Einon (3v) tarina liikutti: Eutanasia-aloite saavutti 50000 kannattajan rajan
6000 ääntä parissa tunnissa.
Einon tarina
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005010252.html
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli pysäyttävä juttu. Jokaisen pitäisi lukea se. Lääkäri-isä osasi valaista hienosti juuri sitä, mistä eutanasiassa on kyse: se on rakkauden teko.
Täällä yksi kiitollinen, jonka läheinen on kuntoutunut täysin sen jälkeen, kun mitään toivoa ei kaikkitietävä lääkäri enää antanut. Onneksi ei ollut vielä silloin tätä rakkaudentekijöiden eutanasiaa.
Ymmärräthän, että lääkäri ei määrää eutanasiaa kenellekään? Jos eutanasia olisi ollut jo läheisesi sairastumisen aikaan sallittu, ei se olisi häneen vaikuttanut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Eutanasialla voidaan puhdistaa sairaalat einoista ja muista kroonikkopotilaista. Ja yhteiskunta säästää taas pitkän pennin rahaa.
Kyllä lääkärikunnasta aina sopiva pyöveli löytyy päättämään lääketokkuraisen vanhuksen tappamisesta rahanahneen perijäkunnan suostumuksella.
Tuot mieleen Scrooge MacDuckin, joka on ilkeä ja ikävä kaikille, vainoharhainen ja hautoo vain rahojaan. Hyvää joulua sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Nyt päästään tappamaan Einoja.
Kuule kusipää, sinusta voi olla hienoa että 3-vuotias kärsii viikkoja ja kuivuu kuoliaaksi mutta enemmistöltä löytyy sentään hiven inhimillisyyttä.
Einohan päätettiin tappaa näännyttämällä se ihan vain siksi ettei Einosta enää ennusteen mukaan tulekaan Nobel-fyysikkoa.
Luitkohan nyt juttua ollenkaan? Eikös jutussa sanottu, että poika kärsi suurista kivuista jo asennon muuttamisesta.
Yhtäältä sanotaan että pojan aivot olivat täysin tuhoutuneet ja toisaalta sanotaan että poika kärsi kivuista. Ettekö näe ristiriitaa?
PERNALLAANKO SE SITÄ KIPUA KÄSITTELI?
Miten ilman aivoja voi tuntea kipua?
Kuinka moni nukutettu on leikkauksessa tuntenut kipua?
Itse olin ainakin unten mailla, vaikka aivoni tiettävävästi ovat suhteellisen kunnossa.
Onneksi ei kukaan ryhtynyt tekemään minulle eutanasiaa.
Nukuttaminen ei a) saa aivoja katoamaan eikä b) käännä aivojen toimintaa pois päältä
joten kommenttisi oli lähinnä aivoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli pysäyttävä juttu. Jokaisen pitäisi lukea se. Lääkäri-isä osasi valaista hienosti juuri sitä, mistä eutanasiassa on kyse: se on rakkauden teko.
Täällä yksi kiitollinen, jonka läheinen on kuntoutunut täysin sen jälkeen, kun mitään toivoa ei kaikkitietävä lääkäri enää antanut. Onneksi ei ollut vielä silloin tätä rakkaudentekijöiden eutanasiaa.
Kerrot varmaan tarkemmin millaisista vaurioista oli kyse?
Aivovamma, ennuste: jos jää henkiin, jää vuoteenomaksi ns. kasviksi ilman aivotoimintaa. Perhe vaati, ettei koneita sammuteta. Noin puoli vuotta ennusteen jälkeen opetteli kävelemään ja puhumaan uudestaan. Parin vuoden jälkeen kuntoutunut muuten, mutta ei voi esim. ajaa autoa. Vuosia myöhemmin muistona enää epilepsia, joka pysyy kurissa lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eutanasia tulee, se täytyisi olla erittäin tiukkaan rajattu juuri näille Einon tapaisille tapauksille. Joille elämän jatkaminen on enää vaan kärsimyksen jatkamista. Samalla pitäisi saada lääkärit tajuamaan se että kipulääkkeitä tarvitaan tuossa tilassa nimenomaan "hemmetin paljon" niinkuin se isä sanoi.
Juuri näin ja eutanasiassa ei saa tehdä virheitä. Eihän lääkärit koskaan tee virheitä?
Kuinka monta kuukautta tai vuotta haluaisit sitten maata sairaalassa kivuissasi joko puolitajuissasi tai tuijotellen sairaalan kattoa? Tai sitten niin että nykytilanteessa sinulta katkaistaisiin vedensaanti ja nääntyisit janoon.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Eutanasialla voidaan puhdistaa sairaalat einoista ja muista kroonikkopotilaista. Ja yhteiskunta säästää taas pitkän pennin rahaa.
Kyllä lääkärikunnasta aina sopiva pyöveli löytyy päättämään lääketokkuraisen vanhuksen tappamisesta rahanahneen perijäkunnan suostumuksella.
Tuot mieleen Scrooge MacDuckin, joka on ilkeä ja ikävä kaikille, vainoharhainen ja hautoo vain rahojaan. Hyvää joulua sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdat nyt täysin sen, että tuon kansalaisaloitteen mukaan eutanaisiasta päättää jokainen itse. Sitä ei tehdä kenellekään lääkärin tai omaisten toiveesta. Ihmisen pitää itse sitä hakea ja olla järjissään ym. Eli ei kukaan olis sitä sun läheistäs tullut tappamaan. Eutanasia olis tullut kyseeseen vain jos omaisesi olisi sitä vaatinut. Ja monen keskustelun ym. jälkeen edelleen pysynyt kannassaan.
Minä haluaisin eutanasian Alzheimeria sairastavalle isälleni. Hänen tilansa vain pahenee jatkuvasti. Alzheimeriin ei ole parannusta.
Kyseinen aloite voisi myös käsittää masennuksen ja yksinäisyyden. Jos ei niin kyseessä on puolivalmis aloite.
En voi käsittää, että eutanasia ei olisi tällaisissa tapauksissa sallittu. Kuinka moni tälläkin hetkellä kärsii kivuissaan ilman mitään toivoa?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin eutanasian Alzheimeria sairastavalle isälleni. Hänen tilansa vain pahenee jatkuvasti. Alzheimeriin ei ole parannusta.
Naapurini sairastaa samaa sairautta. Hirveä pissan löyhkä kertoo ettei kotipalvelu toimi. Joskus ei ole jääkaapissa ollut mitään muuta kuin leviterasia. On näitä helluntailiikkeen jäseniä ja pilannut välit lapsiin. Ei siinä Jumala nyt auta, eikä seurakuntakaan enää käy.
Ulla Appelsin loistaa jutun kirjoittana. Suomen paras toimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Nyt päästään tappamaan Einoja.
Kuule kusipää, sinusta voi olla hienoa että 3-vuotias kärsii viikkoja ja kuivuu kuoliaaksi mutta enemmistöltä löytyy sentään hiven inhimillisyyttä.
Mahdollinen eutanasialaki ei muuta alaikäisten ja oikeustoimikelvottomien tilannetta, sillä heiltä ei voida saada juridisesti pätevää hyväksyntää..
Nyt saadaan sitten taas kerran nauttia siitä kun hihhulit aktivoituvat vastustamaan jotain 😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurini sairastaa samaa sairautta. Hirveä pissan löyhkä kertoo ettei kotipalvelu toimi. Joskus ei ole jääkaapissa ollut mitään muuta kuin leviterasia. On näitä helluntailiikkeen jäseniä ja pilannut välit lapsiin. Ei siinä Jumala nyt auta, eikä seurakuntakaan enää käy.
No, kunhan saadaan tämä lakialoite nyt ensin läpi, niin sitten muutaman vuoden kuluttua katsellaan sitä vaihtoehtoa, että eutanasian saa tilattua vaikka sairaalle naapurilleenkin, hänen omasta vakaumuksestaan riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Lue tämä
http://newsroom.ucla.edu/releases/memory-loss-associated-with-alzheimer…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://newsroom.ucla.edu/releases/memory-loss-associated-with-alzheimer…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kunhan saadaan tämä lakialoite nyt ensin läpi, niin sitten muutaman vuoden kuluttua katsellaan sitä vaihtoehtoa, että eutanasian saa tilattua vaikka sairaalle naapurilleenkin, hänen omasta vakaumuksestaan riippumatta.
Onko näin käynyt muualla maailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt saadaan sitten taas kerran nauttia siitä kun hihhulit aktivoituvat vastustamaan jotain 😒
Ai hihhulit eli lääkärit? Lääkäriliitto vastustaa aloitetta...
Miten ilman aivoja voi tuntea kipua?
Kuinka moni nukutettu on leikkauksessa tuntenut kipua?
Itse olin ainakin unten mailla, vaikka aivoni tiettävävästi ovat suhteellisen kunnossa.
Onneksi ei kukaan ryhtynyt tekemään minulle eutanasiaa.