Isäksi 60-vuotiaana!! Plussia ja miinuksia.
Äiti on tietty yli kaksyt vuotta nuorempi. Mutta isän ikä mietityttää. Auttakaa viisaammat!
Kommentit (42)
Viriili päpsi :) eikä ole ruuti kastunut kun vieläkin paukkuu .
Tietysti 20v itseään nuorempi hoikka nainen auttaa asiaa ja nostaa motivaatiota :)
Lapsen ollessa 20v isä on 80v... Sanoisin että se on jo noloa.
Itseäni ainakin vanhat ukot, olkoot sitten vaikka kuinka "nuorekkaita", oksettaa.
No, se lienee sitä tosi rakkautta.
Plussaa ehdottomasti koulujen kesälomat! Ei ikinä huolen häivää siitä, miten pieni ekaluokkalainen pärjää kun vanhemmat ovat töissä.
Itselläni oli vanha isä, hän oli 55 kun synnyin ja joutui 57-vuotiaana jäämään sairaseläkkeellä. Kun ekaluokkalaisena tulin koulusta kotiin, siellä oli aina isän mannapuuro odottamassa. Ajan kanssa hän oppi laittamaan muitakin ruokia ja kun isompana koulupäivät olivat pidempiä, kotona oli aina joku ruoka valmiina kun me lapset tulimme koulusta.
Tajusin itse vasta aikuisena, mikä säätö työelämässä olevilla vanhemmilla on näiden alaluokkalaisten kesälomien kanssa, kun lapset ovat vielä pieniä ja vanhempien kesälomat ovat lyhyet. Minä saatoin olla joskus koko kesän putkeen mökillä isän kanssa, äiti oli oman lomansa mökillä ja kävi sitten viikonloppuisin mökillä. Syksyllä kun palasin kaupunkiin, niin hädin tuskin muistin minkälaiset astiat meillä on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole plussia.
t. iäkkään isän lapsi, joka jäi orvoksi 15-vuotiaana
Saithan sentään pitää isäsi noinkin pitkään ja perinnön jo aikaisessa vaiheessa. Tuolta pohjalta on hyvä lähteä ostamaan ensiasuntoa, kun muut kärvistelevät köyhinä opiskelijoina.
Tuttavapiirissä tämmöinen pariskunta...
Lapsella oli kiiretön lapsuus, isä vei sitten eskariin, teki ruuat, oli vastassa ja läsnä.
Siinä on pitkä aika hyvää elämää, ei täällä olla vaan odottamassa omaa nurmiaravaa. Ja elämä jatkuu, siinä lapsessa, sen elämä jatkuu vaikka vanhemmat kuolisivat ennen täysikäisyytä. Ei sitä voi kenenkään kohdalla tietää.
Ja jonkun ruotsalaistutkimuksen mukaan n.. 12 v orvoiksi jääneet pärjäävät elämässä vahvasti, koska joutuvat itsenäistymään ja ottamaan itsestään vastuuta.
Minkä ikäisiksi miehen vanhemmat ovat eläneet ja millaisia suvussa kiertäviä sairauksia voi olla rasitteena? Jos pitkäikäistä ja tervettä sukua, niin toisaalta voi olla se 20 vuotta tervettä elämää vielä jäljellä. Mutta jos on mitään sukurasitteita, jotka hetkenä minä hyvänsä voi tulla päälle, niin ei...
Mielestäni lapsien tulisi saada pitää vanhempansa mahdollisimman pitkään. Kukaan toki ei tiedä, vaikka kuolis onnettomuudessa 30-vuotiaana, mutta luonnollisesti ajateltuna 60v on jo elämän loppupuolella, vaikka aikaa vielä olisikin.
Kysy Paul Stanleylta, sillä on kokemusta.
X Factor tuomari Simon Cowell pitää että se on ihan OK juttu
Ei ole enää hengissä kun lapsi pääsee ylioppilaaksi. Lapsi voi kotona lukiolaisiässä joutua vaihtamaan vuorostaan isän vaipat. Kaverien vanhemmat eivät halua antaa lapsiaan vanhuksen kuskattavaksi treeneihin. Lasta kiusataan pappa-ikäisestä isästä. Saa sydärin opettaessaan saksipotkua lapselleen.
Plussia ei ole.
Hyvällä ravinnolla voi vanhakin isä sinnitellä pitkään, jopa yli satavuotiaaksi. Kannattaa kokeille esimerkiksi "Äityliinin" joulureseptejä:
Äityliini kirjoitti:
Tärkeintä on valmistaa ne laatikot oikein. Kaupan valmislaatikko on oikein hyvää, jos siihen sekoittaa voita suhteessa 1:1. Siis puolet laatikkoa, puolet voita. Sitten löräyttää pinnalle tuhdin annoksen kermaa ja lämmittää kuumassa uunissa noin 25 min.
Tällaista hieman "tuunattua" laatikkoa olen tarjonnut noin 100 grammaa per henkilö eli porkkana-, peruna- ja lanttulaatikkoa yhteensä noin 300 grammaa per ruokailija.
Kinkun sijaan olen tarjonnut possun kassleria, jonka keitän ensin rapeaksi padassa upporasvassa. Sitten haudutan kermakastikkeessa semmoisen 5-6 tuntia. Sekaan sinappia, suolaa ja vähän voita.
Alkuruuaksi tietysti normaalit sillit, lohet ja muut semmoiset.
Ei, kun kassleria. Lue tekstit ennen kuin kommentoit, pöljä
Hyvä geenit? Meinaan harva mies pääsee enää kuusikymppisenä lisääntymään, joten kyse lienee fiksusta, menestyvästä ja charmantista miehestä. Ja jos hiukan siittiöt rapautuukin, niin on ne paljon parempia tuottamaan hyvä jälkeläinen kuin jonkun parikymppisenä isäytyvän elämäm koululaisen.
Eikä 60-vuotias ole kuin 78-vuotias lapsen ollessa täysi-ikäinen ja ihmiset elää nykyään pitkään. Vierivä kivi ei pääse edes sammaloitumaan...
No, onhan siinä huonojakin puolia ja en kyllä sinänsä suosittelisi lapsia enää tuossa iässä, mutta kun maito on kaatunut, niin se on kaatunut ja asiassa on hyviäkin puolia.
Mitä muuten joku mainitsi tuossa ylempänä päiväkodin vanhempainilloista. Ehkä nyt seitsemänkymppinen olisi siellä kummajainen, mutta itse havahduin esikoiseni vanhempainilloissa, että olen "nuori äiti". Suurin osa oli minua vanhempia ja olen saanut esikoisen 28-vuotiaana. Sittemmin olen työssäni huomannut, että ekaluokkalaisten vanhemmat on järjestäin nelikymppisiä, kun kertovat vanhempiensa ikiä. Hyvin harva on 30 ja himpun päälle. Hyvin tyypillisesti äidit on 37-42 ja isät 39-45. Nämä otannat siis semmoisilta keskiluokkaisilta alueilta, joissa on koulutettuja vanhempia.
On ihmiset tyhmiä!
Isä voi olla nuori, mutta karkaa maailmalle. Kuusikymppinen voi olla kovakuntoinen. Itse 62, juoskaapa puolimaraton 1.50 tai maraton alle 4 tuntia nuoret?
Yleensä kun lapsella on kuollut omat vanhemmat ja isovanhemmat ovat kasvattaneet lapsen, tulee hänestä todella fiksu ihminen. Näin on käynyt monelle kuuluisuudelle.
Ihmiset eroavat ja lapset jäävät huonolle kohtelulle, on hienoa, että 60v jaksaa hoitaa lapset ja pysyy lapsen vierellä.
Onnittelen kaikkia miehiä, jotka ottavat vastuun lapsesta!
Osaa ne muuallakin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-puhuu-1700-luvulla-syntyneen-…
Yhdysvaltain kymmenes presidentti oli John Tyler. Kaksi Tylerin lapsenlapsista on yhä elossa. Mitä ihmeellistä tuossa on? Ei mitään, paitsi että presidentti Tyler syntyi 1700-luvulla.
Vuonna 1790 syntynyt presidentti John Tyler oli 63, kun hänen poikansa Lyon syntyi vuonna 1853. Myös Lyonille siunaantui jälkikasvua vanhalla iällä. Yhä elossa olevat pojat syntyivät 1924 ja 1927, isän ollessa jo yli 70-vuotias.
Yhdysvaltalaismediassa Lyon Tyler Jr:n ja hänen veljensä Harrison Tylerin historiaa on kuvailtu osuvasti pienellä dialoginpätkällä.
– Isämme oli kahdeksan, kun sota alkoi.
– Toinen maailmansotako?
– Ei, ehei.
– No ensimmäinen maailmansotako sitten?
– Ei. Yhdysvaltojen sisällissota.
Sisällissota riehui Yhdysvalloissa vuosina 1861-1865. Sota sai alkunsa, kun yksitoista eteläistä osavaltiota julistautui itsenäisiksi. Näissä osavaltioissa oli yhdeksän miljoonaa asukasta, joista neljä miljoonaa oli orjia.
Vuosina 1841-1845 presidenttinä toimineen John Tylerin suurimmiksi saavutuksiksi luetaan Texasin ja Floridan liittäminen Yhdysvaltoihin ja muun muassa maan satamien avaaminen kiinalaisille kauppalaivoille.
vierailemassa kirjoitti:
Eipä tosta asiasta plussia löydy. Mies ihan liian vanha.[/quote
No?
Mistä tämä naisellinen kaksinaismoraali taas?
Ei ole kauaa sitten kun palstalla peukut viuhu ihanalle valtakunnan HopeaSmirrelle 70v, joka oli mahtava esimerkki isyydestä ja peukkujen kuningas täällä?
Lennun saaman huomion osuudesta oltiin enemmän huolissaan kuin iskän iästä?
Koittakaa nyt olla taas olematta aivan tilannekohtaisena tuuliviirinä.
Miikat
Ei jaksa kuten nuorempi isä( kokemusta on)
Tulot putoavat eläköityessä lähes puoleen
Huonompi sperma
Odotettavissa kroonisia sairauksia( ei ne elintavat niitä poista)
Lapselle kurja juttu, kun isä ei ole nuorempi
Plussat
Isoisäksi hyvä ikä
Historiassa 60 vuotiaasta isästä on ollut paljonkin etua.
Pitää muistaa että vaikka ihmisten keski-ikä on ollut vain pitkää 20-30 vuotta, lapsikuolleisuus oli valtavaa ja 60 vuotiaat eivät olleet tavattoman harvinaisia, vaikka kylläkin iäkkäitä. Hyvät geenit olivat mahdollistaneet pitkän iän ja vaikka isä kuolisi ennen kuin lapset ovat 20 vuotiaita, niin useat lapset jäivät jo aikaisemmin orvoksi, vaikka isä olisi ollut alunperin 20 vuotias.
Jos Jeesus kuoli noin 30 vuotiaana, hän oli jo jo vanhempi kuin keskimäärin ihmiset tuolloin elivät.
60 vuotiaalla on tuohonkin aikaan ollut aikaa kerätä omaisuutta ja sekin on ollut hyväksi lasten eloon jäännin kännalta.
Nyky-yhteiskunnassa lapsikuolleisuus on pientä ja monet sairaudet, jotka ennen olisivat estäneet 60 vuotiaaksi elämisen voidaan hoitaa. Nyt pelkkä 60 vuoden ikä ei ole meriitti, koska monet elävät niin pitkään.
Mutta evoluutio on jättänyt jälkensä nuorten naisten psyykkeen ja heillä on alttius hakeutua parisuhteeseen vanhempien miesten kanssa.
Tosin ennen jo 15 vuotiaat tytöt menivät naimisiin, itse en olisi tuossa iässä nähnyt mitään eroa 40 vuotiaan tai 60 vuotiaan välillä, kun jo 30 vuotias tuntui ikivanhalta.
Ehkä se taloudellinen turva pätee osaan 60 vuotiasiin vieläkin.