Kertokaa, miten koulunkäynti pitäisi järjestää, että se olisi "oikein"
Kuvaile open ja koulun toimintaa, jotta oppiminen ja lopputulos olisi optimaalinen. Kaikki oppisivat, kaikilla olisi hyvä olla, koulusta kasvaisia viisaita aikuisia. Esimerkkejä voi antaa yleisestä koulunpidosta tai yksittäisistä aineista.
esim.
Kännykät...
Läksyjä..
Kokeet...
Arviointi..
Liikuntatunneilla...
Ruotsi...
Opettajat...
Kommentit (10)
Heikompi aines pois kouluista. Resurssit pitää laittaa niihin, jotka voivat auttaa Suomea eniten
Jokaista pitäisi auttaa löytämään vahvuutensa ja innostumaan uuden oppimisesta. Perustaidot kuntoon kaikilla.
Uusi ops on hyvä, sitä pitäisi joka open noudattaa.
Tarkkikset ja apukoulut takaisin. Normaaliluokissa korkeintaan 15 oppilasta, erityisluokissa viisi oppilasta. Näin kaikille turvattaisiin oikeasti henkilökohtainen opetus, kullekin tasonsa mukaan, ja käytösongelmat poistuisivat.
Musiikkia, kuvista, käsityötä ja teknistä työtä kaikille luokka-asteille vähintään kaksi tuntia viikossa eikä mitään valinnaisuutta näihin. Monillahan on nykyisin yksi ainoa kurssi näitä yläkoulussa. Seiskalla on musiikkia tai vaihtoehtoisesti kuvista 35 tuntia ja siitä saa sitten päättötodistusarvosanan. Näitä aineita pitäisi olla pakollisesti ekalta ysiluokan loppuun asti. Ne rentouttaisivat oppilaita (ei mitään pakkoesiintymisiä) ja lukuaineissa heikommat voisivat saada näissä onnistumisen elämyksiä.
Monista oppiaineista pitäisi karsia kaikki turha pois. Kuka esim. tarvitsee elämässään tietoa jostain lauseenjäsennyksestä? Äidinkielessä on paljon tärkeää asiaa yleissivistyksen kannalta, mutta ainakin kolmasosa äidinkieleen ympätystä tavarasta on tyystin turhaa. Pakko ne on kuitenkin läpi käydä, koska laki vaatii.
Kännykät pois koulussa. Kännykkä on ok koulumatkoilla, mutta jokaisella oppilaalla pitäisi olla koulussa oma lokero, johon kännykkä aamulla laitetaan ja josta sen saa ottaa esiin vasta kotiin lähtiessä.
Liikunnassa pitäisi luopua hiihdosta niillä alueilla, joilla ei lunta ole. Monojen ja suksien vuosittainen ostaminen on typerää. Luistimien hankkiminen vielä on ok, koska "lämpimämmilläkin" seuduilla jäädytetään ulkokenttiä ja jäähallejakin on joka niemessä ja notkossa. Uimista pitäisi olla vähintään kerran kuussa kaikilla, samoin tanssinopetusta pitäisi olla vaikka yhteistoimintana musiikinopiskelun kanssa.
Apukoulut ja tarkkikset takaisin. Tasokurssit ainakin matikkaan ja kieliin. Kaksi kieltä (englanti +vapaavalintainen kieli), tyhmemmille toisen kielen sijaan englannin tukiopetusta ja innokkaille valinnaisia lisäkieliä.
Kaikk taitoaineet valinnaiseksi. Ihan turhaa kärsimystä osaamattomille, ja mitään hyötyä elämässä ei ole.
Mä olen ope itse.
Minusta pitäisi olla tasovaatimukset "luokalta toiselle" pääsyyn. Siis kun osaa yhden vuoden asiat vähintään 9:n tasoisesti, pääsee siirtymään seuraavalle tasolle. Käytännössä siirto pitäisi suorittaa ainekohtaisesti, koska jollakin voi olla ihan eri taidot matikasta kuin äikästä. Perusopetus voisi hyvin olla 20 oppilaan ryhmissä, mutta "tuplaajille" eli jo toista vuotta samaa lukeville 10 hengen ryhmissä, ja 5 hengen ryhmissä jos mennään jo kolmatta vuotta. Jos asia ei vielä silloinkaan mene päähän, pitää siirtää mukautettuun opetukseen, eli opetellaan vain ihan pakolliset perusasiat siitä aineesta. Ja todistukseen myös kunnon merkintä mukautetusta numerosta. Näin välkyimmät voisivat olla peruskoulusta pihalla jo hyvinkin nuorina, kun taas joillakin voisi mennä huomattavan pitkään.
Sosiaalisen kehityksen takaamiseksi perustetaan ns sosiaalisia oppiaineita. Niihin osallistutaan ns. oman luokan eli oman ikäryhmän mukana ja niitä pitäisi olla pari tuntia joka päivä. Näissä voisi olla itsetuntoharjoituksia, ryhmäytymistehtäviä, mediaopintoja, etiikkaa, turvallisuuskoulutusta yms.
Kännykät...eivät ole itsessään ongelma. Jos puhelin on ongelma, pohjimmainen ongelma on opiskeluasenteessa.
Läksyjä..kotitreenausta yleensä tarvitaan, jotta kehittyy tarpeeksi nopeasti. Lisäksi työnteon kulttuuri pitää tavoittaa.
Kokeet...ovat kyllä tarpeen. Muuten on vaikea mitata laajojen kokonaisuuksien hallintaa. Mutta varsinkin "uusijoille" ne voisivat olla vaikkapa suullisiakin (pienen ryhmän opettajalla on aikaa sellaiseen)
Arviointi.. säilyttäisin numeroarvioinnin, jotta mahdollisimman objektiiviset rajat säilyisivät. Lisäksi mahdollisimman jatkuvaa suullista palautetta.
Liikuntatunneilla...kaksi tasoryhmää. Hyvien pitää saada kilpailla ja nauttia menestyksestä. Harrasteryhmän tavoitteena sitten olisi löytää sellainen arkiliikunnan ilo.
Ruotsi... henkilökohtaisesti rakastan ruotsia (en ole ruotsin ope), mutta ehdottaisin tähänkin tasoryhmiä, jotka olisivat eri laajuisia. Kaikki eivät kuitenkaan sitä ikinä opi, joten motivoitumattomille vaikka vain parin vuoden ajan 2 viikkotuntia (esim vain kutosella yhteiset tunnit ja seiskalla jako tasoryhmiin. Heikoimmalla ryhmällä enää seiskalla pari viikkotuntia, sitten vapautus. Kun taas tuleville ruotsin kielen taitajille huomattavasti enemmän.)
Opettajat...ovat ihmisiä. Opettajajohtoisuus on hyvä asia, koska iso osa oppilaista ei osaa itseohjautua. Nopeimpien ryhmä voi kyllä kyetä melkoisiin itsenäisiinkin suorituksiin, kunhan heikompi aines on tipahtanut joukosta häiritsemästä. Jokainen ope valitkoon luonteeseensa soveltuvan ryhmän ohjattavakseen (erityisopen opintoja tuplaus- ja triplausryhmien vetäjille).
Sitten ei enää tarvita muuta kuin rahaa. Uskoisin että systeemi motivoisi lukemaan. Koulusta kun pääsisi pois vasta kun osaa riittävästi. Oikeasti heikot ohjattaisiin sitten johonkin muuhun kuin tiedollisiin ammatteihin.
Joustavampi eteneminen kykyjen mukaan. Tai mahdollisuus käyttää enemmän aikaa jonkin tietyn asian oppimiseen tarpeen mukaan. Numeroarvostelusta voisi luopua ihan pienimmillä jokuseksi vuodeksi. Sosiaaliset-ja tietoisuustaidot ehdottomasti opetusohjelmaan.
Tasoryhmät matematiikkaan ja kieliin. Koska nykymaailmassa emme saa lajitella ihmisiä hyviksi ja huonoiksi, niin tasoryhmien esittelyt voisivat kuulua näin:
Matematiikka 1
Perusopetus per asia, kevyttä ohjaamista, "annetaan oppilaan itse miettiä ratkaisu", lisätehtäviä, haastavampia tehtäviä. Eteneminen nopeampaa.
Matematiikka 2
Intensiivisempi perusopetus/ asia. Säännöllistä tukemista, perusasioita opiskellaan enemmän. Soveltavia tehtäviä sitten kun oppilas on siihen valmis.
Matematiikka 3
Erittäin intensiivistä opetusta, jatkuvaa tukemista, erilaisia opiskelumenetelmiä. Helppoja perustehtäviä aluksi, myöhemmin sovellettavia tehtäviä. Tukiopetusmahdollisuus.
Nämä eivät tietenkään olisi kiveenhakattuja, vaan oppilas voi vaihtaa ryhmää sen mukaan, minkä kokee itse tarpeelliseksi.
Kiusaamista ei pitäisi sallia.
Open pitäisi opettaa kunnolla ja vaatia, että kaikki oppivat.
Liikunnassa ei huutojakoa joukkueisiin.
Ei kokeita maanantaisin.