Tiedättekö miksi mustilla osa ihosta on vaalea?
Monilla mustilla on kantapohjissa vaaleaa aluetta ja muuallakin ihossa. Miksi iho ei ole kauttaaltaan samanvärinen? Onko tuohon joku lääketieteellinen syy?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Totta muuten, enpä ole tullut ajatelleeksi. Mutta miksi kikkeli on musta, eihän se ole esillä savanneilla ja aroilla? Olen itse nähnyt.
Miksei olisi esillä? Peppuvaossako luulet sitä pidettävän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi kikkeli on musta, eihän se ole esillä savanneilla ja aroilla? Olen itse nähnyt.
Tällä oli muistaakseni jotain tekemistä testosteronin kanssa. Mitä enemmän testoa, niin sitä tummempi kiki. Itel on sen verran vaalea vehje, et se heijastaa valoa. Erektiossa sit toki muuttuu tummanpunaiseksi, kun verta pakkaantuu.
Oikeesti? Koko pötkö ihan läpikuultavan vaalea?
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että koska tumma väri suojaa ihoa paahtavalta auringolta, ne osat jotka ovat altistuneet auringolle vähemmän ovat jääneet vaaleammiksi. Kuten jalkapohjat ja kämmenet. Niissä ei ole ollut tarvetta yhtä tummalle pigmentille.
Miks se patukka sitte on useimmilla saanut aurinkoa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskeho on taloudellinen, melaniinia on vain soluissa jotka sitä tarvitsevat eli ei esim sisuskaluissa tai luissa. Samoin vähemmän suojaa tarvitsevat pintasolut ovat vähämelaniinisia, kuten esim jalkapohjan ja kämmenten nopeasti uusiutuvat pinnat jotka ovat vähemmän alttiita suoralle auringonvalolle.
Tummalla iholla ero näkyy selvemmin, mutta sama mekaniikka pelaa vaaleaihoisillakin. Et rusketu jalkapohjista.
Itse asiassa vaaleaihoinen kyllä ruskettuu varsin tasaisesti joka puolelta, niin että kämmenet, kainalot ja jalkapohjat on muun ihon kanssa todella tasaisen ruskeita. Mutta, että niin käy se kestää vuoden pari ja edellyttää asumista paikassa, jossa aurinko paistaa ja voi ruskettaa itseään koko ajan ympäri vuoden.
Arabian niemimaalla on sellaiset olosuhteet. Asuin ja tein töitä vuosia siellä. Olin lopulta aivan intialaisen ruskea ihan joka puolelta, vaikka olen vaaleahiuksinen ja -ihoinen. Asunnosta oli vain noin 40m uima-altaalle, jossa vietin varsin paljon aikaa silloin kun ei jaksanut kauemmaksi tehnyt mieli ja käytännössä joka päivä tunnin vähintään. Vaikka alasti ei tietysti voinut olla, niin ajan myötä ruskettuu kyllä joka paikasta kun altistus kestää riittävän kauan.
Rusketus jonka siellä hankin, kesti yli vuoden paluumuutosta Suomeen. Jos en avannut suustani, minua luultiin helposti muunmaalaiseksi.
En kiistä mitä kirjoitit kokonaan, mutta kerron omasta kokemuksesta miten minun kävi. Luulin kanssa, että minulla on varmaan todella jyrkät rajat kun otan aurinkoa siellä, näin ajattelin. Ja niin se olikin reilun puoli vuotta, mutta sitten rajat vähitellen pehmenivät ja muistini mukaan noin vuoden oltuani ja aktiivisesti aurinkoa otettuani rajoja ei enää ollut. Olin todella ruskea ja aivan joka puolelta.
Jälkikäteen olen ihmetellyt sitä, että vietin heinä-elokuiden aikaan viikonloppuna useana vuonna lämpömittarin näyttäessä noin +50 C varjossa ja melkein koko päivän altaalla, lukien, jutellen, pelaten jotain peliä kuten pingistä tai korttia, välillä aina altaaseen pulahtaen. Ja muutaman tunnin välein kävin hakemassa asunnolta lisää vettä juotavaksi tai tein voileipiä mukaan otettavaksi samoin kun kahvia termarissa.
Sitä rataa niin kauan kun oli valoisaa. Sitten asunnolla suihkun kautta vaateiden vaihto ja usein kaupungille ravintolaan syömään. Viikolla ei kerinnyt kun reilun tunnin olla altaalla, mutta kyllä se riitti saamaan ajatukset pois työstäkun luki kirjaa ja nautti ilmasta.
Toki välillä harrastettiin viikonloppureissuja ympäri maata ja autiomaareissuja ym. Mutta kyllä altaalla tuli vietettyä todella paljon aika ja otettua aurinkoa.
Nyt siitä on jo aikaa ja minulla ikääkin, eikä mitään iho-oireita ole tullut. Hyvin paljon vietin lapsena myös aikaa auringossa ja olin varsin ruskea joka kesä teiniksi asti, sitten auringon otto kesäisin väheni. Kestän aurinkoa ja lämpöä varsin hyvin, vaaleudestani huolimatta.
Mutta siis se, että kämmenet, jalkapohjat, kainalot ja jalkoväli edestä ja takaa ei ruskettuisi, niin oman kokemukseni perusteella kyllä varsin ruskeaksi tulee sieltäkin, mutta se ottaa aikaa paljon.
Iho on erilainen jalkapohjissa ja kämmenissä. Erona ainakin kirkassolukerros. Liittyisikö tähän?
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ensinnäkin olisi keholta taloudellista tuhlausta laittaa pigmenttiä turhiin paikkoihin. Toisekseen, esim. kämmenistä ja jalkapohjista kuluvat luometkin pois.
Ja ylipäätään mustien väritys on täysin geenipohjainen - kun seassa on mustaa ja valkoista, voi kantaa ja saada melkein minkä tahansa yhdistelmän. Eli esim. meidän lapsemme olisivat voineet olla melkein täysin valkoisesta melkein pikimustaan.
Testosteroni ei sinänsä vaikuta peniksen väriin, vaan kokoväritykseen, lapsinakin pojat ovat useasti tummempia kuin tytöt (jos sattuisivat olemaan geeneiltään saman väriset) ja tummenevat vielä testosteronin vaikutuksesta vanhemmiten.
Miksei mustat sitten pärjää puhtaissa voimalajeissa? jos kerta testoja löytyy.
Ovat laiskoja treenaamaan.
Puhut umpipascaa.