Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elääkö aspergerin oireyhtymästä kärsivät muita lyhyempää? Tietääkö kukaan?

Vierailija
20.12.2016 |

Netissä oli parikin juttua jossa oli, että autismia ja autismin kirjoon kuuluvat (asperger mm kuuluu) eläisivät muita lyhyempää.

Voin etsiä kohta linkit.
Siinä kuitenkin sanottiin, että vaikeat tapaukset saattaisivat menehtyä jo 30 vuotiaina ja lievempienkin keski elinikä olisi 58 v.
Kauheeta! D: ei mulle kukaan ole puhunut ikinä mitään.
T. 30v jolla on todettu lievä asperger

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uskoa kaikkea mitä netissä lukee. Oikeasti.

Vierailija
2/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 oli ap

Vierailija
4/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki niistä on miehiä ja diagnoosin saaneilla työllisyysaste selvästi alhaisempi kuin väestöllä keskimäärin. Miehen työttömyys on haitta parisuhdemarkkinoilla ja miehen sinkkuus yhteydessä lyhyempään elämään.

Vierailija
5/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että jutussa liioitellaan ap!

On totta, että vaikeasti kehitysvammaiset saattavat elää lyhyemmän elämän, mutta tuskin lievä asperger elämääsi lyhentää.

Vierailija
6/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me assit tehdään keskimääräistä useammin itsemurha, siitä eliniän lyheneminen. 

Vierailija
7/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
9/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asperger itsessään elinikää lyhennä. Vaan elintavat yms. Esimerkiksi veljeni on tuskin kauhean pitkäikäinen ruokavaliollaan, syö vain muutamaa ruoka-ainetta eikä yhtään kasvikunnan tuotetta kuulu niihin. On elänyt tuolla ruokavaliolla myös koko aikuisikänsä, ei rajoittunut vain lapsuuteen... Veljeni on myös hyvin addiktioherkkä, mutta onneksi tiedostaa tämän puolen itsekin.

Vierailija
10/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger lyhentää elinikää siksi, koska itsemurhariski on keskimäärin 10-kertainen tavallisiin, neurologisesti tyypillisiin ihmisiin verrattuna. Se on suurempi kuin skitsofreenikoilla. Minulla on vaikea asperger, ja elämä on välillä suoraansanottuna yhtä helvettiä aistiyliherkkyyksien ym. kanssa. En ollenkaan ihmettele suurta itsemurhien määrää autismikirjon sisällä.

Vierailija
11/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista keskustella kanssasi millaisena näet maailman, millainen maailma on.

Vierailija
12/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minä vai? Siis ap?

No olen kuitenkin ap.

Kysymykseesi millaisena näen maailman on aika vaikea vastata näin äkkiseltään.

Näen maailmam mielestäni ihan normisti.

Elämä muiden kanssa ei vain oikein aina suju.

Siis tavallaan tajuan mitä teen väärin, mutta en silti oikein osaa korjata sitä.

Saan pidettyä itseni suht normaalin oloisena jos ihmissihde pysyy "vieraampana" mutta usein, kun tutustuu enemmän niin ihmiset kyllästyvät minuun olen joko liian tylsä, kun yritän olla mahd neutraali. Samalla tuntuu, että juttuni ovat muita lapsellisempia ja muut ärsyyntyvät minuun.

Muiden kanssa olo tuntuu vaikealta.

Siis tuttujen ja läheisten kanssa menee ihan suht hyvin ja voin olla omaitseni.

Pelkään vieraampien ihmisten kanssa oloa, koska minusta tuntuu, että olen jotenkin tyhmempi, kuin muut enkä keksi mitään puhumista vastaukseni ovat lyhyitä, kun en oikein osaa sanoa mitään, mutta samaan aikaan häpeän itseäni.

Häpeän sitä, että silmin katsominen vaivaanuttaa minua, minua hävettää outo puhetyylini (mistä olen saanut kuulla), häpeän olemistani, koska saan itseni vaikuttamaan oudolta/tyhmältä.

Kamalinta tässä on se, että tunnen olevani oikeasti sisäisesti paljon järkevämpi.

Kaikki tuntuu selkeältä enkä koe olevani mitenkään tyhmä, vaikka itse sanonkin.

Siksi kärsin tuosta sillä onnistun ulkoisesti näyttämään tyhmemmältä.

Tuossa vähän ajatuksiani jos joku niistä jtn selvää saa.

T. Ap

Vierailija
13/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mainittiinkin jo itsemurhien olevan yleisempiä aspergerien keskuudessa. Kuten monissa muissakin neurologisissa häiriöissä masennus on aika yleinen liitännäisoire aspergerissa. Eli josset tunne itseäsi kovin itsetuhoiseksi, niin turhaan pelkäät eliniän lyhenemistä aspergerin takia.

Vierailija
14/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai minä vai? Siis ap?

No olen kuitenkin ap.

Siis tavallaan tajuan mitä teen väärin, mutta en silti oikein osaa korjata sitä.

Saan pidettyä itseni suht normaalin oloisena jos ihmissihde pysyy "vieraampana" mutta usein, kun tutustuu enemmän niin ihmiset kyllästyvät minuun olen joko liian tylsä, kun yritän olla mahd neutraali. Samalla tuntuu, että juttuni ovat muita lapsellisempia ja muut ärsyyntyvät minuun.

Pelkään vieraampien ihmisten kanssa oloa, koska minusta tuntuu, että olen jotenkin tyhmempi, kuin muut enkä keksi mitään puhumista vastaukseni ovat lyhyitä, kun en oikein osaa sanoa mitään, mutta samaan aikaan häpeän itseäni.

Häpeän sitä, että silmin katsominen vaivaanuttaa minua, minua hävettää outo puhetyylini (mistä olen saanut kuulla), häpeän olemistani, koska saan itseni vaikuttamaan oudolta/tyhmältä.

Kamalinta tässä on se, että tunnen olevani oikeasti sisäisesti paljon järkevämpi.

T. Ap

Tiedätkö, sisäisesti viisaita ihmisiä saa monesti ihan etsimällä etsiä. Ei kaikkien tarvitse olla samanlaisia, eikä ulospäinsuuntautuneita. Kuulostat ihan yhdeltä läheiseltäni, josta välitän ihan hirveän paljon, ja joka on tosi tärkeä ja rakas minulle. Älä häpeä itseäsi, olet arvokas. <3

Vierailija
15/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseaiheutetut yksipuolisella  ruokavaliolla ja ehkä tapaturmat puutteellisen toimimintakyvyn takia mutta en usko sinänsä elinikää lyhentävän.

Vierailija
16/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat suomalaiselta..

Vierailija
17/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit ovat hienoja ja tarpeellisia ihmisiä.

Olisi hyvä jos yhteiskunta kykenisi paremmin hyödyntämään heidän lahjakkuuksiaan ja muutenkin löytämään kaikille hiukan epästandardeille heille parhaiten sopivan paikan.

Itsekin kaipaisin jotain paikkaa, vaikka oma juttuni onkin ihan muu (ADD+korkea älykkyys).

Vierailija
18/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai minä vai? Siis ap?

No olen kuitenkin ap.

T. Ap

Minua aina melkein järkyttää lukea muiden aspergerien kuvauksia itsestään, kun ne ovat aivan samoja ajatuksia ja kokemuksia kuin miten itse koen. En tunne yhtään toista assia itse, niin jotenkin sitä kuvittelee, ettei meitä ole muita ja on ihan yksin maailmassa näiden ongelmien kanssa. Ihanaa tietää, että muitakin on. Kunpa joskus löytäisin asperger-ystävän, olisi tosi hienoa tuntea joku toinen samanlainen. Ap, tsemppiä sinulle! Tiedän täsmälleen mitä tarkoitat, kun omaa sisäistä minäänsä ei saa ulospäin ilmaistua oikein. Se on hirveän raskasta. Ahdistaa, kun muut luulee tyhmäksi, vaikka oikeasti on älykäs ja oma sisäinen maailma runsas. T: se aiempi, joka kertoi vaikeasta aspergerista

Vierailija
19/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsaririskihän on korkealla

Vierailija
20/20 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei lisää elinvuosia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi