Apua, Vatsa menee melkee kaikesta ruuasta kipeäksi!
En voi syödä leipää, perunaa, omenaa, sipulia, monia vihanneksia yms. Ei mitään missä on maketusainetta tai hiilihappoa, tuoremehuja. En jaksa luetella enempää
Ja sit viel täytyy olla täysin laktoositon ruokavalio kun maha ei sitäkää kestä.
Elämä on yhtä kipua. Vatsaan tulee helposti ilmaa ja ripuli saattaa alkaa milloin vaan.
Syön vaan 2 kertaa päivässä nykyään koska en edes keksi mitä söisin enää... alipaino ja anemia painaa päälle ja heikottaa. Aamuisin syön yleensä kaurapuuroa, ja sit teen jonkun lämpimän ruuan ja siitä se vatsa sitten tuleekin aina kipeäksi. Laajasti kokeillut kaikenlaista.
Mulla ei ole ärtyneen suolen oireyhtymää diagnosoitu mutta sitä tämä varmaan on? Mitä hyödyn edes lääkäriin menemisestä? Onko tähän lääkkeitä?
N19
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Minulla keliakia oireili noin. Vatsa oli sen vuoksi niin huonossa kunnossa, että ihan kaikesta tuli tosi kipeäksi. Yleinen harhaluulo on, että hoitamattomassa keliakiassa tulee vatsavaivoja vain gluteenia sisältävistä tuotteista. Oikeasti voi tulla mistä vain, jos suolisto on pahassa kunnossa.
/: miten sen saa tietää onko? Jostai verikokeesta vai mistä? Ahdistaa lääkärit ja tutkimukset.
Voit ostaa keliakia geenitestin netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla keliakia oireili noin. Vatsa oli sen vuoksi niin huonossa kunnossa, että ihan kaikesta tuli tosi kipeäksi. Yleinen harhaluulo on, että hoitamattomassa keliakiassa tulee vatsavaivoja vain gluteenia sisältävistä tuotteista. Oikeasti voi tulla mistä vain, jos suolisto on pahassa kunnossa.
/: miten sen saa tietää onko? Jostai verikokeesta vai mistä? Ahdistaa lääkärit ja tutkimukset.
Apteekeista saa keliakiakotitestejä, esim. tällaisia http://www.apteekkituotteet.fi/Biocard-Keliakiatesti , mutta kannattaa mieluummin mennä lääkäriin jos on noin pahat oireet. Verikokeestä selviää ja aiemmin ainakin on tehty myös tähystys, en tiedä tehdäänkö sitä nykyään. Jokatapauksessa kannattaa muistaa että hoitamattomassa keliakiassa on 10-kertainen riski saada suolistosyöpä. En halua pelotella, mutta moni ei ota tätä ollenkaan vakavasti. Ja ennen diagnoosia ei kannata alkaa noudattamaan erityisruokavaliota, koska sitten testit voivat näyttää virheellisesti, ettei keliakiaa ole, vaikka todellisuudessa olisikin.
Hitto/: nyt alko ahdistamaan. Miksei tässä kropassa mikää toimi ku pitäs