Tässäpä teille hyvän suolaisen piirakan resepti: virolainen kaalipiirakka
Rahkavoitaikina:
250 g voita
250 g rahkaa
5,25 dl vehnäjauhoja
0,5 tl suolaa
1 tl sokeria
Sekoita huoneenlämpöinen voi, rahka ja kuivat aineet taikinaksi. Laita taikina hetkeksi jääkaappiin.
Täyte:
n. 1,5 kg:n painoinen valkokaali
(4 munaa)
2 dl hapankermaa
0,5–1 tl suolaa
1 tl sokeria
tilliä maun mukaan (tuoretta, pakastettua tai kuivattua)
200 g raastettua juustoa, esim. emmentaalia (mä käytin mustaleimaa)
Suikaloi kaali hienoksi. Keitä vähässä vedessä puolipehmeäksi. Valuta kaali siivilässä. Sekoita kaalin joukkoon hapankerma (ja munat) sekä mausteet. Levitä päälle juustoraaste. (Tai laita kerroksittain kaali + mausteet, juusto ja hapankerma-munaseos). Mä teen aina ilman munaa (meillä on perheestä lievästä muna-allergiasta kärsivä henkilö) ja tykkään siitä just sillä tavalla!
Paista 200 asteessa kypsäksi (20–min.).
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kui se taikina on yhä siellä jääkaapissa?
Se tykkää olla siellä.
Ap
Lähinnä halusin tietää, mitä sinä sille teet, tuleeko vain alle vai kenties mallia suljettu?
Vastasitkin jo muille yhtä tietämättömille, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on parempaa. ;D
Millä tavalla Suomessa tehdään? En oo koskaan maistanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vastasitkin jo muille yhtä tietämättömille, kiitos.
Tuo resepti, josta ohjeen käänsin, oli jotenkin niin sekavasti sijoiteltu, että sen takia jäi avauksesta tuo olennainen tieto puuttumaan!
Ap
Siis taikina taputellaan pellille, täyte siihen päälle ja uuniin? Tuleeko tälle piirakalle taikinakantta päälle?
Tästä tulee siis pellillinen? Puolittamalla ainekset tulee varmaankin normikokoinen piirakkavuoallinen..?
Vierailija kirjoitti:
Siis taikina taputellaan pellille, täyte siihen päälle ja uuniin? Tuleeko tälle piirakalle taikinakantta päälle?
Ei tule kantta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee siis pellillinen? Puolittamalla ainekset tulee varmaankin normikokoinen piirakkavuoallinen..?
Joo, pellillinen tulee!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomipiirakassa on kansi
Mulle tuli heti mieleen, että onkohan siinä riisiä! Niin monessa perinteisessä suomalaisessa suolaisessa leivonnaisessa on riisiä sisällä. (Ei ollut, ainakaan tuossa linkitetyssä ohjeessa.)
Ap
Kokeiltu on ja pierettää aivan tajuttomasti.😭
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako valmis voitaikina?
Kaksi täysin eri taikinaa joten makukaan ei sama. Itse en tekisi valmiiseen
Vierailija kirjoitti:
Kokeiltu on ja pierettää aivan tajuttomasti.😭
Hei, yolo!
Ap
Kiitos tosi hyvältä vaikuttaa ohje! Aapee vaikuttaa muutenkin mukavalta henkilöltä viestien perusteella. Hyvää joulua!
Vierailija kirjoitti:
Mitä on hapankerma?
Öh. Hapukoor. Sa et saa aru Eesti keelest?
Kiitti ap,
kaali ei oo mun juttu, mutta toi taikina kuulosti hyvältä ja helpolta tällaiselle ei niin jauhopeukalolle. Voihan siihen laittaa muutakin täytteeksi.
Lisäksi toi toinen vaihtoehto kuulosti hyvältä.
Tää meni just uuniin. Taikina oli megahelppo tehdä. Tuun sitten raportoimaan miltä maistuu.
Taputellaan vain uunipellille leivinpaperin päälle. Tuosta tulee suunnilleen normaalin uunipellin kokoinen piirakka.
Ap