentungosta hän ei ympärilleen kaipaa. Toisaalta aito helsinkiläinen myös toivoo, että kehä kolmosen ulkopuolella oleva Suomi, eli ns. maaseutu, lakkautettaisiin, eikä sitä missään nimessä tekohengitettäisi kepulaisella politiikalla. Go figure!

Vierailija
9/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kapea ajatusmaailma on asia, joka on oman pään sisällä. Miten kohtaat, suhtaudut ja varaudut ihmisiin, samaa piisaa takaisin. Turku on täynnä tapahtumia ja eri toten huippuluokan ravintoloita. Kyse on musta vaan elämän asenteesta. Töitähän täällä ei laajasti ittaen ole. Siitä tapellaan kynsin hampain.

Ap

Vierailija
10/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vierailen usein Helsingissä ja nautin sen hyvistä puolista. Joita on paljon.

Ap

Hmm, voisitko mainita edes yhden, sillä ei tule itselle mitään mieleen?

T. Liian kauan itä-suomessa asunut

Vierailija
11/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kapea ajatusmaailma on asia, joka on oman pään sisällä. Miten kohtaat, suhtaudut ja varaudut ihmisiin, samaa piisaa takaisin. Turku on täynnä tapahtumia ja eri toten huippuluokan ravintoloita. Kyse on musta vaan elämän asenteesta. Töitähän täällä ei laajasti ittaen ole. Siitä tapellaan kynsin hampain.

Ap

No heh, kai se ajatusmaailma nyt nimenomaan pään sisällä on. Aivopieru?

Me olemme monikulttuurinen perhe ja oma kokemus on se, että Helsingissä on helpompaa kuin Turussa.

Vierailija
12/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koska pelinappuloita säästyy Turussa puolet enemmän, vierailen usein Helsingissä ja nautin sen hyvistä puolista. Joita on paljon. Elämä on valintoja. Ah.

Ap

No mä kyllä haluan ne hyvät puolet ihan sieltä kotikaupungistani, en jaksaisi alvariinsa rampata monen sadan kilometrin päässä hakemassa haluamiani palveluita.

Vierailija
13/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helsinkiläinen henkeen ja vereen, mutta nyt perheellisenä allekirjoitan johtoajatuksen. Lisäksi esimerkiksi lasten harrastusmaksuissa on roima Helsinki-lisä. Lasten kasvattaminen on todella kallista täällä. Oliko niin, että helsinkiläislapsiperheistä olisi peräti 60% asumistuen piirissä?

Vierailija
14/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

turkulainen kapeamielisyys on myytti ulkopaikkakuntalaisen mielessä. Ei aivopieru. Osin tietysti totta, varsinkin vanhemmassa polvessa. Tietyt kliseet pätevät ympäri Suomea,

Ap

Vierailija
15/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turkulainen kapeamielisyys on myytti ulkopaikkakuntalaisen mielessä. Ei aivopieru. Osin tietysti totta, varsinkin vanhemmassa polvessa. Tietyt kliseet pätevät ympäri Suomea,

Ap

No ei ole. Meillä on mökki siellä Turun lähistöllä ja sukulaisia asuu Turussa. Hyvinkin tuttu paikka.

Turku on porvariskaupunki, jossa raha on tärkein asia. Raha ja erilaiset keskiluokkaiset arvot.

Ja Turun tauti on ihan tunnettu juttu.

Vierailija
16/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä Helsingissäkin tapellaan verisesti työpaikoista,ei ehkä kaikista,mutta tietyistä.Päteviä hakijoita on masentavan paljon.Olen aineenopettaja,huippuarvosanoin, ja en ole opettanut puoleen vuoteen.

Turku on nätti ja edullinen kaupunki joka houkuttelee usein.Ainoa mikä tulee vastaan on ihmisten asenteet,lämpiävät sisäänpäin.Näin on kyllä Suomessa vaikka missä.

Vierailija
17/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on mökki Turun saaristossa, tiedän kaiken turkulaisuudesta" Vs Ikänsä täällä elänyt, aloitin lähiöstä tarkastelun 1970-luvulla.

Saaristossa vasta turistia vihataankin. Huh. Mitä kauemmas mantereesta menee, sen enemmän.

Ap

Vierailija
18/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on mökki Turun saaristossa, tiedän kaiken turkulaisuudesta" Vs Ikänsä täällä elänyt, aloitin lähiöstä tarkastelun 1970-luvulla.

Saaristossa vasta turistia vihataankin. Huh. Mitä kauemmas mantereesta menee, sen enemmän.

Ap

En ole siellä turistina, enkä ole saaristossa, vaan se on lapsuudenmaisemani jo.

T. 60-luvulta asti Turkuun tutustunut

Vierailija
19/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen joku turkulainen juurikin jaksaa vertailla tuollaisia asioita. Saat tyydytystä siitä, että sinulla menee jollain elämän osa-alueella paremmin kun kaverilla? Onneksi "elämä on täynnä valintoja" ja pystyn valitsemaan, ettei tuollaiset kusipäät kuulu lähipiiriini.

Vierailija
20/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, miksi helsinkiläiset haluavat pitää väen väkisin kaikki valtion virastot sun muut Helsingissä? Kyllä ne maalaiset ihan mielellään jäisi sinne maalle jos olisi työpaikkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi