Miniä pahoitti mielen, kun kerroin ostavani hänelle eettisen joululahjan
Noh ensi vuonna sitten saa jäädä ilman, ei tarvitse kiukutella. Että terveisiä vaan sulle, jos luet tätä!!
Kommentit (45)
Ihmeen materiaorientoitunutta porukkaa täällä. En kyllä tiedä, miksi olen edes hämmästynyt.
itse olisin varsin ilahtunut, jos joku laittaisi eläinsuojeluun sen rahan, joka menee johonkin täysin turhaan viinipulloon tai kynttilään.
Minä rakastan kynttilöitä ja viinipullotkin kelpaavat jos ovat laadukkaita.
Ehkä miniä oli ostanut sulle hienon lahjan.
Annatko muuten saman kehitysapulahjoituslahjan ihan kaikille vai osalle oikean lahjan ja osalle, kuten miniälle, tuon ei-lahjan? Annatko saman esim pojallesi?
En tunne luuseri väestöä henkilökohtaisesti, mutta jos tuntisin, niin lahjoittaisin tsuvaitsevaisille viherkomukoille - islam in Berlin - paidat.
Ens kerralla vois kysyä että onko joku tietty kohde mihin miniä haluais, että rahat lahjoitetaan. Kaikki ei nimittäin halua antaa afrikkalaisille mitään vuohia. Esim eläinsuojelu yms..
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen materiaorientoitunutta porukkaa täällä. En kyllä tiedä, miksi olen edes hämmästynyt.
itse olisin varsin ilahtunut, jos joku laittaisi eläinsuojeluun sen rahan, joka menee johonkin täysin turhaan viinipulloon tai kynttilään.
Nii-in, miksi ei sitten voi vaan sanoa, että tänä vuonna laitoin lahjarahat hyväntekeväisyyskohteeseen.
Mut eiku just miniälle vuohi Afrikkaan. Kuulostaa silkalta vittuilulta. Olis ap lahjoittanut omissa nimissään. Tekopyhää.
Diskoläpsyttimet joilla kävelty toiselta puolen maailmaa Suomen sossuun turvaan olisivat hieno lahja viherkomukoille.
Tulin vain kysäseen, että miten te jaksatte vastata näin typerään provoon? Siis mikä pointti?
Ja juu, oli pakko avata, että voin kysyä.
Hyvää joulua!
Eettiset lahjat toimii niitä toivoville ja "saajan" valitsemaan kohteeseen.
Ei muuten
Onneksi et ole anoppini. Laita rahasi järjestöille, mutta älä käytä miniää kilpesi kiillotukseen.
Joka joulu sama riehuminen eettisiä lahjoja vastaan. Tunteita nostattavaa ainakin vrt iänikuinen konvehtirasia? Kaipa sekin lahja nostattaa tunteita pakkauksensa kaltaisissa pahveissa.
Täälläpä se av-haaskojen kiilusilmäinen ahneus oikein loistaa! Ihanan humaaneja ja hyviä ihmisiä olette kaikki. Kiitos tästä, nyt jaksaa taas uskoa ihmiskuntaan ja parempaan tulevaisuuteen...
Vierailija kirjoitti:
Olen itse saanut "eettisiä lahjoja", joissa raha menee kohteeseen, johon itse en olisi ikinä laittanut rahaa (Lastensairaala, Amnesty, kehitysmaavuohet). Silloin on tullut ärsyyntynyt ja typerä olo. Miksi "lahjoittaja" ei vain laittanut sinne omia rahojaan? Minun lahjan olisi voinut jättää väliin tai tuoda vaikka piparkakkuja, ei lahjat sinänsä minulle ole tärkeitä.
Jos nimissäni olisi lahjoitettu johonkin itselleni tärkeään, esim. suojeltu meriä tai metsiä, olisin ollut ilahtunut.
Eli jos ostatte "eettisen lahjan", ottakaa edes selvää, mikä on saajalle mieluinen kohde!
Se nyt on ihan sama mikä kohteeksi mainitaan vuohi kehitysmaahan tai kodittomien yksisarvisten hoitokoti, kun rahat menevät kuitenkin vain keräys organisaation käyttöön. Minusta tuollaisen lahjanantaja on lapsellinen ja suunnilleen uskoo joulupukkiin.
Pahottaisin mieleni antajan typeryyden vuoksi en suikaan siksi että en saa mitään konkreettista lahjaa, jopa se että en saisi edes joulutekstaria harmittaisi vähemmän kuin jos ihminen josta välitän ja on vielä geneettisesti sukua lapsilleni, paljastuisti nigerialaiskirjeiden veroiseen kusetukseen uskovaksi.
Ohis, mutta ajattelin ostaa anopille brassivahauslahjakortin, onko ok?
Kannattaa mieluummin antaa led-valoilla välkkyviä muovisia enkeleitä, vasemman jalan saapas, (oikea menee tietysti jollekkin muulle) sekä käpyjä.
Jokainen ihminen olisi noista lahjoista huomattavasti onnellisempi kuin siitä, että joku lapsi pääsee kouluun tai että eläinsuojelulla on varaa pitää koirasta huolta, jota alkoholistiomistaja on hakannut.
Muita lahjaideoita on tekstipipo:"yks v*tun päivänsäde", aino-tossut, sekä kerran avatut joulukalenterit.
Ämpärikaupalla muovisia kukkia, suomalaiset pitävät ämpäreistä.
Lista on loputon.
Mä en ymmärrä miten nää on edes lahjoja. Ostit vuohen Afrikkaan ja se on muka lahja? Häh?
Anna shekki ja lässytä sitten eettisistä keräyksistä. Lahjansaaja voi itse päättää, lahjoittaako lahjarahan jollekin järjestölle, työntekijöiden omiin tarpeisii. Vai meneekö omaan tarpeeseen.
Voisi ostaa vaikka vasektomioita kehitysmaahan tai kondomeja eettisinä lahjoina.
Itse vähävaraisena yh.na purskahdin itkuun, kun täytin 40 v. Meillä on vakkari porukka ja he pyysivät hyvin suoraan että pyydän heidät ayntymäpäiville.
Mulla meni tarjottaviin onneksi suht vähän rahaa, kaappien varastoja sitäkin enemmän. Onneksi sain ex.ltä 5 pulloa kuohuvaa, alkoholiin ei rahaa mennyt.
Sain lahjaksi leikkokukkia, jotka ovat niin rahanhaaskausta. Mielummin edes joku yrtti tai edes ruukkukukka ja 100 e arvoinen Hyväntekeväisyyslahja.
Puheen pitäjä kun arvosteli kuohuviinin loppumista, ehdotin hän voi mennä ottamaan sieltä Hyväntekeväisyydestä.
Tämän jälkeen kieltäydyin osallistumasta kaikkiin keräyksiin ko porukalla. Jossain tilanteessa joku kysyi todella ivallisesti kyllä me sullekin tuotiin lahja ja vastasin hyvin suoraan minulla meni niihin tarjoiluihin 2 viikon ruokarahat ja saan lahjan saatesanoilla minulla on kaikkea ja minulle on vaikea ostaa mitään. Vessapaperia 100 e olisi ollut minulle miellyttävämpi lahja kun tälläinen.
Itse asiassa kun mietin, ei ole vissiin mun synttäreiden jälkeen kutsuttukaan koko porukkaa. Eli sain todellakin jotain hyvää aikaan.
Nyt joulukorttien aikaan on niin huvittavaa lukea näitä yltiöpihien ihmisten kirjoituksia lahjoitamme lahjat hyväntekeväisyyteen . Monesta ihmisestä voin olla 100% varma etteivät ole lahjoittaneet yhtään mihinkään.
Olen itse saanut "eettisiä lahjoja", joissa raha menee kohteeseen, johon itse en olisi ikinä laittanut rahaa (Lastensairaala, Amnesty, kehitysmaavuohet). Silloin on tullut ärsyyntynyt ja typerä olo. Miksi "lahjoittaja" ei vain laittanut sinne omia rahojaan? Minun lahjan olisi voinut jättää väliin tai tuoda vaikka piparkakkuja, ei lahjat sinänsä minulle ole tärkeitä.
Jos nimissäni olisi lahjoitettu johonkin itselleni tärkeään, esim. suojeltu meriä tai metsiä, olisin ollut ilahtunut.
Eli jos ostatte "eettisen lahjan", ottakaa edes selvää, mikä on saajalle mieluinen kohde!