Onko joulupöydässänne alkoholia?
Kommentit (43)
Tietysti.
Punaviini, valkoviini, olut, jallusnapsi
Itse tehtyä simaa, siinähän on alkoholia muutama prosentti. Herkkua. Alkoholia saa tehtyä itse noin 15%:iin asti yksinkertaisesti sokerilla ja hiivalla. Ei maksa paljon mitään, mutta maku ei taida olla kovinkaan häävi.
T. Lidl-mies.
Sukulaisia varten punaviiniä, mies ottaa tumman oluen saunan jälkeen. Itse en juo lainkaan alkoholia, ei tee mieli, onko pakko jos ei haluu?
Tottakai. Ja olen tässä parin päivän aikana jouluruokia tehdessä maistellut pöytään tulevaa punaviiniä ennakkoonkin, hyvää on.
Aterialla lasi punaviiniä ja kahvin kanssa jälkiruokaviini.
Ei ole. Ei vaan ole ikinä kuulunut meidän joulupöytään, vaikkemme mitään absolutisteja olekaan. En siis paheksu ollenkaan, tämä on mummolasta jäänyt tapa.
Ei ole eikä tule alkoholia, koska meillä sitä ei kukaan ikinä käytä eikä tule käyttämään.
Pöydässä ei, koska vanhempani eivät niin halua, vaikka me lapset jo aikuisia olemmekin. Illalla sitten otan yksinäni vähän glögiä.
Meillä vedetään jouluisin kunnon kännit!!
Meillä on käytännössä aina kotona viiniä, olutta ja kuohuvaa. Mies voi juoda joskus viskin, muuten ei juuri mene väkeviä. Juomme, jos juomme, siis arkena ja juhlana. Mutta voi mennä viikkojakin ettemme juo alkoholia. Kun juomme, juomme lasin tai kaksi. Mieheni on keskisemmästä Euroopasta, tämä on heidän juomakulttuurinsa. Suomalainen ehdottomuus alkoholin suhteen hämmentää häntä.
Ei, lapsilla kiva joulu iskä ja äiskä örveltää kännissä.
Hävetkää moukat.
On joo, punaviiniä ja savuolutta. Jostakin syystä juon graavilohen kanssa mieluummin punkkua kuin mitään valkkaria.
Glögi on sitten erikseen, sitä sopii siemailla vaikka sohvalla istuen.
Aluksi tarjoan sekä punaista että valkoista glögiä vieraille heidän saapuessaan. Lapsille limua.
Punaviiniä ruuan kanssa, Baileys (muista likööreistä ei meidän suvussa välitetä, joten sitä sitten) jälkiruokana tai sen kanssa ja osa ottaa varmaan myös olutta. Jääkaapissa on myös Proseccoa, jos sitä joku haluaa (minä).
Myöhemmin illalla lisää glögiä, viiniä tai olutta kunkin mieltymyksen mukaan. Pelataan pelejä ja rentoudutaan. Katsotaan joku leffa varmaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Ei, lapsilla kiva joulu iskä ja äiskä örveltää kännissä.
Hävetkää moukat.
Sinä taidat olla se moukka jos alkoholin kanssa ei ole muita vaihtoehtoja kuin örvellys tai nollalinja.
Vierailija kirjoitti:
Ei pöydässä varmaankaan mutta muuten juodaan kyllä.
Ööö...eikö sitä yleensä ruokajuomat pöydässä juoda silloin kuin syödäänkin?
Vai onko teillä käytäntö se, että ruokapöydässä juodaan maitoa, ja sitten miehet syrjemmällä pitävät pitävät pulloa lattialla pöydänjalan vieressä?
Kyllä näistä monista vastauksista kuvastuu omituinen suhtautumimen alkoholiin pelkkänä humaltumisjuomana. Sitä ei joko saa olla ollenkaan edes pöydässä tai sitten sitä oletetaan vedettävän yhteen menoon kaikki mitä vain käsiinsä saadaan.
On. Viiniä, olutta ja brandyä. Lapsillekin tarjotaan, yleensä eivät kyllä juurikaan juo. Me vanhemmat tyyliin lasit viiniä ja lasit brandyä. Ehkä saunaolut.
Joulupöytä on äidin luona ja siellä ei ole alkoholia, mutta omilla kämpillä takuulla on.