Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KELA+TUKIASIAA! Hermot menee, voiko olla näin?

asasdasdas
20.12.2016 |

Terve! Mä oon itse amk opiskelija, samoin mieheni vielä kevääseen asti jolloin valmistuu. Meille syntyy huhtikuussa esikoinen ja minun äitiysloma alkaa maaliskuussa. Nostan opintotukea siis tammi, ja helmikuun. asumislisä+opintotuki 503e plus opintolaina 400e. Näillä olen aina hoitanut osuuden vuokrastani ja kituutellut muuten sen kuun ruokaostosten ja laskujen maksun jälkeen. Miehellä samat tuet, mutta tekee satunnaisia vuoroja töissä opintojen ohella. Palkka kuusta riippuen 0-600e. Aloittaa vakituisesti tuolla työpaikassaan sitten kesällä kun on valmistunut.

Sitten itse ONGELMAAN.

saan siis viimeisen opintotukeni + lainani 4.2 noin 900e josta maksan vuokraa 450e, puh laskun 25e ja silloin varmaan tulee vesilasku, eli osan siitä. Elämiseen on jäänyt aina joku 100-300e kuussa. SEURAAVA tuleva rahani maksetaan 11.4 (ensimmäinen äitiyspvraha), äitiysloma siis alkaa jo 8.3 mutta ne maksetaan takautuvasti. En saa siis maaliskuuussa rahaa elämiseen senttiäkän! Miten ne olettaa, että ihminen vo elää 4.2 -11.4 välisen ajan max 300eurolla? milllä maksan maaliskuun vuokran?

Soitin jo paniikissa kelaan, että eihän ne voi olettaa että olen koko maaliskuun ilman rahaa. En kuulemma voi hakea edes tt-tukea (tai voin, mutta se peritään tulevista äitiyspäivärahoista takaisin, koska maaliskuu on jo sitä rahaa, vaikka se e ei mulla vielä ole) siis mitää??

En oo koskaan edes ajatellut mahdollisen tt-tuen hakemista, ja nyt ensimmäisen kerran kun ajattelin, niin en saa sitä ellen maksa sitä takaisin pienestä äp-rahastani. Mitä ihmettä? Meneekö tämä oikeesti näin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teet lapsen tuollaiseen tilanteeseen? 

Vierailija
2/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä teillä on aikaa vähän aikaa säästää pienistä tuloistanne. Kyllähän isäkin osallistuu lapsen elatukseen omilla tuloillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuessa teidän tulonne lasketaan yhteen, eli miehen tulot vaikuttavat siihen.

Vierailija
4/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se menee juuri noin kun sinulle on selitetty. Ensimmäisen äitiyspvärahan maksu on tosiaan melko myöhään vaikka se loma (ja tuki) alkaa kertyä kyllä kun lomalle jäädään mutta maksu tapahtuu yli 1kk tai joku 1,5 kk lomalle jäämisestä.

Onhan sinulle annettu tuossa jo tuo vaihtoehtokin, hae maaliskuulle toimeentulotukea jonka maksat sitten takaisin siitä huhtikuussa saatavasta tuesta (siinä huhtikuun tuessa on siis myös mukana maaliskuun päiviltä tuet).

Vierailija
5/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilanne paranee heti seuraavassa kuussa kun alan saamaan äprahaa, olen tehnyt siis pitkän työuran ennen amk-opintoja ja äp-rahani tulee olemaan moninkertainen verrattuna opintotukeen. (2015tulot Samoin mies valmistuus kesäkuussa ja aloittaa vakituisessa työssään heinäkuun alusta, joten tilanteemme on ihan hyvä sitten kun tuosta yhdestä ainoasta kuusta on selvitty. Mutta ehkä me jotenkin sinnitelään, yksi kuukaus se vaan on.

ap

Vierailija
6/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisithan käydä koulua myös äitiyslomalla maaliskuussa ja nosta myös maaliskuulta opintotukea.

Vierailija
7/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet vaan sitä toimeentulotukea. Ja tottakai se peritään, sullahan olisi muuten tavallaan extraa huhtikuussa. Ei toimeentulotuen tarkoitus ole että jää ylimääräistä säästöön. 

Vierailija
8/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään säästöjä kummallakaan?

Vierailija
9/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatko itse mitä kirjoitat? Ensin valitat että joutuisit maksamaa tt-tuen takaisin pienestä äp-rahasta ja kohta selittelet että saatkin hyvän suuruista äp-rahaa! Mitä valitat? Jos ette pärjää/ehdi säästää niin sitten haet tt-tukea ja maksat takaisin. Ja jos et halua niin kyllä te pärjäätte. Ymmärrän että on hassua kun opintotuen ja äp-rahan välissä on tauko koska äp-raha maksetaan takautuvasti, mutta kela on jo antanut sinulle ratkaisun. Tarvittaessa tt-tuki. Olet kyllä niin "kaikki irti yhteiskunnasta"-ihminen. Tässä vielä lainauksen ap ristiriitaisista kirjoituksista:

"En oo koskaan edes ajatellut mahdollisen tt-tuen hakemista, ja nyt ensimmäisen kerran kun ajattelin, niin en saa sitä ellen maksa sitä takaisin pienestä äp-rahastani. Mitä ihmettä? Meneekö tämä oikeesti näin?"

"No tilanne paranee heti seuraavassa kuussa kun alan saamaan äprahaa, olen tehnyt siis pitkän työuran ennen amk-opintoja ja äp-rahani tulee olemaan moninkertainen verrattuna opintotukeen"

Vierailija
10/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitkästä työurasta ei ole jäänyt mitään säästöön?

Vierailija
11/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee. Ensimmäinen äp tulee muistaakseni päivä ennen laskettua aikaa tai samana päivänä. Voit hakea sitä toimeentulotukea. Eka äp on kyllä muistaakseni isompi. Kannattaa toki säästää jo nyt, jos vain mahdollista. Itsekin olin yli kuukauden ilman tuloja, kun sain palkan 31.3. ja jäin ä-lomalle 6.4., jolloin sain palkan muutamalta päivältä ja 13.5. sain äp-rahan.

Vierailija
12/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole kuukauden verran varakassaa ja alat tekemään lapsia?

Vierailija
13/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis ollut jo työelämässä. Miten sulla ei ole säästöjä yhtään?

Vierailija
14/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun pahan päivän varalle on nolla euroa eikä lapsia suunnitella, ehkä toisen lapsen kohdalle olette oppineet jotain. Ei heru sääliä meikkäläiseltä.

Vierailija
15/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ajattelitte tehdä sitten kun kotihoidontukikausi alkaa? Vai oletteko te niitä, jotka vauvan puolivuotispäivän jälkeen alkavat kysellä, että voiko kotihoidontuki oikeasti olla noin pieni?

Vierailija
16/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi maksaa noin 40 000/vuosi. Olet kai tämän ensimmäisen vuoden menot säästänyt?

Vierailija
17/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee koulu eka, hommaa ammatti, sitten lapsi. Onko kui vanha pariskunta? Kai lähemmäs 30v edes? Muutoin käy sääliksi lasta, kun kakarat hommaa kakaroita

Vierailija
18/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen.

Itsellä kävi eräs kesä vastaava. Opintotuki tuli toukokuussa, viimeinen. En ollut saanut kesätyöpaikkaa. Te-toimiston paperinkäsittelypäiviä oli vähennetty koska kesälomat. Joten päätöksenbteko meni jonnekin kesäkuun loppuun. Sain tt-tukea, vuokran jälkeen jäi 90€. Heinäkuussa tuli työttömyystuli miinus tt-tuki, maksetaan 0€. Onneks olin päässyt jo töihin. Muuten olisin joutunut hakemaan taas tt-tukea. Sit se olis peritty elokuus takas. Onko tuossa mitään järkeä?

Vierailija
19/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai vain ole niitä "pariskuntia", joissa nainen kituuttaa minimituilla ja maksaa sekä omat että lapsen kulut ja mies tienaa moninkertaisesti enemmän ja maksaa vain omat kulunsa? Kamalaa, jos näin on. Tällaisten ihmisten ei pitäisi lisääntyä, jos ei ole halua toimia perheenä ja auttaa kumppania silloin, kun hän apua tarvitsee.

Vierailija
20/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette kai vain ole niitä "pariskuntia", joissa nainen kituuttaa minimituilla ja maksaa sekä omat että lapsen kulut ja mies tienaa moninkertaisesti enemmän ja maksaa vain omat kulunsa? Kamalaa, jos näin on. Tällaisten ihmisten ei pitäisi lisääntyä, jos ei ole halua toimia perheenä ja auttaa kumppania silloin, kun hän apua tarvitsee.

Kyllä mies saa käyttää OMAT RAHANSA mihin haluaa, miksi täällä on automaattinen oletus että naisella pitäisi olla käyttöoikeus omien rahojensa lisäksi miehen lompakkoon?