Kuinka paljon lapsenne tekevät kotitöitä?
Kuinka paljon kotitöitä voi mielestänne lapsilta vaatia? Meillä toinen (10 v) tekee omasta halustaan monenlaista. Hakee posin, tyhjentää tiskikoneen, siivoilee, ruokkii lemmikkejä, siivoaa huoneenss, viikkaa pyykkiä jne. Toinen (12 v) pitää pakottaa kaikkeen mitä tekee. Jopa roskat ja pyykit jäisivät lattialle ja omat astia pöydälle jos ei erikseen sano ja vielä useampaan kertaan. Joskus harvoin auttaa ruoanlaitossa. Huoneensiivoukseen pitää pakottaa sanallisesti ja kiristämällä viikkorahalla.
Kuinka paljon esim. n. 12-vuotiaat tekevät kotitöitä? Ollaan yritetty tarjota niistä ekstrarahaa, mutta eipä kiinnosta sen enempää.
Kommentit (21)
Oman huoneen siivous. Teini jättää kaiken lojumaan. Vaatteet ja kirjat lattialle. Astioita työpöydällä ym. Oma valinta. Kerran viikossa pyydän laittamaan pyykit koriin ja imuroimaan.
Joskus tekee ruokaa, tyhjentää tiskikoneen tai imuroi koko talon. Pyydettäessä tekee kiltisti. Ei tarvi uhkailla.
Mielestäni ihan sopiva. En halua että lapsilla on liikaa velvollisuuksia. En myöskään tee siivouksesta ongelmaa.
Pienenä auttoivat aina kaikessa. Ja omien huoneiden siivous on ollut aina oma työ. Silloinkin hyvällä, yhdessä tehden.
Meillä kyllä löytyy taitoa. Vaikka vähän laiskalta nyt näyttää
Meillä pitkään ainoa keino, jolla siivousta tapahtui, oli karkkipäivä. Siis siivottiin la aamuna, jonka jälkeen lounas ja sit alkoi karkkipäivä. Lasten vastuualueina omat huoneet. Jos ei siivonnut, ei tullut karkkiakaan.
Nykyään ovat jo isoja ja pystyisivät tekemään paljonkin. Ongelma on se, että koulu ja harrastukset vievät paljon aikaa eivätkä siis ehdi kotitöille. Huolehtivat huoneensa ja tuovat pyykit pesuun kyllä. Astianpesukoneen tyhjennys olis heidän hommansa, mut harvoin toteutuu, kun tarve on useammin kuin ovat kotosalla.
Kannattaa miettiä miten pyytää. Ei kaiken ole pakko olla aina tip top. Eikä kannata laittaa lasta seinää vasten. Hyvällä pääsee aina pidemmälle
14v eilen: imuroi ja pyyhki rätillä oman huoneensa lattian, vaihtoi omat lakanansa ja pyyhkeensä, pesi pikkuvessansa ja toi pyykit kodinhoitohuoneeseen kuten joka viikko. Lisäksi tyhjentää puhtaat astiat a-koneesta päivittäin.
Kaksi teiniä täällä, jotka eivät tee yhtään mitään.
Kyllästyin ainaiseen tappeluun ja linjasin, että teen kaiken. Onhan se työlästä, mutta ilmapiiri on paljon mukavampi.
Kova koulu sitten koittaa, kun lähtevät omilleen. Tänne ei pyykkejä tuoda enkä takuusti käy siivoamassa.
Eilen 8v. imuroi olohuoneen ja yhdessä 5v:n kanssa siivosi lelunsa, veivät roskat ja järkkäsivät olkkaria. Joskus auttavat tiskikoneen tyhjennyksessä ja päivittäin siivoavat lelunsa ja pelinsä. Hakevat postin usein. Pyyhkivät pölyjä ja seinäpintoja joskus. Talvisin lumipesevät mattoja. Vievät limupullot kauppaan ja saavat pitää rahat. Kotityöt kuuluu koko perheelle ja kaikki osallistuvat taitojensa mukaan. Joskus täytyy pakottaa ja kiristää, usein pärjää lahjomalla ja muistuttamalla mitä kivaa sen jälkeen voimme tehdä.
5v tyhjentää koneen ja siivoaa lelut,7v samoin, 9 ja 11 petaa sängyt ja viikkaa pyykkiä,19 v lämmittää saunan,yhdessä tehdään ruoka,minä tai mies imuroi pyykkiä pesee 11v,19v isä ja äiti,minä pyyhin pölyt.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä miten pyytää. Ei kaiken ole pakko olla aina tip top. Eikä kannata laittaa lasta seinää vasten. Hyvällä pääsee aina pidemmälle
"Kaiken ei tarvitse aina olla tip top": Eli onko omien likapyykkien vieminen pyykkikoriin, omien roskien laittaminen roskikseen ja omien tiskien laittaminen koneeseen liiallisia vaatimuksia mielestäsi 12-vuotiaalle?
Hyvällä yritetään aina. Pyydetään nätisti, tarjotaan jopa rahaa osallistumisesta. Mutta jos ei vaan suostu tekemään, niin pakkohan sitä on lopulta olla tiukka ja määrätä toinen hommiin. Tai sitten tehdä kaikki hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaiken ei tarvitse aina olla tip top": Eli onko omien likapyykkien vieminen pyykkikoriin, omien roskien laittaminen roskikseen ja omien tiskien laittaminen koneeseen liiallisia vaatimuksia mielestäsi 12-vuotiaalle?
Hyvällä yritetään aina. Pyydetään nätisti, tarjotaan jopa rahaa osallistumisesta. Mutta jos ei vaan suostu tekemään, niin pakkohan sitä on lopulta olla tiukka ja määrätä toinen hommiin. Tai sitten tehdä kaikki hänen puolestaan.
Oma huone voi olla millainen kaaos tahansa. Vaikka ne pyykit lattialla. Itse ne sieltä lopulta joutuu keräämään pyykkiä varten. Omassa huoneessa saa roskatkin lojua tai tiskit.
Muualla toki pitää olla siististi. Laittaa tiskit koneeseen ym.
Mutta nekin pitää hoitaa hyvällä mielellä. Ei kannata alkaa liikaa haastamaan riitaa ja nipottaa
Vierailija kirjoitti:
Oma huone voi olla millainen kaaos tahansa. Vaikka ne pyykit lattialla. Itse ne sieltä lopulta joutuu keräämään pyykkiä varten.
Siis pitääkö ne pyykit viedä vai ei? Eka sanot että ei tarvitse, vaan voi jättää lattialle ja sitten kumminkin sanot että tarvitsee viedä pyykkin.
15-vuotias tyttäreni tekee joka päivä jotain: tyhjentää astianpesukoneen, pesee pyykkiä, vie roskat, käy kaupassa tai vaihtaa kissanhiekat. Ruokaa hän laittaa harvemmin, koska ei pidä ruoanlaitosta ja minä ja mieheni taas molemmat pidämme. Viikkosiivouksessa hänen tulee valita yksi-kaksi tehtävää keittiön puhdistamisesta, pölyjen pyyhkimisestä, vessan pesusta, imuroinnista tai lattioiden pesusta. Oma huone tulee tietysti myös siivota, mutta en laske tätä kotityöksi. Jos hän pitäisi huoneen perussiistinä, menisi se viikkosiivouksen yhteydessä, mutta hän mieluummin elää vaate- ja roinakasan keskellä niin kuin monet teinit, ja pitää suursiivouksen kerran kahdessa-kolmessa viikossa. Hän saa käyttörahaa vain osallistumalla kotitöihin. Kustakin tehtävästä maksetaan tietty summa, ja kerran kuussa maksan hänelle kirjanpidon mukaan. Jotkin tehtävät, kuten ikkunoiden tai saunan pesu, ovat vapaaehtoisia ja niistä sovitaan erikseen korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma huone voi olla millainen kaaos tahansa. Vaikka ne pyykit lattialla. Itse ne sieltä lopulta joutuu keräämään pyykkiä varten.
Siis pitääkö ne pyykit viedä vai ei? Eka sanot että ei tarvitse, vaan voi jättää lattialle ja sitten kumminkin sanot että tarvitsee viedä pyykkin.
"Itse ne joutuu lopulta keräämään"
Onko vaikea lause?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaikea lause?
Eli pitääkö sieltä huoneesta myös viedä lopulta ne tiskit ja roskat pois itse?
Hyvä sanoa, että ei tarvitse turhaan nipottaa ja sitten vaatia kuitenkin juuri samoja asioita.
Enää ei ole laiskaa miestä antamassa mallia, joten 12v ja 14v siivoavat kaiken mitä sotkevatkin. Laittavat päivällisen kerran viikossa, kattavat pöydän aamiaiselle ja päivälliselle, korjaavat ruokatavarat ja tiskit aterian päätyttyä. Toinen tiskaa käsitiskattavat astiat kun on itse laittanut päivällisen, joskus myös pyytämällä yhteisen ruoanlaiton jälkeen. Usein kokkaamme perusruokia yhdessä. Eihän lapsi opi, jos ei ole tilaisuutta harjoitella.
Molemmat tuovat omat pyykkinsä värikoodattuihin pyykkikoppiin. Minä yleensä laitan koneen käyntiin, mutta lapset siirtävät pyykit kuivuriin ja ripustavat narukuivattavat pyykit kylppäriin. Tyhjentävät kuivurin ja kaapittavat omat vaatteensa. Vuoroviikoin imuroimme kodin.
Molemmat tekevät pieniä kauppareissuja, vievät roskat ja kierrätysjätteet ja käyvät postissa, palauttavat kirjastonkirjat.
Näin täytyy toimia, kun talouden aikuinen on kokopäivätöissä ja kuskaa lapsia harrastuksiin miltei joka ilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaikea lause?Eli pitääkö sieltä huoneesta myös viedä lopulta ne tiskit ja roskat pois itse?
Hyvä sanoa, että ei tarvitse turhaan nipottaa ja sitten vaatia kuitenkin juuri samoja asioita.
Lopulta.
Eikä niistä kukaan nipota, vaikka kaaos on välillä kamala. Ei kukaan sitä huonetta siivoa teinin puolesta. Eikä painosta tai moiti. Itse hän sen LOPULTA siivoaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaikea lause?Eli pitääkö sieltä huoneesta myös viedä lopulta ne tiskit ja roskat pois itse?
Hyvä sanoa, että ei tarvitse turhaan nipottaa ja sitten vaatia kuitenkin juuri samoja asioita.Lopulta.
Eikä niistä kukaan nipota, vaikka kaaos on välillä kamala. Ei kukaan sitä huonetta siivoa teinin puolesta. Eikä painosta tai moiti. Itse hän sen LOPULTA siivoaa
Meidän teini ei tajua tehdä mitään, jos ei tiukasti vaadi siivoamista. Valittaa vaan nun joutuu laittamaan rumat collarit kouluun, kun kaikki muut housut ovat likaisina kasassa lattialla. Tai yökyläkaverin patja ei meinaa mahtua lattialle töryn sekaan saati tietokoneeella ei mahdu tehdä mitään, kun pöydällä niin paljon homeisia astioita.
Minä, äiti, pesen pyykit, mutta vain ne jotka on tuotu pyykkikoriin, koskee myös miestäni. Jokainen on velvollinen vahtimaan ulkona olevia pyykkejä sateen varalta - vaikka onkin kuivausrumpu, kaikkea ei voi kuivata siellä, eikä sisällä ole tilaa aina kaikkea alusta asti "liputtaa". Meillä on silitysnukke, mies osti, kun en enää jaksanut ja ehtinyt kauluspaitojaan silittää. On se jännä, teinipojatkin pitävät kaikista laitteista (paitsi imurista!).
Olen lauantait töissä, jolloin teinit siivoavat yhdessä koko talon ja ovatkin oppineet pitämään puoliaan ettei kukaan heistä laista. Tehtävät työt on opetettu ja kun minulla on lauantaivapaa, osallistun itsekin. Mieheni, siis lasteni isä, ei koske juuri pyykkeihin, mutta toisaalta minä en tee paljon mitään pihaan tai autoon liittyvää työtä. Mieheni on kyllä opettanut ne tehtävät lapsillekin, mikä on hyvä, onneksi ei kuitenkaan yritä niitä kaikkea siirtää heille.
Vain keittiössä syödään, paitsi poikkeustapauksissa, ja jokainen laittaa likaiset astiansa koneeseen. Teen iltaruoan, muuta ateriat kukin huolehtii itsekseen, mutta viimeinen syöjä (vaihtelee aterioittain koulun alkamisen ja harrastusten mukaan) huolehtii tavarat jääkaappiin ja siistii keittiön. Aamupalan jälkeen sijataan sängyt ja viimeistään koulun jälkeen jokainen katsoo, että talo on siinä kunnossa, että arkivieraita voisi tulla - yritän opettaa nuoret kaipaamaan siistiä ympäristöä. (Kukaan meistä ei pidä imuroinnista, mutta lattiat on kevyt ja nopeahko puhdistaa kuivalla tai nihkeällä mikroliinalla viikollakin, ei tarvitse aina imuroida.) Vessat ja kylpyhuone pestään sovitulla tavalla joka toinen päivä ja jokaisella on oma päivä, jota voi vaihtaa.
Mielestäni harrastuksia ja muita menoja on liikaa koulun lisäkis, jos teinit eivät koskaan ehdi/jaksa tehdä mitään kotona.
12v 5 yhdessä sovittua kotityötä viikossa + oman huoneen siistinä pitäminen
7v 3 yhdessä sovittua kotityötä viikossa, sis. oman huoneen siivous.
Vierailija kirjoitti:
Minä, äiti, pesen pyykit, mutta vain ne jotka on tuotu pyykkikoriin, koskee myös miestäni. Jokainen on velvollinen vahtimaan ulkona olevia pyykkejä sateen varalta - vaikka onkin kuivausrumpu, kaikkea ei voi kuivata siellä, eikä sisällä ole tilaa aina kaikkea alusta asti "liputtaa". Meillä on silitysnukke, mies osti, kun en enää jaksanut ja ehtinyt kauluspaitojaan silittää. On se jännä, teinipojatkin pitävät kaikista laitteista (paitsi imurista!).
Olen lauantait töissä, jolloin teinit siivoavat yhdessä koko talon ja ovatkin oppineet pitämään puoliaan ettei kukaan heistä laista. Tehtävät työt on opetettu ja kun minulla on lauantaivapaa, osallistun itsekin. Mieheni, siis lasteni isä, ei koske juuri pyykkeihin, mutta toisaalta minä en tee paljon mitään pihaan tai autoon liittyvää työtä. Mieheni on kyllä opettanut ne tehtävät lapsillekin, mikä on hyvä, onneksi ei kuitenkaan yritä niitä kaikkea siirtää heille.
Vain keittiössä syödään, paitsi poikkeustapauksissa, ja jokainen laittaa likaiset astiansa koneeseen. Teen iltaruoan, muuta ateriat kukin huolehtii itsekseen, mutta viimeinen syöjä (vaihtelee aterioittain koulun alkamisen ja harrastusten mukaan) huolehtii tavarat jääkaappiin ja siistii keittiön. Aamupalan jälkeen sijataan sängyt ja viimeistään koulun jälkeen jokainen katsoo, että talo on siinä kunnossa, että arkivieraita voisi tulla - yritän opettaa nuoret kaipaamaan siistiä ympäristöä. (Kukaan meistä ei pidä imuroinnista, mutta lattiat on kevyt ja nopeahko puhdistaa kuivalla tai nihkeällä mikroliinalla viikollakin, ei tarvitse aina imuroida.) Vessat ja kylpyhuone pestään sovitulla tavalla joka toinen päivä ja jokaisella on oma päivä, jota voi vaihtaa.
Mielestäni harrastuksia ja muita menoja on liikaa koulun lisäkis, jos teinit eivät koskaan ehdi/jaksa tehdä mitään kotona.
Mitä vielä pitäisi tehdä? Hehän tekevät jo kaiken! Ja älyttömän usein.
Sinä peset pyykkiä?
Hyvinkin paljon. 2-vuotias haluaa tehdä kaiken itse!
Olin itse samanlainen, ja 12- vuotiaana hankin perheemme kylppäriin uudet somistukset viikkorahoilla. Kyllä lapsen täytyy ainakin oma huoneensa siivota ja pitää järjestyksessä. Likaiset pyykit kiikutetaan pyykkikoriin eikä jätetä lattialle äitin tai siivoojan siivottavaksi. Ja sama koskee miestä, likaiset sukkamytyt pyykkiin eikä äitin siivottavaksi.