Syökö joku vielä tavallista riisiä?
Miksi? Eikö basmati/jasmiiniriisi ole mielestäsi parempaa? Tuskin ainakaan rahasyistä voi olla kiinni pl. opiskelijat
Kommentit (21)
Nimenomaan. Sitten kouluaikojen järkyn risoton en oo riisiin koskenut, tollaset 35 vuotta sitten. Ei oo valkoihosen ihmisen ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka yleensä edes syö riisiä?
Ainakin yli puolet aasialaista syö riisiä hyvin usein. Eli aika harva eikös vaan.
En ole kyllä pitkiin aikoihin syönyt, kun olen käyttänyt juurikin jasmiini- ja basmatiriisiä. Ne on aivan mahtavia kanan kanssa, etenkin kun vielä maustaa intialaisittain.
Oletkos ap huuhtonut riisin ennen ennen keittämistä ja huomannut, kuinka likainen vesi siitä tulee? Mietipä, miten saastuneilla aluiella sitä tuotetaan.
terveisin näitä riisejä 1990-luvulla käyttänyt
No ei tietenkään syö! Etkö ole huomannut, että kaupoista ei saa enää riisiä, ei Suomessa, ei Kiinassa eikä Intiassa?
Koko maailma syö nykyisin ainoalla oikealla tavalla, joka on Sinun tapasi.
Mitä kummaa on tavallinen riisi? Minä käytän eri ruokiin erilaisia riisejä. En ole todellakaan syömässä meksikolaista ruokaa basmatiriisin kanssa tai tekemässä jasmiiniriisistä joulupuuroa. Aika heikosti ne toimisivat myös sushissa.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään syö! Etkö ole huomannut, että kaupoista ei saa enää riisiä, ei Suomessa, ei Kiinassa eikä Intiassa?
Koko maailma syö nykyisin ainoalla oikealla tavalla, joka on Sinun tapasi.
Huono päivä sulla??
Vierailija kirjoitti:
Mitä kummaa on tavallinen riisi? Minä käytän eri ruokiin erilaisia riisejä. En ole todellakaan syömässä meksikolaista ruokaa basmatiriisin kanssa tai tekemässä jasmiiniriisistä joulupuuroa. Aika heikosti ne toimisivat myös sushissa.
Laitoin viimeksi basmatiriisiä tortilloihin. Ei ehkä kovin originaalia, mutta hyvin sopi mielestäni
Vierailija kirjoitti:
Oletkos ap huuhtonut riisin ennen ennen keittämistä ja huomannut, kuinka likainen vesi siitä tulee? Mietipä, miten saastuneilla aluiella sitä tuotetaan.
Ei se mitään likaa ole vaan riisin tärkkelystä. Itse huuhdon riisin ennen sushin valmistusta ja saa sitä tosiaan huuhtoa. Mutta eipä ole tullut mieleen, että joku sitä liaksi luulee.
Oletko itse huuhtonut multaporkkanoita ja huomannut, miten likaisia ne ovat? Syötkö silti edelleen porkkanoita? Ajattele, kaikki ruoka tulee maasta tai eläimestä ja on ihmisten käsittelemää, siis väkisinkin likaista. Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Eikö basmati/jasmiiniriisi ole mielestäsi parempaa? Tuskin ainakaan rahasyistä voi olla kiinni pl. opiskelijat
No se nyt riippuu mitä riisistä tehdäänkin, jokaiselle riisilajille on oma käyttökohteensä, vai tekisitkö riisipuuron sushiriisistä vai tavallisesta puuroriisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään likaa ole vaan riisin tärkkelystä. Itse huuhdon riisin ennen sushin valmistusta ja saa sitä tosiaan huuhtoa. Mutta eipä ole tullut mieleen, että joku sitä liaksi luulee.
Oletko itse huuhtonut multaporkkanoita ja huomannut, miten likaisia ne ovat? Syötkö silti edelleen porkkanoita? Ajattele, kaikki ruoka tulee maasta tai eläimestä ja on ihmisten käsittelemää, siis väkisinkin likaista. Voi voi.
Et sitten ole kuullut ollenkaan esimerkiksi Pekingin saastesumuista? Ne saasteet ovat vähän eri mittaluokkaa kuin Suomen maaperässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt riippuu mitä riisistä tehdäänkin, jokaiselle riisilajille on oma käyttökohteensä, vai tekisitkö riisipuuron sushiriisistä vai tavallisesta puuroriisistä?
Tarkoitin tietysti tilanteita, joissa riisi on lisäkkeenä esim. kastikkeen kanssa. Eli bulkkiriisi voidaan korvata basmatiriisillä
Siis mikä on "tavallista riisiä"?
Sushiin laitaan puuroriisiä ja moniin muihin aasialaisruokiin myös. Jasmiinia voin laittaa jos paistan vaikka kanankoipia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole kuullut ollenkaan esimerkiksi Pekingin saastesumuista? Ne saasteet ovat vähän eri mittaluokkaa kuin Suomen maaperässä.
Olen kuullut. Riisiviljelmät eivät kuitenkaan ole kaupungissa vaan maaseudulla. Ja jos saaste on maaperässä, se ei ole silloin riisin pinnalla pois huuhdeltavissa. Vaikka riisi olisi jotenkin saastunutta, se ei ilmene niin, että huuhteluvesi värjääntyy vaaleahkoksi. Se on edelleen riisin tärkkelystä. Tokikaan en epäile, etteikö ruuassa näinä aikoina olisi myrkkyjä kuten myös hengitysilmassa ja kosmetiikassa jnejne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin tietysti tilanteita, joissa riisi on lisäkkeenä esim. kastikkeen kanssa. Eli bulkkiriisi voidaan korvata basmatiriisillä
No se kastike sitten varmaan määrää sen, mikä riisi valitaan. Intialaisen kastikkeen kanssa basmatia, mutta muiden kanssa välttämättä ei. Ja miten niin basmati ei ole bulkkia?
Minä en syö valkoista riisiä ollenkaan, vaan ainostaan täysjyväriisiä. Basmatia ja jasmiiniriisiä ei saa täysjyvänä (eikä taida voidakaan saada, noin määritelmällisesti).
Mitä eroa niillä oikeastaan on? Samaa mautonta sontaa kaikki. Otan enemmin perunoita.
Minä syön, eikä ole rahasta kiinni. Minusta vaan eri ruokiin sopii erilaiset riisit, eikä basmati- tai jasmiiniriisi sovi ollenkaan kaikkien ruokien kanssa. Esim. risottoon tarvitaan arborio- tai carnaroliriisiä, eikä mitään basmatia. Samoin joidenkin makujen kanssa basmatin tai jasmiinin maku riitelee, ja paljon parempi on perus pitkäjyväinen riisi.