Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istuttamisesta.

13.03.2006 |

Olen kuullut jostain, että alle puolivuotiasta ei saisi istuttaa tuetta. Muistaakseni sairaalassa ja neuvolassa ei asiasta oo mitään kuitenkaan mainittu. Oon ymmärtänyt, että lapsen selkäranka ei kestä suoraa istumista alle puolivuotiaana. Olenkohan väärässä? Ja missäköhän menee tukemattoman istumisen raja. Pitääkö esim. sylissä olessa olla jotenkin takakenossa tai kannatella kainaloista. Vai riittäkö sylissä pitäjän maha tukemaan vauvan selkää, vaikka vauva istuisikin suorakulmassa. Poika on nyt 4,5 kk, ja siis pysyisi kyllä jo melko tukevasti istumassa. Miten muut ootte toimineet?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on 4kk ja änkeää väkisin sylissä istumaan. Kysyinkin neuvolalääkäriltä, että saako sitä nyt sitten istuttaa. Ja lääkärin mukaan hyvin tuettuna (mitä se nyt sitten tarkoittaakin!!) saa istuttaa. Tytön istuessa sylissä olen pitänyt kiinni yleensä kainaloiden alta, mutta en ole mitenkään kannatellut vaan istuu ihan omalla painollaan. Ilman tukea ei kyllä vielä pystyssä pysyisikään. Ja itse kysymykseen tuetta istumisesta en siis osaa vastata = )

Vierailija
2/5 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi 6kk-sääntö ei toimi, meillä ei ole koskaan toiminut kenenkään kohdalla ja niinpä tämä viimeisin alkoi tuetta istua jo 4,5kk iässä. Syöttötuolissa istui jo 3kk iässä josta kaiketi oppi istumatekniikan. Oli ällistynyt neuvolassakin täti, sanoi ettei ole ikinä nähnyt niin täydellisesti istuvaa nelikuista:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että syöttötuolissa tai muussa vastaavassa, jossa on ns. kova pohja, ei saisi istuttaa ennen kuin selkä on todellakin suora. Osaa kyllä ehkä istua, mutta selkäranka joutuu liian suurelle rasitukselle, jos istuttaa liian aikaisin, ja siitä kärsii lapsi sitten itse aikuisena.. Meillä ei istuteta vielä 7kuistakaan tyttöä syöttötuolissa koska selkä on kaarella, kun neiti istuu esim. lattialla, mun jalkojen välissä, ja nojaa mun mahaan.

Ehtiihän tuo. :)

Vierailija
4/5 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mindi74:

Että syöttötuolissa tai muussa vastaavassa, jossa on ns. kova pohja, ei saisi istuttaa ennen kuin selkä on todellakin suora. Osaa kyllä ehkä istua, mutta selkäranka joutuu liian suurelle rasitukselle, jos istuttaa liian aikaisin, ja siitä kärsii lapsi sitten itse aikuisena.. Meillä ei istuteta vielä 7kuistakaan tyttöä syöttötuolissa koska selkä on kaarella, kun neiti istuu esim. lattialla, mun jalkojen välissä, ja nojaa mun mahaan.

Ehtiihän tuo. :)

Lisään vielä sen, että neiti kyllä on pyrkinyt istumaan jo 3 kuisesta lähtien, mutta vaan sylissä olen antanut istua hetken kerrallaan.

Vierailija
5/5 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille 5kk neuvolassa ohjeistettiin jotenkin niin, että kun selästä katoaa pyöreys, voi alkaa istuttaa syöttötuolissa ja muutenkin lyhyitä aikoja. Meidän pojalla se pyöreys katosi 6kk:n kieppeillä ja otettiinkin silloin syöttötuoli käyttöön. Ja osaa nyt siis istua tuettuna.

Pyöreyden näkee siis siten, että nostat vauvan selinmakuulta käsistä kiinnipitäen istuma-asentoon. Niin kuin neuvolassakin yleensä tehdään.