Perustulo tulee! Toivottavasti olen yksi onnekkaista jotka on tuohon kokeiluun valittu
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005010261.html
Mitä mieltä olette?
Kommentit (29)
Minkä tuen perustulo sinulla korvaisi?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tahtoisin. Ei tarvitsisi täytellä kelalappuja ja lähetellä palkkakuitteja pariin vuoteen.
Koska tämä kokeilu tehtiin kiireellä eikä mietitty loppuun niin jos työttömällä on lapsia käy näin:
- saat perustulon (ei sisällä lapsikorotusta)
- koska ihmiset eivät saaa olla eriarvoisia, tulee sinun hakea työttömyyskorvausta, jota kautta tulee lapsikorotus. Työttömyystuesta vähennetään perustulo
Eli lapsellisille työttömille Kela-sotku pysyy samana, jopa monimutkaisempana ja saa yhtä uutta tukea. Eli ei aja sitä asiaa mihin tarkoitettu että vähemmän paperinpyöritystä ja vähemmän tukia.
http://www.kela.fi/perustulokokeilu-muiden-etuuksien-vaikutus
Vierailija kirjoitti:
Minkä tuen perustulo sinulla korvaisi?
En saa mitään tuloa, paitsi asumistuen ja lapsilisän. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tahtoisin. Ei tarvitsisi täytellä kelalappuja ja lähetellä palkkakuitteja pariin vuoteen.
Koska tämä kokeilu tehtiin kiireellä eikä mietitty loppuun niin jos työttömällä on lapsia käy näin:
- saat perustulon (ei sisällä lapsikorotusta)
- koska ihmiset eivät saaa olla eriarvoisia, tulee sinun hakea työttömyyskorvausta, jota kautta tulee lapsikorotus. Työttömyystuesta vähennetään perustulo
Eli lapsellisille työttömille Kela-sotku pysyy samana, jopa monimutkaisempana ja saa yhtä uutta tukea. Eli ei aja sitä asiaa mihin tarkoitettu että vähemmän paperinpyöritystä ja vähemmän tukia.
http://www.kela.fi/perustulokokeilu-muiden-etuuksien-vaikutus
No oho!
No jos saan tuon perustulon, niin homma vaan vaikeutuu kun pitää ne lapsikorotukset silti hakea työttömyyskorvauksesta.
Missä sillä n. 500€ perustulolla tulee toimeen?
Lisäksi luuletko, että sosiaalityöntekijöitä irtisanotaan tuon johdosta, he tekevät kuitenkin muutakin ihmisläheistä arvokasta työtä, jota rahan lähettäminen tilille ei korvaa.
Saan työttömyyspäivärahaa yli 700 euroa kuukaudessa ja siihen asumislisä jolloin tuloni ovat reilu 900 euroa kuukaudessa. Työttömyyspäiväraha on jotain 500 euroa kuukaudessa mutta saan 9 euron ylläpitokorvauksen arkipäiviltä. Minun elämääni tuo perustulo ei helpottaisi vaan joutuiain kulukorvauksen kuitenkin ilmeisesti hakemaan kuukausittain.
Oliko perustulossa se idea, että se annetaan kaikille, ilman hakemusta? Palkansaajillekin?
Koskeeko perustulokokeilu myös opiskelijoita? Olen koulutuksessa ja saan työttömyysetuuksia ja kahden vuoden jälkeen se vaihtuu opintotueksi. Työttömyysetuudella opiskellessa en ole oikeutettu opintolainaan eli minun ei ole tarvinnut ottaa lainaa opintojeni aikana. Ilmeisesti tuo perustulo ei oikeuta myöskään opintolainaan eli saisin opiskella ilman lainaa jos minut kokeiluun valittaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Oliko perustulossa se idea, että se annetaan kaikille, ilman hakemusta? Palkansaajillekin?
Kyllä, se lopullinen. Tämä harjoitusversio menee vain 2000 Kelan työttömyyskorvausta saaneelle.
Ei, me ei kyllä ollenkaan toivota että sinä olet siinä joukossa, kuinka niin?
Meidän toiveilla ei tietenkään ole merkitystä joten onnea arvontaan itse kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko perustulokokeilu myös opiskelijoita? Olen koulutuksessa ja saan työttömyysetuuksia ja kahden vuoden jälkeen se vaihtuu opintotueksi. Työttömyysetuudella opiskellessa en ole oikeutettu opintolainaan eli minun ei ole tarvinnut ottaa lainaa opintojeni aikana. Ilmeisesti tuo perustulo ei oikeuta myöskään opintolainaan eli saisin opiskella ilman lainaa jos minut kokeiluun valittaisiin?
Tämä kokeilu ei koske opiskelijoita. Seuraava vaihe (ehkä 2018) tulisi sitten opiskelijoillekin suunnitelmien mukaan jos ne toteutuu.
Minulle tuo olisi ollut huono, koska silloin kun sain työmarkkinatukea, minun ei tarvinnut maksaa siitä ollenkaan veroa. Perustulossa on laskettu joku tietyntasoinen verotus valmiiksi ja maksettava summa on pienempi kuin työmarkkinatuki bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Meidän toiveilla ei tietenkään ole merkitystä joten onnea arvontaan itse kullekin.
Arvonta on suoritettu. Onnekkaille voittajille ilmoitetaan kirjeitse reilun viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta palkansaajana maksat vastaavasti enemmän veroa joten jää sama summa kouraan kuin nyt. Tarkoitus on vähentää älyvapaaksi päässyttä byrokratiaa eikä tarjota ilmaista rahaa jollekulle sen enempää kuin nytkään.
Vastikkeellinen perusturva rikkoo pahasti koko systeemin idean. Vähän kuin maksullinen ilmaisnäyte tai hidas pikajuna tai 1cm korkeat turvatikkaat (ei tipu korkealta).
Vierailija kirjoitti:
sait kuulostamaan tämän oikealta nälkä-peliltä! :D ap
Tuohonkin rahat otetaan sitten keskiluokalta ja jäävät tappiolle siinä. Lukekaa vihreiden selvitys jos kiinnostaa.
No eiköhän niille valituille ole jo asiasta ilmoitettu.
Mikä järki tossa on?:DD En ole ikinä ymmärtänyt. Sitä paitsi työssäkäyvät maksavat perustulon takaisin verotuksessa.